26

Det finns en till sak man kan tänka på.. Det är lite som Ironcrozz är inne på, men inte bara standard eller trimmad motor, utan inkörning av en nybyggd motor och drift och typ av körning/klimatförhållande osv.

Hp1-filter har ju blivit kass med åren, flertalet som har fått sina uppfläkta pga att de inte klarar det höga tryck som blir i början när oljan är kall. Det finns andra varianter tex WIX racing, som har en säkerhetsventil som släpper tryck över max.

Jag hittade en olja som jag tycker känns jävligt bra att hälla i en nybyggd motor för inkörning, för det är väl ingen som glömmer att man ska köra 15-20min på 1500-2000rpm och endast de yttre fjädrarna (om man har dubbla).

Kolla på racing only och break in-oil. 20w50 har ett zinkvärde på 3,634
http://www.lucasoil.com/images/medialib … cleOil.pdf
(finns att köpa på mekonomen, break in är ju en engångskostnad).

27

Det som i första hand blev problemet när zinkadditivet blev lägre var att kamaxlar till synes utan anledning gick ner sig. Många motorbyggare fick dyrt erfara att man helt plötsligt inte kunde använda samma olja som man gjort i årtionden. Det var ett jävla rabalder om detta speciellt i USA, man ändrade t.o.m kamämnet för att komma runt problemet. Det var inte bara folkavärlden som hade problem utan alla motorer med solida lyftare fick samma problem.
Det är alltså i första hand motorer med högt ventilfjädertryck som får problem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

28

Lite info om du värmer upp oljan till 77,8 grader så försviner alkoholen
om man kör med E85 men den skummar mycket lättare
Lite mer info kendall GT 1 hp 20-50   forsfor 0,108 (ppm 1080) Zink 0,119 (ppm 1190) titan 0,010 (ppm 0,100 )
Sen är det som det är vilken olja som man skall välja  för min del på räsen så är det kendall  som är mitt val 
efter 4timmar i rullande lansväg med fetblandning av E85 ladd tryck på cirka 1,20-30bar varvtalet var uppe på 7600varv olje volym är 6 liter  ser lagerna ut så här som jag tycker var ok efter så stygg behandling  och det var cirka 15% alkohol i oljan
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/WP_20140419_001.jpg

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

29

Ja hur såg kam/lyftare ut? Inget slitage på dem?

Fat chick fanatic

30

Två säsonger med K 800 fjädrar (cheva)( 83kg i inspänings tryck) o ok  ICQ/ab  ICQ/ab
vanliga dubbla ligger inspänings trycket mellan 55-63kg

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

31

Mycket bra att höra, mycket starkare argument än så går ju inte att få  ICQ/ab

Fat chick fanatic

32

Vad hände här då? Är alla mättade med information och fullständigt klara över vilken olja som skall användas till våra respektive motorer? Jag vill veta vilken olja som passar mig bäst , så alla ni som trimmat o filat alla dessa år måste väl veta och komma med rek vilken olja som ni anser vara bra för era motorer!! Detta är ju som blodet till vår lilla pump "lika viktig" kan jag tycka  Default/lol

Loud pipes save lifes

33 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-05-10 12:11:01)

IRONCROZZ skrev:

Vad hände här då? Är alla mättade med information och fullständigt klara över vilken olja som skall användas till våra respektive motorer? Jag vill veta vilken olja som passar mig bäst , så alla ni som trimmat o filat alla dessa år måste väl veta och komma med rek vilken olja som ni anser vara bra för era motorer!! Detta är ju som blodet till vår lilla pump "lika viktig" kan jag tycka  Default/lol

Inte för vara dum men det står mycket nyttigt om man läser allt som står skrivet i tråden
Som vanligt är det en smaksak vad som är bra  Sen är det priset till 99,5% som styr inköpet av oljan 
Jag vet att det finns oljer om  är superbra men priset är mycket högt Typ 600-700 krL som man inte vill köpa (har en sådan olja i växel lådan och är mycket nöjd med den )
90 % av oljena är för nya bilar med kat som inte funkar så bra på en gammal bubbla/buss för att dom går mycket varmare i motorn än en vattenkyld motor
Det finns ett gäng olika oljer som funkar  MEN du måste läsa produktbladet  så det är rätt saker i oljan
För min del har Kendall GT1 funkat bäst 
Jag vet att några tycker pennzoil är bra samma med 76 oljan samma med Amalie oil  med flera fabrikat
Det rådet jag kan ge dig är att du köper oljan där man köper delar till raggarbilar för dom har samma strul med oljena som vi har med vw
Som du förstår så är det inte så lätt att säga vad som är bäst olja 
Jag kan fixa fram olja som är så inni helvete bra men man har inte råd att köpa den  ICQ/ac  (1500-1700krL för så roligt är det inte )

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

34 Senaste redigerad av Piraten (2014-05-10 14:41:26)

Jag har sedan många år kört med OK/Q8 Mozart DP 40, vilken är en rak 40 olja framtagen för hårt arbetande marindieslar..Ja, det sitter två stora Scania i båten..
Varken bubblan, en orenoverad -74 1600 eller båtens maskiner har klagat dessa år.

Sen är det förstås lite segt på vintern i bubblan då jag kör året runt, men då brukar jag byta till DP 30.

Någon pratade våtkoppling tidigare, till min Honda CB 750 från -75 använder jag OK/Q8:s T500, en 15W40 olja för sug och turboladdade bensin eller dieselmotorer, och hojen har jag rullat med i 20 år nu i år, med ett (1) tändstiftsbyte och en gasvajer som enda åtgärd under alla år:)

Nämnda oljor är inte dyra på 20L dunk! Ett tips är att köpa dem hos Lantmännen, fast då heter de Agrol..same shit, different name, tillverkas på samma fabrik.

Och tänk efter, en ny John Deere traktor kostar runt 2,5 mille, tror Ni de skulle våga sälja skitolja till den bonden?

När jag var i oljetankerbranschen för 15 år sedan köpte vi nämnda oljor för 6-7 kr/L på 20 L dunk! Då kostade samma olja 80 Kr/L på OK macken??? Tänk efter...Dyrt är nödvändigtvis inte detsamma som bra, billigt inte heller detsamma som skit..Allt beror på mellanhänderna..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

35

Förut vet jag att Biltemas olja kom från Statoil. Idag vet jag inte säkert men det ryktas om att den kommer från Shell.

36

Kan inte låta bli Fransson men oljan pumpas väl upp ur backen? Rätta mig om jag har fel.

37

Hans Landelius skrev:

Kan inte låta bli Fransson men oljan pumpas väl upp ur backen? Rätta mig om jag har fel.

Helt riktigt Hasse! Jag menar förstår ägaren till pumpen ICQ/ag

38

Jag är nöjd med all info ICQ/ag

Loud pipes save lifes

39

Mohawk skrev:

Förut vet jag att Biltemas olja kom från Statoil. Idag vet jag inte säkert men det ryktas om att den kommer från Shell.

Biltema bytte till Tetrosyl som nu levererar oljan (http://www.tetrosyl.com/)

40

Peter skrev:
Mohawk skrev:

Biltema bytte till Tetrosyl som nu levererar oljan (http://www.tetrosyl.com/)

Då måste detta vara oljan som Biltema säljer som 20w50
http://www.carlube.co.uk/classic-oils/c … ssic-20w50

41

Väldigt intressant tråd det här!  ICQ/ab

Jag har på senare år tyckt mig ha ökade problem med kam/lyftarslitage i mina bilar, men eftersom jag mest kört med gammalt orenoverat skrot så är det ju svårt att säga att problemen beror på oljans ändrade egenskaper istället för att det helt enkelt är så att skrotet är välanvänt och utslitet....  Default/hmm

Vi kör med Mobil´s oljor i verkstan på jobbet, och jag har fått fram lite uppgifter på deras produkter:

Mobil 1 Peak Life 5W-50 - ca. 1050 ppm zink (Zn) och 1000 ppm fosfor (P)
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lub … 5W-50.aspx

Mobil 1 Racing 4T 15W-50 - ca. 1500 ppm zink (Zn) och 1200 ppm fosfor (P)
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lub … ing4T.aspx

Mobil Super 2000x1 10W-40 - ca. 1900 ppm zink (Zn) och 1800 ppm fosfor (P)
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lub … 0W-40.aspx

Mobil Delvac MX 15W-40, med ca. 1450 ppm zink (Zn) och 1300 ppm fosfor (P)
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lub … 5W-40.aspx

För egen del så funderar jag starkt på Mobil Super 2000 10w-40 som en bra bruksolja till mina standard eller försiktigt trimmade VW motorer, vad tror den samlade panelen om det? Den är ju dessutom rimligt prissatt och lättillgänglig genom exempelvis Meca!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

42

Mobil 1 racing 4T 15w-50 (motorcykelolja) körde jag i 912an. Kändes som en bra olja med "lagom" mkt zink. Vad jag förstått vill man inte ha för mkt heller utan hålla sig helst runt 1300-1500ppm?

Såg att gulf kommit med en 20w-50 classic olja, som ska ha "extra" zink.
http://kcautoudstyr.dk/images/thumbnails/350x350/FFFFFF/images/DCC_181113-01.jpg
Så här skriver de själva:

"Produktbeskrivning
Gulf Classic 20W-50 är en modern mineralolja framtagen för bensin- och dieselmotorer i äldre bilar. De extra zinktillsatserna gör att den passar till motorer med särskilda behov av EP-smörjning

Rekommenderad användning
Gulf Classic 20W-50 passar äldre motorer med extra krav på hög smörjning och extra zinktillsats. Avsaknad av tvättande tillsatser minimerar risken att gamla avlagringar lossnar och orsakar igensättning"

Kollar man databladet ftp://ftp.hansenracing.se/SVENSKE%20SAK … 20W-50.pdf så har den "bara" 0,7-0,9 (700-900ppm) ZDDP. Sen vetikatten vad punken under med zinksalter gör för det totala innehållet zink eller om detta är något helt annat? Annars är det ju ett skapligt pris och trevlig dunk, det är väl den som skall övertyga att det är classic ICQ/ad

43

Frederik skrev:

Vad jag förstått vill man inte ha för mkt heller utan hålla sig helst runt 1300-1500ppm?

Hmmm..... Okej... Nu känns det som att jag hamnade på ruta ett igen!  Default/lol

Att zink/fosfor-additiven behövs för att motverka kam/lyftarslitage i äldre motorkonstruktioner hänger jag med på och där verkar de flesta inklusive oljetillverkarnas egna tekniska rådgivning vara rörande överens! ICQ/ab

Men, vad förväntas för mycket av additiven ställa till med i våra motorer? Såvitt jag förstått det hela så var det anpassning till katalysatorbilar (katten far tydligen illa av de här additiven) som gjorde att man drog ner på mängden zink/fosfor-additiv i oljan.... Och jag gissar på att det inte är så många av oss som åker med katalysator på sin luftkylda VW?

Och, när vi ändå är inne på det spåret, hur funkar det på wasserboxern? De har väl en liknande konstruktion av kam/lyftare som vanlig luftkyld Typ 1, och de sista av dem borde väl ha katalysator? Vad åker de på för olja? Har de dragits med återkommande kam/lyftarproblem? Eller blir det mycket bättre med hydraullyftare (som ju arbetar utan ventilspel som slår sönder oljefilmen) ?
(Eller har de helt enkelt rasat av andra anledningar innan kammarna blivit ett problem....  Default/lol  )

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

44 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-05-18 17:20:25)

Hella skrev:

Väldigt intressant tråd det här!  ICQ/ab

Jag har på senare år tyckt mig ha ökade problem med kam/lyftarslitage i mina bilar, men eftersom jag mest kört med gammalt orenoverat skrot så är det ju svårt att säga att problemen beror på oljans ändrade egenskaper istället för att det helt enkelt är så att skrotet är välanvänt och utslitet....  Default/hmm

Vi kör med Mobil´s oljor i verkstan på jobbet, och jag har fått fram lite uppgifter på deras produkter:

Mobil 1 Peak Life 5W-50 - ca. 1050 ppm zink (Zn) och 1000 ppm fosfor (P)
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lub … 5W-50.aspx

Mobil 1 Racing 4T 15W-50 - ca. 1500 ppm zink (Zn) och 1200 ppm fosfor (P)
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lub … ing4T.aspx

Mobil Super 2000x1 10W-40 - ca. 1900 ppm zink (Zn) och 1800 ppm fosfor (P)
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lub … 0W-40.aspx

Mobil Delvac MX 15W-40, med ca. 1450 ppm zink (Zn) och 1300 ppm fosfor (P)
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lub … 5W-40.aspx

För egen del så funderar jag starkt på Mobil Super 2000 10w-40 som en bra bruksolja till mina standard eller försiktigt trimmade VW motorer, vad tror den samlade panelen om det? Den är ju dessutom rimligt prissatt och lättillgänglig genom exempelvis Meca!

Jeg ville valgt den (Super 2000) ut av sinkdataene og fordi det er en 10W40, og ikke en 20W50. Delvac 15W40 deretter.
Dette fordi 50W gir dårligere fløde enn 40W, og derfor noe dårligere kjøling i motoren=høyere oljetemperatur.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

45 Senaste redigerad av mettis (2014-05-22 22:49:15)

Jag hittade denna text jag sparat ifrån Porsche 911-forumet för ett par år sedan (jo, jag har faktiskt en sådan som jag aldrig kört med...-)
-Innehåller en brevväxling med trådskaparen(?) och Castrol;

"Angående oljor. Jag mailade Castrol och frågade vilket ZDDP-värde deras mineralolja Castrol GTX 15W-50 har (som jag tror är ny för 2011). Man vill ju ha ett så högt värde som möjligt, vad jag förstär över 1200 ppm. Här är svaret:

"Castrol GTX 15W-50 har 800 ppm, vilket är innehållet i de flesta motoroljor idag för personbilssidan.

Jonas Ehnvik
Castrol Suomi / Castrol Sweden"

EDIT: Ytterligare info från Castrol:

Hej igen, som jag nämnde tidigare så är det olyckligt att ni stirrar er blinda på enbart zinkhalten. Om du tar en s.k. lastvagnsolja – Mega truck och andra – så riskerar du istället andra problem såsom ett överskott på Sulfat Aska (en detergent som håller rent). Överskottet av aska kan bilda avlagringar i kolvringspår med ”ring sticking” som följd (ringarna trycks ut och fastnar) . Detta leder till cylinderpolering och kompressionsförluster som följd (horningen försvinner på delar av cylinderväggen), ”blow by” effekten ökar och du riskera både oljeförbrukning och bränsleutspädning i oljan.

Våra Classic oljor och MC oljor som 20W-50 går utmärkt till din Porsche. Även en 10W-40 (Castrol Magnatec är att rekommendera).
Som jag också nämnde tidigare så finns det i princip inga 100% mineraloljor (basoljegrupp 1) längre. Utan även våra 15W-X, 20W-X är en mix mellan grupp 1 och grupp 3.
Detta beror på att industri-institut som ACEA och API har tuffat till kraven på sludgekontroll, oxidationsförmåga och rengörande egenskaper betydligt, vilket innebär att de gamla grupp 1 formuleringarna ej längre håller måttet.

Med tanke på dina korta intervall med enbart körning under sommarhalvåret så kommer en konventionell 15W-40 alt. 20W-50 att fungera utmärkt.
Porschen är i det fallet ganska trygg att smörja då du har torrsump med runt 9-10 liter olja. Luftkylningen gör ju att den gå lite varmt på tomgång sommartid men det har man kompenserat med stor volym olja som cirkulerar.
Om den är helt torr från läckage och inte väter nått så kan du mycket väl gå ner lite i viskositet med en syntetprodukt – då får du högre flödeshastighet (lägre rörelsemotstånd – tractionstal) vilket kyler bättre och viskositeten vid arbetstemperatur landar högre.

Många 911 ägare använder Castrol Edge 10W-60 (en esterförstärkt helsyntet, PAO grp 4)

Mitt råd är att inte använda en s.k. lastvagnsolja (för tunga dieslar) i en potent bensinmotor………

Lycka till ………..

Hälsningar/Kind Regards

Anders Österlind"

Last edited by tomlin on Fri Nov 18, 2011 11:57 am; edited 1 time in total

early911.se nr 128
early911sregistry.org nr 1801

Angående castrol classic xl 20w-50: Jag undrar var de fått den siffran ifrån? Enligt databladet http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio…KMZS_0.pdf är samma låga zink (800ppm) som deras gtx15w-50 jag slutat använda. Jag skulle i alla fall inte använda den oljan. Att de kallar den för classic och saltar priset tycker jag är ett skämt.

Jag säger inte att det är bra eller dåliga oljor (har aldrig använt den själv) men som jämförelse har biltemas classic 20w-50 960-1210ppm zink. Deras syntet 5w-50 har 1130-1330ppm zink.

Jag körde på mobil 1 4T racing 15w-50 (en motorcykelolja) i somras, mest för att jag fick tag på den för 25kr/l. Funderar på att prova pennzoil racing 25w-50 i någon av mina slitna motorer denna sommaren. Ca 100kr/l http://www.oljemagasinet.se/index.php?r…uct_id=257 har nära 2000ppm zink.. Kanske mer/för mkt? Här går att läsa lite om ett test som gjordes på den http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub…amp;page=1
"

46

Du Hans, de där länkarna på slutet var trunkerade, du skulle inte kunna....

Mvh
Sten vW

47

Nja, Sten - det gick väl sådär....

Nu var det väl mest diskussionen jag ville delge (gamla länkar) ?-)