251 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-05-08 22:19:34)

Ingen aning.. Drog till med nåt...  Default/lol  Kanske man i så fall rent av kunde göra okfästet av en L-profil inåt?
Hade du nån bild på dina adapters nånstans?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

252 Senaste redigerad av michaelth (2014-05-08 22:35:09)

Nja men vid tillfälle kan det ordnas.. ICQ/ad  knallade ut i garaget men hittar dom inte nu i röran.. ICQ/ac  men visst ett kraftigt vinkeljärn kan säkert funka.. om man gör lokala förstärkningar vid bulthålen med tex påsvetsade gängade rörhylsor..
mina ok sitter bultade parallelt med skivan i fästet... rejs pryttlar.. alldeles för stora.. men lite gulliga endå ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

253

Fasiken... Hmm..
Såhär tänkte jag först. En platta som man fäster i oket (5-10mm?) och sen en 20mm tjock bit som svetsas alt. bultas till plattan som sedan Oket bultas till..

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/Caliperadapter1.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/Caliperadapter0.jpg

Efter att ha sovit på saken började jag fundera att jag kanske kunde plana upp ytan på utsidan(=mot mitten av bilen) av oket runt dom båda bulthålen. Materialet borde ändå räcka till c. 10mm. Sen göra en flat 10mm tjock adapter för oket enligt bild:

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/Caliperadapter2.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

254

Kan du planfräsa anläggningsytan, så tror jag den nedre är fullt tillräcklig.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

255

Jo, planfräsa ska jag nog fixa... ICQ/ab Blir å mäta mer i helgen för att få till exakta mått.

Ett annat liknande alternativ vore ju att vrida oken upp till typ kl. 1 - 2 och förlänga adapterplattan till övre främre bulten också. Då skulle det ju bli tre bultar som håller plattan.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

256

Typ som detta ungefär.. (jag har inte så bra rit skills så det blev ms Paint.. ICQ/ad  )

http://forumbilder.se/DCPJ2/caliperadapter-mickes-mod.jpg
ja varför inte,det blir ju säkrare med fler bultar.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

257

Kladdat lite mer med CAD och Paint. (jo, använder Paint också..) ICQ/ad

Ny form på första versionen.
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/Caliperadapter4.jpg

Förstärkt modell av första versionen.
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/Caliperadapter3.jpg

Bromsoket vinklat uppåt 20 grader.
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/Caliperadapter5.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

258

Du har säkert tänkt på detta men andra kanske inte har:
Det blir en högre kraft än original och orignal är det fyra skruvar. Om du har färre så bör du gå upp i dimension eller kvalitet.
Det är ju också en högre kraft vid spindeln än vid oket så infästningen vid spindeln bör vara starkare.
Förmodligen är de här infästningarna överdimensionerade original men varför chansa?
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

259

Jo, lite därför jag försöker få in den tredje bulten också. Kraften isej är samma både med trummor och skivor. Det handlar ju om massan och vridmomentet. Inte bromseffekten i cylindrarna i första hand. Bromsar du så hjulen låser sej med vare sej skivo eller trummor så är det fortfarande samma massa som ska stoppas med samma vridkraft på spindeln.

Större bromscylinder innebär ju bara att du med samma pedaltryck får större effekt på skivorna. Eller andra vägen, behöver inte trycka lika hårt på pedalen för att få samma bromseffekt på skivan..

Eller är jag helt ut å seglar??  Default/lol

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

260

Det räcker hur bra som helst med två infästningar. Jag har liknande på min 1302 med 911-ok men mitt fäste sitter från andra hållet och fästet är utformat som en trappa för att få oket att linjera rätt med skivan. Har tyvärr inga bilder på det.  ICQ/ab

Du tänker helt rätt när det gäller bromskraft kontra kolvstorlek. Mina ok har dubbla kolvar och har 48 respektive 38 mm och kör med original 19 mm huvudcylinder. Jag fick förklarat för mig att jag måste använda 911-ans huvudcylinder med dessa bromsar men den har samma dia.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

261

Samma energi men kortare bromssträcka. Kraft gånger väg...
Eller tänker jag fel?
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

262

Tre modeller... Icke, picke, pö.....

Oket vinklat 0 grader, 10 grader och 20 grader.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/IMG_55340920104988.jpeg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

263

Gissar att 20 grader är det hållbaraste.. och den jag skulle välja... skulle tom. kunna tänka mig lite mer uppvinkling ICQ/ad .. men det e jag och detta e din bil. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

264

Hebster52 skrev:

Sådärja! Fick lös dämpartornet från första 1302 spindeln. Så då vart det dags å testa om skivorna passar... ICQ/ab
Skivan går fri från styrleds armen och spindeln!  ICQ/af Den går c. 5mm längre in än original skivorna på 1302S spindeln men den funkar!

Nu blir det att fixa till en liten adapter för oket också.. Kanske världens första widefive skivor på Mcpherson spindlar?  ICQ/ag

Du blir inte först med Widefive på Mcpherson !! (kanske i Findland)
David h l som hänger här på forumet konverterade sin -72 cab förra våren till Widefive.
Köpte ett komplett kitt från CSP i tyskland.

kolla din egen tråd!!! http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=20043

265

ICQ/ab
Jo, jag vet.. Det var mer som ett skämt. Finns även ett par på TheSamba..

Å  CSP kitet är fysiskt inte riktigt samma sak. Skivorna bygger på spårvidden. Konstaterade att mina skivor minskar spårvidden mellan anliggningsytorna för fälgarna med c. 10mm per sida...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

266

Såhär ser slutliga versionen ut utprintad och urklippt i fullskala.. ICQ/ab

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-05-10155427.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

267

Var kommer skivorna ifrån? Passar de med originaloken på skivbromsspindlar? Jag letade efter sådana till min 57:a med 67-platta men hittade inga, bortsett från dyra kit.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

268

Nej. Dom passar inte till original oken. Skivorna går 5mm längre in så dom tar i original okfästen.. Testat... Samt att original oken inte får rum mellan skivan och tallriken för Widefive. Man måste ha ok med cylinder från insidan. Samma som t.ex. Polo Mk2.

Skivorna är utbytes/reserv skivor till Empi widefive kits med 0 offset för kulbultframvagnar.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

269

Gjorde en mall enligt CAD ritningen av laminat fejkparkettgolvbräda idag..  Default/lol
Hade uppskattat att om jag planar spindeln vid anliggningsytan för adaptera till 10mm tjock utgående från ytan som bromsskölden sitter på och gör en adapter på 10mm så får jag således 20mm offset på okfästet. Nu är måttet på spindeln 10,3mm oplanad och så är mallen 8mm samt att jag satt brickor mellan så totala måttet blir nu 20,7mm.. Oket sitter max. 2-3mm från skivan på insidan.
Frågan är då om jag vågar göra offsetten till 20mm eller om jag ska för säkerhetsskull köra ut adaptrarna ur 12mm stål och sen plana ner dom till lämplig tjocklek efter att jag planat ner oken..?

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-05-13%2015.05.28.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-05-13%2016.34.52.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

270

Det är väl inget som hindrar från en bricka mellan plattan och oket..
eller ta lite på glid oks plattan.. Det håller säkert även om du "lättar " lite.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

271

Det är sant.. ICQ/ab Fick meddelande av en kollega ikväll som lovade mäta avståndet mellan skivan och fästytan på glidoket på en original Polo... Får hålla mej till tåls tills jag har det måttet.. ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

272

Höger innerskärm å stötdämpartorn äntligen rostlagad å inpassad....

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-05-17%2015.09.49.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-05-17%2015.07.15.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

273

ja det ser ju alla ,en fjäderbens 356 som någon satt i en helbur i... hur klart som helst ICQ/ad 
Det var viss en ytterst begränsad upplaga på dom ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

274

Jo, riktigt liten upplaga av dom med irs å fjäderben.. ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

275

Nu är första provmonterad med rätt bitar. ICQ/ab


http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-05-27%2017.06.38.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-05-27%2017.06.50.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-05-27%2017.07.17.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-05-27%2017.07.34.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36