1 Senaste redigerad av Selle (2014-05-09 19:10:48)

I juli förra året köpte jag en körbar Speedster replica. Bilen hade importerats från USA av föregående ägare. Det är troligtvis en FiberFab Speedster kaross som byggts på 80-talet och den blev troligtvis stående pga kortslutning i el-systemet. El-systemet var draget i ett rör längs bottenplattans ytterkant och drogs sedan vidare in i karossens bakre stödram där det tillslut blev kortslutning.

El-systemet var provisoriskt åtgärdat med en salig blandning av kabel med fel diametrar. Det plus att jag upptäckte att bottenplatan var renoverad på typiskt amerikansk vis dvs rostlagad genom att man poppnitat bläckplåt och laminerat med glasfiber, som sedan täckts med underreds massa. och att den här i Sverige försetts med en identitet från en buggy gjorde att jag valde att skaffa en annan bottenplatta med papper för att till slut SFRO och registreringsbesikta den som ombyggt fordon.

Den 25/8 förra året efter ett besök på Eskilstuna veterandag åkte jag för att köpa en -68 typ 1 donator som skulle få donera bottenplattan.

Några bilder på bilen vid köpe tillfället.

Post's attachments

bild (1) (800x600).jpg, 268.08 kb, 800 x 600
bild (1) (800x600).jpg 268.08 kb, 193 downloads since 2014-05-09 

bild (2) (800x600).jpg, 275.58 kb, 800 x 600
bild (2) (800x600).jpg 275.58 kb, 190 downloads since 2014-05-09 

2

Bottenplattan renoverades och kortades enligt Fiberfab manualen. De första bilderna är tagna på den gamla bottenplattan och sedan följer några bilder på bottenplattan som renoverades och lackades utomhus i September förra året. Den främre delen av bottenplattan återanvändes från den amerikanska då donatorbilens ramhuvud var helt slut.

Post's attachments

Bottenplatta 1.jpg, 244.44 kb, 800 x 600
Bottenplatta 1.jpg 244.44 kb, 181 downloads since 2014-05-09 

Bottenplatta 2.jpg, 294.47 kb, 800 x 600
Bottenplatta 2.jpg 294.47 kb, 176 downloads since 2014-05-09 

Bottenplatta 3.jpg, 327.5 kb, 800 x 581
Bottenplatta 3.jpg 327.5 kb, 189 downloads since 2014-05-09 

Bottenplatta 4.jpg, 195.72 kb, 800 x 600
Bottenplatta 4.jpg 195.72 kb, 207 downloads since 2014-05-09 

Bottenplatta 5.jpg, 359.26 kb, 800 x 517
Bottenplatta 5.jpg 359.26 kb, 197 downloads since 2014-05-09 

3 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-09 19:23:26)

förebild på bottenplattan då? ICQ/ae

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/vw%20bubbla%20-68/null_zps17047d97.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

4

Snygg ny platta! ICQ/af

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

5

Stolarna som var monterade var någon typ av racingstolar som tyvärr var ganska höga så med mina 189 cm så såg man inte igenom rutan trots att man försökte sitta som en säck potatis utan man såg över den och det ser ju inte så tufft ut.  Default/lol

Ett par nya stol stommar köptes av Delta Trading och med hjälp av mina syslöjds kunskaper sydde jag klädsel i skinnimitation och klädde dom. Hittade en bild på nätet på ett klädsel kitt som jag improviserade fram mallar från.

Stolsskenorna monterades sedan på ett par fyrkantsrör och med dessa stolar sitter man lågt och bra i bilen.

Post's attachments

Stolar 1.jpg, 283.53 kb, 800 x 600
Stolar 1.jpg 283.53 kb, 183 downloads since 2014-05-09 

Stolar 2.jpg, 283.89 kb, 800 x 600
Stolar 2.jpg 283.89 kb, 170 downloads since 2014-05-09 

Stolar 3.jpg, 183.28 kb, 800 x 600
Stolar 3.jpg 183.28 kb, 184 downloads since 2014-05-09 

Stolar 4.jpg, 203.81 kb, 800 x 600
Stolar 4.jpg 203.81 kb, 172 downloads since 2014-05-09 

Stolar 6.jpg, 220.05 kb, 800 x 600
Stolar 6.jpg 220.05 kb, 200 downloads since 2014-05-09 

6

Hellberg skrev:

förebild på bottenplattan då? ICQ/ae

Här är ytterligare en bild på resterna från donator plattan.

Post's attachments

Bottenplatta 6.JPG, 194.32 kb, 640 x 480
Bottenplatta 6.JPG 194.32 kb, 193 downloads since 2014-05-09 

7

I instrumentbrädan satt det instrument från en Porsche 912, en rattstång från en typ 1 70-ia tror jag, lite icke tids enliga knappar och så var ett hål täckt med en aluminium plåt efter en radio som var modern på 80-talet. Då 912:ans varvräknare är större än 356 instrument så plastades det och radihålet igen så att nya hål kunde tas upp.

Mer tids enliga knappar och blinkers spak, äkta Porsche 356 varvräknare och kombi instrument och en replica varvräknare monterades. Den modernare rattstången kombinerades med ett äldre rattstångsrör och för att det det ska finnas stöldskydd så monterade jag även ett rattlås. En äkta Speedster har inte det men tycker ändå att rattlåset smälter in rätt bra.

Drog sedan ett helt nytt el-system med rätt kabelarea, använde ett kopplingsschema från en Typ 1 -68 som jag ritade om för de komponenter som jag använde.

Ratten ska bytas ut med så småningom.

Post's attachments

Instrument 1.jpg, 235.51 kb, 800 x 600
Instrument 1.jpg 235.51 kb, 180 downloads since 2014-05-09 

Instrument 2.jpg, 214.91 kb, 800 x 600
Instrument 2.jpg 214.91 kb, 168 downloads since 2014-05-09 

Instrument 3.jpg, 587.44 kb, 1632 x 1224
Instrument 3.jpg 587.44 kb, 186 downloads since 2014-05-09 

Instrument 4.jpg, 516.71 kb, 1632 x 1224
Instrument 4.jpg 516.71 kb, 179 downloads since 2014-05-09 

8

Hebster52 skrev:

Snygg ny platta! ICQ/af

Tack

9

Snygg Porsche, lycka till med bygget ICQ/ab

10

Looking good ICQ/af

11

Fint väder och tidig vår. Kontaktade min SFRO besiktningsman och gav han några datum som passade mig för besiktning, hade inte så stora förhoppningar om att han skulle ha tid men en föreslagen tid kommande vecka passade.

Två dagar kvar och jag gjorde det sista på bilen och skulle bara avsluta med en provtur, den sluta abrupt med vad jag då trodde var soppa torsk och bilen fick bogseras tillbaks till garaget. Dagen efter fyllde jag på soppa och då slog lagen om alltings jävlighet till, bilen ville inte starta alls och gjorde den det så gick den några sekunder. Bytte bränslefilter och några slangar som såg torra ut men utan skillnad, upp med bilen och byta slang mellan röret i plattan och röret till motorn. Fortfarande ingen skillnad, upp med bilen fram och slangen mellan tanken och bensinröret var platt. Bara att byta eller inte med 15 liter bensin i tanken kan det bara gå på ett sätt för i tanken är det bara att ta bort den gamla och dit med den nya utan så mycket spill. Luktade som en mordbrännare efter det men nu startade bilen i alla fall.

Kl 09:00 den 24/4 var det så dags för besiktning, hade tidigare varit i kontakt med honom (SFRO) så vi hade kommit överens om att jag skulle ha bilen körbar men vänta med delar av inredningen så att han kunde inspektera svetsarna.

När jag letade bottenplatta så letade jag efter en -68 eller äldre för att slippa krav på bälten osv.

Kan erkänna att jag hade varit nervös för den här dagen men allt gick bra, han var nöjd med bilen och hade inget att anmärka på.

En bild på besiktnings protokollet och på bilen vid besiktningstillfället.

Sedan var det bara att vänta på protokollet som först skulle granskas och godkännas av en annan besiktningsman så att protokollet kunde stämplas innan jag kunde beställa tid för registreringsbesiktning.

Post's attachments

Bes.JPG, 946.15 kb, 1632 x 1224
Bes.JPG 946.15 kb, 209 downloads since 2014-05-09 

SFRO.JPG, 763.28 kb, 1632 x 1224
SFRO.JPG 763.28 kb, 220 downloads since 2014-05-09 

12

Det tog bara några dagar innan SFRO papprena trillade ner i brevlådan, bara att beställa tid för registreringsbesiktning.

Fick en tid kl 10:50 den 8/5, frågade hur det fungerade med kontrollbesiktning och det var tur att jag gjorde det för nu för tiden så måste de tydligen lägga till en kommentar vid tidsbokningen så att om bilen går igenom registreringsbesiktningen så kan de om tid finns sedan även göra en kontrollbesiktning på bilen.

Åter igen var Murphy framme för vädret blev sämre och sämre och självklart regnade i torsdags och vid en kontroll av motorn ca kl 9:30 fick jag se att fläkt remmen nästan hade gått av, såg det eftersom remmen hade vänt sig ahhh panik.

Hade självklart ingen rem med rätt längd hemma så det var bara att bege sig till Strängnäs, stannade först på OK men de hade Inga fläktremmar längre, vidare till Autoexperten men de hade ingen med rätt längd, vidare till mekonomen och de...

13

De här blir grymt.
Gillar sätesklädseln.
Antar att du inte sparade mitt nummer när jag hörde av mig förra sommaren.
Vet inte vad för motor du har men jag har en fläktrem till 1200 motor (eller 1300) liggandes i garaget som jag inte har hunnit bytt ännu.
Men nu är de försent.

14

... hade en som var 5 mm längre och en som var 5 mm kortare, dock var de lika breda som min. Chansade och köpte den som var 5 mm kortare, sedan var det bara att åka hem och montera. Fick dit den och nu hade jag 45 min på mig, skulle bara åka och tanka först. Det regnade rätt bra så jag utrustade mig med en gammal handuk för att torka bort imman och vatten med för det är inte direkt tätt mellan sidorutorna och suffletten.

Bilen gick bra och var framme vid bilprovningen med 25 min till godo.

Registreringsbesiktningen gick bra, besiktningsmannen kollade SFRO dokumenten, ramnummer, sedan mättes och vägdes bilen.
Han var nöjd med bilen och registreringsbesiktningen avlöpte utan problem.
Såg till att han skrev in att karossen är bytt till en Speedster kaross i registreringsbeviset så att det framgår klart och tydligt.

Det fanns även tid för kontrollbesiktning och även den gick bra, fick dock en 1:a på att strålkastarna stod lågt.

När jag kom hem sedan så slutade det regna.

Post's attachments

Bilprovning.JPG, 681.09 kb, 1632 x 1224
Bilprovning.JPG 681.09 kb, 195 downloads since 2014-05-10 

15

Såg ju egentligen ganska coolt ut med 912 mätarna...  ICQ/af

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

16

Gissar nästan att de dimensionerna å mätarna var billigare å lättare att få tag på än 356 mätare när det begav sej...?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

17

Grattis för lyckad besiktning! Bilen ser verkligen bra ut!
Fick du fart på varvräknaren?

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

18

Härlig vagn..skönt att besiktningen gick bra! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

19

Målade lite chassidelar idag till nästa projekt.

20

Målade lite chassidelar idag till nästa projekt. Det tar längre tid än man tror med alla dessa små delar som ska blästras, grundas och lackas.

Post's attachments

bild (6).JPG, 566.6 kb, 1632 x 1224
bild (6).JPG 566.6 kb, 183 downloads since 2014-05-23