Jämför man att köpa ett begagnat block, räknar in arborrning, bearbetning för längre slag och större borr, samt fullflödeskonvertering, gängade oljekanaler, kontrollmätning och eventuell sleevning av lyftarhål så är man inte långt ifrån vad ett helt nytt block kostar.. och alublock något dyrare..
Så.. min slutsats säger att det är mer prisvärt att köpa ett nytt auto linea-block som kan arborras 3-4ggr tills det är helt slut.. än att köpa ett beg block som kanske redan behöver tas till 2:a överdim och 1mm axialt.
Men det beror också på, som Svwerker nämnde ovan, vad syftet och användningsområdet är. Priset för många vw-delar är egentligen sjukligt lågt om man jämför med vad det kostar till andra märken och modeller..
exempel:
vevaxel med längre slag och motvikter - från 2000:- och uppåt. Motsvarande till tex Golfens radfyra - 14000:- och uppåt.
Man kan spara mycket pengar genom att handla från staterna och använda sig av en shipping forwarder, dock är ju frakten beroende på vikt och storlek så ett block blir ju aldrig så billigt att skicka.. man kan ju alltid ragga upp nån som skeppar hem containers och kan fylla ut med delar.
Edit: Valfritt alublock från cb performance ligger på 8-900dollar, vilket i svenska kronor blir 5200 - 5900 sek.