1

Om man vill köpa ett helt nytt motorblock (T-1) och bygga på, är det någon speciell tillverkare som man ska satsa på, och är det något annat som man ska/bör tänka på?
Motorn ska inte vara någon "värsting"... Kanske en 1776 eller 1835.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Det finns flera, Autolinea har ett bra block som CB säljer, använder det själv. Men om du hittar ett fräscht block finns det folk på detta forum som kan hjälpa dig med eventuell arborrning och upptag till större cylindrar. Lite mer ekonomiskt.

Turbo Town "Home of overboost addicts"

3

Köp upptaget för 94mm nåt annat känns dumt. Då kan du välja mellan tjockväggiga 92:or eller 94mm.

Personligen skulle jag satsa på ett alu-block.. delvis för att det går att laga.

4

Tack för bra tips! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

Ända nackdelen med alublock är att de väger rätt mycket och att de är lite dyrare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ja, det är väl 10kg mer om jag inte minns fel, ansenlig viktökning helt klart.. Men ska man ändå öppna lädret ganska mkt tycker iaf jag att det är värt ett mer hållbart motorblock.

7

Allt beror ju på vilken nivå man ska lägga sig på, ekonomiskt, effektuttag och användningsområde. Känns overkill om man ska bygga en 100-140 hk gatmotor som huvudsakligen ska köras på gatan men inte om man bygger en 200+ hk racemaskin.

Finns racemaskiner som fungerat i över 10 år med originalblock så jag ser inget jättestort behov av alublock.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Sen dem slutade att tillverka nya original magnesiumblock har priset stigit en jäkla massa.. Om man nu ska köpa nytt som TS efterfrågar.. Jag tror inte det dröjer så många år tills det bara finns alublock (nya alltså) att tillgå.

9

En 1776 eller 1835 bygger man med fördel på ett äldre block som arborras och kontroleras för slitage. Det säger jag inte bara för att jag utför arborrningar. Just vid arborrning så märker man att äldre block har en hårdare struktur. Alublock i all ära men tyska magnesiumblock har en mycket bättre bearbetning än alublocken. Har även hört att formel1 motorer oftast byggs på block som har några år på nacken dvs åldrats för att metallen skall få sin bästa struktur. Det bästa alternativet är en industrimotor som är oärgad och gått väldigt lite. Oftast billigare än att köpa ett mag-block.

10

Ja, det har du rätt i Hasse. Har läst att man använder motorer som gärna har gått sådär en 40.000mil, bara för att då kan det inte hända mer med materialet.. Det är lite som bromsskivor eller planskivor.. Grävs ner i jorden och ligger nåt år, sen bearbetas, gärna ett par omgångar till.. så kan det inte slå sig sen.

Men Ts efterfrågade fortfarande ett brand spanking nytt block.. Ett block kan bara arborras så många ggr som överdimensionerna tillåter.. etc.. det finns givetvis både för och nackdelar med både begagnade och nya block.

11

Prisskillnaden mellan ett nytt AS41 och alublock är nästan 20%. Jag tror att BBT har fått ensamrätt på originalblock och de suger naturligtvis ut så mycket som möjligt, för inte allt för länge sedan kostade de runt 5500, nu 7750 hos CSP. Alu kostar 9895.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Det är egentligen i motorsammanhang inte så dyrt men likväl en orsak för att ta ett bättre begangnat  block som hamnar på samma pengar efter upptagning till större cyllar och arborrat med fullflöde.

13 Senaste redigerad av MrPete (2014-05-11 09:29:21)

Jämför man att köpa ett begagnat block, räknar in arborrning, bearbetning för längre slag och större borr, samt fullflödeskonvertering, gängade oljekanaler, kontrollmätning och eventuell sleevning av lyftarhål så är man inte långt ifrån vad ett helt nytt block kostar.. och alublock något dyrare..

Så.. min slutsats säger att det är mer prisvärt att köpa ett nytt auto linea-block som kan arborras 3-4ggr tills det är helt slut.. än att köpa ett beg block som kanske redan behöver tas till 2:a överdim och 1mm axialt.

Men det beror också på, som Svwerker nämnde ovan, vad syftet och användningsområdet är. Priset för många vw-delar är egentligen sjukligt lågt om man jämför med vad det kostar till andra märken och modeller..

exempel:
vevaxel med längre slag och motvikter - från 2000:- och uppåt. Motsvarande till tex Golfens radfyra - 14000:- och uppåt.

Man kan spara mycket pengar genom att handla från staterna och använda sig av en shipping forwarder, dock är ju frakten beroende på vikt och storlek så ett block blir ju aldrig så billigt att skicka.. man kan ju alltid ragga upp nån som skeppar hem containers och kan fylla ut med delar.

Edit: Valfritt alublock från cb performance ligger på 8-900dollar, vilket i svenska kronor blir 5200 - 5900 sek.

14

Nu var ju frågan inte om hur man smugglar hem ett block från USA. Priset från USA blir om man räknar rätt 6000 sek för block. Beroende på fraktsätt 200-250 dollar i frakt. Väl hemma tillkommer 25% moms plus några % tull. Det realistiska priset är drygt 9000 sek.

15

Ja, det var mycket bra info. om det här med nytt block eller ett bättre begagnat! ICQ/ab
Har haft en liten tanke på att bygga en ny motor helt från botten. Samla på sig lite saker när man hittar det man ska ha, osv.
Och det gäller bara de delar som hör själva motorn till, som block, vev, kam... Ja, hela innanmäte och topparna. Sen är det bara att ta ur den motorn som sitter i nu, och flytta över alla kåpor, tändsystem, avgas osv.
Så vi får väl se vad det kan bli för något framöver... ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

16 Senaste redigerad av MrPete (2014-05-11 15:53:47)

Nej, frågan var inte hur man smugglar hem ett block ifrån Usa, den gällde frågan om var man köper ett flong nytt block och om det finns tillverkare som är bättre än andra. Inte heller gällde frågan om det är bättre att köpa ett begagnat block och bearbeta.

Paruzzi, som finns i Holland säljer nya std borr (auto linea) för 6260sek +frakt, de har även block som är något dyrare med större borr.

Edit. Nu har ju ts inte lika klara tankar om att köpa ett helt nytt block iofs enl. sista inlägget. Personligen har jag inte cash att köpa ett nytt block från fabrik... Därför har jag själv valt att arborra mitt as41 och låtit Micke ta upp det för större cylindrar, i övrigt gör jag så mkt det går själv för att spara pengar.. men anledningen till att jag svarade som ovan var förstås för att frågeställningen gällde att köpa ett nytt motorblock.