GL4 med rätt VW spec på 20l dunk på granngården kostade runt 40kr/l så mekar man mycket VW så är det nog ingen dum idé (jag köpte). Dock inte syntet. Har man en bil, en låda och oljan som är i är ren och fin så är det nog värt att köpa i småflaskor... Har man flera bilar och lådor man joxar med som jag har så... 
Vad jag hört så är korrosionsrisken inte så stor med de flesta moderna GL5, MEN växlingskvalitén diskuteras på massor av forum, är oljan för "glatt" så funkar som det sägs synkringarna inte lika bra...
Undrar förresten om inte biltema numera har GL4??? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … isk-75W90/
"För manuella växellådor, bakaxlar, differentialer, slutväxlar m.m. där en olja enligt API GL-4 eller GL-5 rekommenderas. Möter följande specifikationer: API GL-4/5. 1 l. "
Biltema avråder numera själva från GL5an... http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … SAE-80W90/
"Transmissionsolja av hypoidtyp avsedd för växellådor, slutväxlar, bakaxlar m.m. Rekommenderas till fordonstransmissioner där olja med kvalitetsnivå API GL-5 föreskrivs. OBS! Ej för automatväxellådor eller där en olja enligt API GL-4 föreskrivs. 1 l. "
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)