1

Den här frågan har säkert varit uppe på andra forum tidigare men har glömt av hur det var. I verkstadshandboken så rekommenderas 80w90, GL 4 hypoidolja, till min -70, typ 3 med IRS låda.

Men andra påstår att man absolut inte ska ha i EP eller hypoidolja då den är aggressiv mot vissa metaller som exempelvis växelgafflarna i vw-lådan Default/yikes  ..

Vilken olja har ni växellådan?

Någon som skuvar med växellådor får också gärna förklara och ge exempel på användbar olja.

Tack på förhand! /Peter.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

2

Det är växellådsolja GL-5 som eventuellt är aggressiv mot gulmetaller i växellådan. Vissa påstår att GL-5 fungerar. Jag ser inte varför man ska chansa när GL-4 finns överallt (utom på Biltema).

I en vanlig standardbil lär allt som heter GL-4 fungera. Autoexperten säljer Statoils helsyntetiska GL-4 till vettigt pris och det har jag i mina bilar.

3

Jag har hört bara gott om Svepco's olja tror det är samma som många Porsche ägare använder i sina lådor och då kan det inte vara fel ICQ/ab

//micke

If it sounds good it is good!

4

GL4 med rätt VW spec på 20l dunk på granngården kostade runt 40kr/l så mekar man mycket VW så är det nog ingen dum idé (jag köpte). Dock inte syntet. Har man en bil, en låda och oljan som är i är ren och fin så är det nog värt att köpa i småflaskor... Har man flera bilar och lådor man joxar med som jag har så... ICQ/ab

Vad jag hört så är korrosionsrisken inte så stor med de flesta moderna GL5, MEN växlingskvalitén diskuteras på massor av forum, är oljan för "glatt" så funkar som det sägs synkringarna inte lika bra...

Undrar förresten om inte biltema numera har GL4??? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … isk-75W90/
"För manuella växellådor, bakaxlar, differentialer, slutväxlar m.m. där en olja enligt API GL-4 eller GL-5 rekommenderas. Möter följande specifikationer: API GL-4/5. 1 l. "

Biltema avråder numera själva från GL5an... http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … SAE-80W90/
"Transmissionsolja av hypoidtyp avsedd för växellådor, slutväxlar, bakaxlar m.m. Rekommenderas till fordonstransmissioner där olja med kvalitetsnivå API GL-5 föreskrivs. OBS! Ej för automatväxellådor eller där en olja enligt API GL-4 föreskrivs. 1 l. "

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)