1

Hur mycket bör/kan/ska man chimsa en standard bränslepump för att få rätt bränsletryck, på en T-1 motor så att det går ihop med dubbla Weber 34-ICT?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Hej
Man kan ändra soppa trycket till mindre
Men vilken pump har du rund topp som går att byta  pump membram eller med fyrkantigt lock (renoverings bar både på pumpmembran och tryck reglerings memberam )
eller en som är  ihop klämd  (inte renoverinsbar )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av germanbug (2014-04-29 18:19:14)

Pumpen som det handlar om är rund och är inte öppningsbar.
Jag har läst mig till via google, att man tex. kan fila något på drivstången eller att man kan lägga en eller flera extra packningar mellan pump och bakeliten.
Men allt detta blir ju då en väldig chansning på vad man får för tryck efteråt.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

De lättaste är väl att montera en elektrisk pump och en bränsletrycksregulator till de. Om man nu inte verkligen vill ha en pump i motorrummet

Har gjort de på en av mina bilar och fungerar mycket bra.

5

germanbug skrev:

Pumpen som det handlar om är rund och är inte öppningsbar.
Jag har läst mig till via google, att man tex. kan fila något på drivstången eller att man kan lägga en eller flera extra packningar mellan pump och bakeliten.
Men allt detta blir ju då en väldig chansning på vad man får för tryck efteråt.

Jag tror att det är ett litet missförstånd  när det gäller tryck kontra flöde på pumpen
Om du ändrar slagländen på pumpen så pumpar den mera mängd(flöde) av soppa (std brukar räcka till 100-120 hk minst)
Trycket som man får ut ur pumpen styrs av en ventil så man inte får förhögt tryck så inte nålventilerna inte kan stänga
Det trycket som man vill ha är cirka 0,18 bar  om det är mera så orkar inte nålventilena att stänga Och då flödar det över 
När det flödar över så rinner det okontrolerat ned i förgasaren Då är kan man inte bestycka dom
I värsta fall så späder man ut oljan
Ett litet tips är att man mäter upp trycket (mellan pump o förgasare )
På många efter markanads pumpar är tryck regleringen inte så bra så dom ligger förhögt typ 0,25 bar  då får man sätta dit en regulator (btr) så man får ned trycket
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Då tackar jag för ett bra svar!:)
Jag har både hört och läst en del om att eftermarknadspumparna (mekanisk) ger lite för högt tryck till vissa förgasare. Och jag vet inte om jag har tur eller om det är alldeles på gränsen, då när jag tittar ner i förgasarna medans motorn går, så märks det inte att de flödar. Isåfall är det mycket lite, lite...

Men då får det bli en regulator i systemet för enkelhetens skull.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983