hej har spånskivor på väggarna hemma i garaget och ska snart börja sveta, och undrar lite hur ni andra gjort om ni haft träväggar?
Se bara till att vara kvar ca 45-60minuter efter kap/svetsjobb (brandvakt) så ska det nog vara lugnt!
Det gäller ALLTID! och ha brandsläckare tillgänglig utfall att..! 
Städa så du inte har något brännbart.. Dvs trasor papper brännbara vätskor. I garaget.. Som innan sluta svetsa i god tid innan uppbrått,vädra och kolla så inget pyr. Så går det oftast bra... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Eller svetsa inte.....................
Eftersom du frågar så vet du redan att det inte är lämpligt att svetsa utan brandskydd.
Men............ om man nu ska vägleda på något sätt så:
Städa garaget från allt brännbart.
Kolla över så du inte har något hål i väggarna där det kan komma in gnistor, hål finns i kabelgenomförningar, väggkontakter, lysrör, råtthål, ha fantasi.
Städa garaget igen.
Ha en person som brandvakt när du håller på!
Förbered allt inför svetsningen, gå och ta en fika, in och svetsa och ta det lugnt, kyl plåt och ha tålamod.
Kolla upp omkring dig efter eventuella bränder.
Ha lock på soptunnan.
Städa.
Akta så inte underredsmassan, inredningen osv tar eld.
Ha städat och ordning.
Rikta sprutet vis slipning åt ett vettigt håll.
Ha svetshandskar så du kan släcka ev brand med händerna
Städa
Ha minste en ordentlig uppdaterad bransläckare.
Planera in en gipsning till hösten av garaget.
Osv osv..................................................
Lycka till

Se till att ha en bra försäkring så är det bara att ösa på 
som Mogge sa... glöm inte brandsläckaren... en stor sådan..
Ett annat tips är att ta ickebrändbara material och bygg upp som sarg runt det du ska svetsa. Så att alla loppor håller sig inom sargen.. då minimerar man antalet bus-loppor som kan hoppa iväg och ställa till det.
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
7 2014-04-22 11:09:09 Senaste redigerad av michaelth (2014-04-22 11:10:16)
Även om flera brandsläckare är att rekomendera. 6kilos... Så kommer man långt som första hjälp med en vatten sprayflaska tryckluft blöta trasor.. Men om man inte e med i svängarna så stora släckare...
För att ett" Garage " skall vara godkänt ut svets synpunkt brukar dubbel gips vara regel...
men med sunt förnuft och tänka innan går det oftast bra.en sak som ofta tar fyr e just en ej demonterad matta eller inredning när man "bara" skall laga ett litet hål........ 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
hej har spånskivor på väggarna hemma i garaget och ska snart börja sveta, och undrar lite hur ni andra gjort om ni haft träväggar?
Gipsat.
Kan ju räcka med liggande skivor mot golvet om det ska hålla låg budget.
Och som övriga sagt. Dammråttor i rådjursstorlek leds med fördel ut ur garaget före svetsning.
Porsche 911 Carrera -01
Angående detta med krav på dubbla gipsplattor så är det lite olika, beror på om garaget sitter ihop med huset eller står nära hus eller annan byggnad (närmare än 7m har jag för mig).
10 2014-04-22 12:44:21 Senaste redigerad av Piraten (2014-04-22 12:47:00)
Angående detta med krav på dubbla gipsplattor så är det lite olika, beror på om garaget sitter ihop med huset eller står nära hus eller annan byggnad (närmare än 7m har jag för mig).
BBR eller Boverkets Byggregler.
Sitter garaget ihop med huset skall det vara dubbelgips på båda väggarna!
En 13mm gipskiva ger brandklass E15, dvs 15 minuter. Fyra skivor ger alltså 60 minuter, en standard brandvägg i brandcell mellan byggnadsdelar.
Jag föreslår att Du gipsar Dina spånskivor med åtminstone en 13 mm skiva om garaget är fristående, och ser till att det är tätt så inga gnistor kan komma in till spånskivorna. Annars är det dubbelgips som gäller om Du vill ha ut på försäkringen.
Vattenslang, minst en 6 kg pulver eller en 10L skumsläckare. Med skumsläckare kan Du fortsätta jobba utan att sanera hela garaget först.
Se till att ha rejäla skyddshandskar tillgängliga så Du kan hantera varma prylar..och som sagts tidigare, inget löst skräp i garaget, framörallt inga oljiga trasor eller annat skit! Håll rent, så brinner det sämre:)
Jaa, Ni är väl alla medvetna om Heta Arbeten Certifikat?? Har man inte det betalar inte försäkringsbolagen en spänn om det går illa..
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Dammråttor i rådjursstorlek leds med fördel ut ur garaget före svetsning.
:-D
Robin80Lundh skrev:Dammråttor i rådjursstorlek leds med fördel ut ur garaget före svetsning.
:-D
x2
John S skrev:Angående detta med krav på dubbla gipsplattor så är det lite olika, beror på om garaget sitter ihop med huset eller står nära hus eller annan byggnad (närmare än 7m har jag för mig).
BBR eller Boverkets Byggregler.
Sitter garaget ihop med huset skall det vara dubbelgips på båda väggarna!
En 13mm gipskiva ger brandklass E15, dvs 15 minuter. Fyra skivor ger alltså 60 minuter, en standard brandvägg i brandcell mellan byggnadsdelar.
Jag föreslår att Du gipsar Dina spånskivor med åtminstone en 13 mm skiva om garaget är fristående, och ser till att det är tätt så inga gnistor kan komma in till spånskivorna. Annars är det dubbelgips som gäller om Du vill ha ut på försäkringen.
Vattenslang, minst en 6 kg pulver eller en 10L skumsläckare. Med skumsläckare kan Du fortsätta jobba utan att sanera hela garaget först.Se till att ha rejäla skyddshandskar tillgängliga så Du kan hantera varma prylar..och som sagts tidigare, inget löst skräp i garaget, framörallt inga oljiga trasor eller annat skit! Håll rent, så brinner det sämre:)
Jaa, Ni är väl alla medvetna om Heta Arbeten Certifikat?? Har man inte det betalar inte försäkringsbolagen en spänn om det går illa..
Måste man som privatperson ha heta arbeten cert om man svetsar åt sig själv i sitt eget garage?
hyr man garage bör man kolla med hyresvärden om han har försäkrat för detta.
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå
heta arbeten på jobbet är minst 2st 10kg släckare,blöt ner inne i bilen med vatten om du tror att det kan vara nära brandfarligt matrial det är där det börjar brinna, tänk efter före svets lopper har en jävla förmåga att hitta något bränbart
Eller rulla ut bilen på uppfarten och svetsa där. Jag har släpat ut och in platta för varje svets pass. Det går. Och brandvakt länge efter avslutat arbete.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Ang. dina väggar, så gjorde jag som så i mitt gamla garage, på en metallskrot köpte jag en massa galvade 1 mm plåtskivor 2000 x 1000 mm, montera dessa liggandes i hela verkstaden och täta längs hela golvet och alla skarvar med en brandklassad fogmassa. Fungera utmärkt för mig i alla fall. I min nuvarande verkstad borde jag inte svetsa, det är rörigt överallt..
kom i håg
Brandvakt 45 min efter avslutat jobb... (passa på att städa och sopa undan allt skit efter plåtjobbet)
Lock på alla soptunnor, jag har kapat en gång och upptäckt att det brann i min soptunna med oljetrasor :-(
Brandsläckare, svetshandskar ev. vattenslang med vatten så klart, eller en spann med vatten, våt trasa
2 man om det skall svetsas under en bil, en som håller koll hela tiden på/i bilen
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.
svetsvakt kallar jag min son som får vara med och ha en BLÖT trasa ifall att det börjar brinna lite...
angående ditt garage så hade jag skruvat upp gips på de väggarna som är närmast där du ska svetsa. har själv "bara" enkelgips, men garaget står 30 meter från huset så 
att sedan ta en pilsner efter avslutat jobb medans man städar undan hjälper alltid (brandvakt?)
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad