1

Någon som har koll på kameror?
Gick in i en fotoaffär igår för att kolla på olika modeller, blev visad några för 4-5000:-
Efter lite googlande är jag helt insnöad och tittar på kameror upp mot 10000:-
Men frågan är om jag har nytta av en så pass dyr/avancerad kamera...

Vad har ni för kameror?
Är ni nöjda med dem?
Köpte ni nytt eller begagnat?

2 Senaste redigerad av Wompa (2014-04-18 16:17:47)

Pentax K5.

Helnöjd, mycket för pengarna.

Allt hänger pp vad du är ute efter för resultat.
Jag valde Pentax för finesserna ich objektiven.
Många kör Canon för det är safe.
Skulle nog säga ändå att en Canon kan du inte misslyckas med.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

3

Jag har en Pentax K-r för att jag sedan innan hade ett par gamla objektiv, tex 300m teleobjektiv som är väldigt kul. Men det är lite pill med att lära sig skjuta manuellt. Ska man bara använda autofunktioner så behövs ingen dyrare kamera.

Nikon och Canon är ju vad de flesta använder.

4 Senaste redigerad av michaelth (2014-04-18 17:47:05)

frågan är väl kanske vad vill du ha den till.. ICQ/ad
Foto ja visst... några minnes bilder då och då eller superskarpa bilder som du står länge och väljer skärpedjupet i..
vill du ha en sökare som du tittar igenom eller kan du nöja dig att titta på en bildskärm, vill du kunna byta objektiv eller nöjer du dig med enfast zoom glugg. behöver du stora filer som du vill bearbeta efter eller lägger du "bara" upp bilderna på nätet.. kompakt kamera eller en stor klump..mycket olika funderingar.. jag förstår dilemmat.. använder själv en gammal Canon Eos system kamera.och tar några tusen bilder /år.. en del krävande en mindre... men funderar på en  FUJIFILM X-E1
inte den billigaste men bra..har provat en dylik en del ... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Min tanke med kameran är att ta lite mer avancerade foto, kunna ställa in alla inställningar själv, byta objektiv mm.
Har haft en kompaktkamera innan, men vill ta ett steg längre
Till vardagsbilder som kommer upp på nätet mm funkar mobilkameran fint.
Har tittat en del på Nikon D3200 och Nikon D5200, någon här som har en sån?

6

Jag har en Canon 550D och är kanonnöjd ICQ/ab

7

Har ingen jättebra koll numera men de det är ju så att det mesta är bra. Det viktiga är ju att satsa på att köpa något vettigt objektiv direkt, det gör verkligen väldigt stor skillnad. Själv kör jag Sony men har kört endel Canon med. Det är ju mest en vanesak hur man vill ha det men jag skullenog välja Sony, Nikon eller Canon.
Ett smart första-köp när det gäller objektiv är ett 50mm med bra ljusstyrka, nikon och canon har båda ett med 1,8 och det är ju helt ok. Ljusstyrkan är mycket viktigare än zoom, men det kanske du redan har koll på. Ett bra standardobjektiv är ju ett 18-50 2.8. Både Tarmron och Sigma har en sån variant. Fungerar till det "allt" och har bra med ljusstyrka.

Jag gillar även att ha ett batterigrepp men det gör ju att kameran blir större.

Har även en Sony Nex5 och den tar grymt bra bilder med, lite mindre och smidigare men ändå manuella möjligheter och det går att byta objektiv.

Finns mycket som sagt... Default/smile

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

8

Ljusstyrka var nytt för mig.
50mm 1,8 är väl fast, utan zoom?
Medan 18-50 2,8 är med zoom?
Det objektiv som följer med kameran är detta:
http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=265
Är det något att satsa på eller bör jag hitta ett med lägre ljusstyrketal.
För lägre blir väl bättre om jag förstod det rätt

9

Kör med Nikon, visserligen några år gamla och inte det senaste. Men viktigt är ljusstyrkan, utan ljusstarka objektiv (=kostar lite mer) så kan det vara svårt att ta skarpa och bra foton, visst går det att ta bra foton med alla objektiv, skall inte säga så, men ljusstyrkan är viktig, det är inte solljus och bra väder alltid och i solljus får man inte de bästa bilderna tycker jag. morgon o kväll och mulet utan reflexer...

Jag är helnöjda med mina Nikon kameror i alla fall och köpte dem för objektivets skull, Zoom 80-200, 1:28 och jag tycker om att fotografera Historiska tävlingsbilar..

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

10

Jag har en Canon 600D med ett 18-200 och ett 70-300. De har lite dåliga ljusvärden men funkar för det mesta. I slutändan är det fotografen som gör en bra bild. Känner man sin kameras svagheter så kan man ta bra bilder med vad som helst.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11 Senaste redigerad av notch63 (2014-04-21 08:13:01)

Jag har en Nikon D50 o lite extra objektiv som jag köpte ny för typ 8 år sen o den duger gott åt oss iaf..en sån behöver man nog inte betala alltför mycket för numera om man hittar en begagnad ??..

S

12

Jag är också lite (Mycket) sugen på att skaffa en systemkamera, har läst väldigt mycket på nätet o.s.v. än så länge har jag bara en Canon kompaktkamera, vill gärna byta upp mig, så det lutar åt att det blir en Canon 700d. För att när jag väl kommer igång så vill jag kunna filma och fota bra! men det är ju det med priserna.. kameran kostar runt 6500 med 18-55IS STM objektivet och med 18-135IS STM Objektivt kommer man upp i 8000kr..

Jag känner att jag hellre lägger ner lite extrapengar och får en bra kamera, än att köpa en billigare och sedan byta upp sig.. men sen beror det ju hur kunnig och duktig man är, man kan ju ta somsagt fina bilder med än billigkamera ändå!

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

13

Har en 3100 Nikon den är lika med 3200 och kan göra det mesta och den är en croppad instegs kamera, till det har jag ett 18-55 och 55-300mm med stabilisator + 2 X2teleconvertrar och ett 600-1300mm med X2teleconverter med den får man inte med hela månen när den står på max men den blir 2-3steg mörkare, jag fotar med wnd-filter mörkerfoto djur byggnader och bilar samt filmar i hd och är helnöjd det blir mycket bilder kanske 5-7k per år och men sen sparar man max 2k ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

En Canon 60D sen ett ljusstarkt fast 50 och kanske en skarp zoom lins mellan 70-200?

Det bästa med Canon är begagnatmarknaden och urvalet av linser.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

15

Jonny B skrev:

Min tanke med kameran är att ta lite mer avancerade foto, kunna ställa in alla inställningar själv, byta objektiv mm.
Har haft en kompaktkamera innan, men vill ta ett steg längre
Till vardagsbilder som kommer upp på nätet mm funkar mobilkameran fint.
Har tittat en del på Nikon D3200 och Nikon D5200, någon här som har en sån?

Tjena! Har själv en Nikon D3000. Har blivit några år nu men funkar fint och är en skitbra kamera till allt tycker jag. Rekommenderar Nikons standardmodeller, tex D3200 som du nämnde. Du kommer inte ångra dig. Begagnat, ja varför inte? Det hade jag köpt  ICQ/ag

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'
✔  [o"☮"o]  Adventurewagen -76'

"Satfläsk!"

16

Nikon D3100 och ett 70-300mm objektiv. Har funkat hur bra som helst båda att filma och att fota med de senaste 3 åren ICQ/ab
Köpte kameran för 5000;- 2011. Fungerat felfritt och varit på en del äventyr samt stått ut med både damm, sand och snö ICQ/ad

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

17

om du ska ha en Systemkamera så satsa på ett bra objektiv! jag kör Canon 60D (har vinkelbarskärm) med ett Canon EF 24-70/2,8 L USM objektiv!
& det är typ det enda objektiv jag behöver! det kostar lite & är lite tungt men ljuskänsligheten på 2,8 är grym! både kamera & objektiv är vädertålig
vilket är bra att ha på Bugrun! ICQ/ad då den badade i vatten -12

ska dock uppdatera fotoutrustningen med ett vidvinkelobjektiv som Samyang 8/14mm för att kunna ta lite effekt kort!

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

18

Jag har en Pentax K-r som jag köpte begagnad.
Det är min första systemkamera och funkar kanon.
Har ett 18-55, ett 28-70 och ett gammalt 50mm f1.7 helt manuellt
Får nog skaffa ett objektiv med lite längre zoom sen.

19

Oh... Jag har sparat alla mina gamla kameror.
De första moderna systemkamerorna jag köpte var Cannon Eos 650.
När det sedan skulle bli digitalt foto provade jag först några kompaktkameror, bl.a. En Olympus, men den var för långsam, var i London och fotograferade Routmasterbussar, men jag fick bara med halva bussar då det tog en sekund från det att jag tryckte på avtryckaren tills dess bilden exponerades, så av en händelse hamnade jag i en fotoaffär några kvarter från Oxford Street, där inhandlades en begagnad digital Eos 300, men en del optik. Väl hemma några månader senare inköptes en till med litet fler finesser, även den begagnad. Det enda jag inte gillar är den inbyggda blixten, den ger för litet, funkar inte ens som upplättningsblixt i motljus.
Men det har säkert hänt en hel del, dottern köpte en modernare Eos, minns nu inte vilken, men tresiffrigt iallafall, och den är bra mycket lättare att fotografera med, men bildkvaliteten beror  ju på optiken, bättre att satsa där.
Jag köpte digital Eos eftersom jag hade en massa optik till de gamla kamerorna, och de passar, men brännviddsangivelserna stämmer inte  man tydligen räknar på annat sätt på digitala kameror.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Första kameran jag köpte va en beg Nikon d40x med 18-50 objektiv. Insåg rätt snart att de inte räckte till så köpte ett 18-200 objektiv. Då blev det kanon! den kameran kostade 1500:- och höll i 3år många foton blev det. Så i höstas köpte jag en näst intill oanvänd Nikon D60 för 1500:- flyttade över objektivet från den gamla kameran.
Köper man en svindyr kamera kanske man blir rädd att ta med den, en slit å släng kamera är perfekt.
Tänk på att det blir inte bra bilder bara för man köper en dyr kamera.

Det jag saknar är en vinklingsbar skärm då det skulle underlätta när man tar bilder i lite svårare vinklar, så sån får det bli på nästa kamera Default/smile

Kolla på www.fotosidan.se där finns mycket info och tips, även en köp/sälj sida.

Lycka till med köpet.

Bubbla -62
Buss -60

21

Björn J. skrev:

Oh... Jag har sparat alla mina gamla kameror.
De första moderna systemkamerorna jag köpte var Cannon Eos 650.
När det sedan skulle bli digitalt foto provade jag först några kompaktkameror, bl.a. En Olympus, men den var för långsam, var i London och fotograferade Routmasterbussar, men jag fick bara med halva bussar då det tog en sekund från det att jag tryckte på avtryckaren tills dess bilden exponerades, så av en händelse hamnade jag i en fotoaffär några kvarter från Oxford Street, där inhandlades en begagnad digital Eos 300, men en del optik. Väl hemma några månader senare inköptes en till med litet fler finesser, även den begagnad. Det enda jag inte gillar är den inbyggda blixten, den ger för litet, funkar inte ens som upplättningsblixt i motljus.
Men det har säkert hänt en hel del, dottern köpte en modernare Eos, minns nu inte vilken, men tresiffrigt iallafall, och den är bra mycket lättare att fotografera med, men bildkvaliteten beror  ju på optiken, bättre att satsa där.
Jag köpte digital Eos eftersom jag hade en massa optik till de gamla kamerorna, och de passar, men brännviddsangivelserna stämmer inte  man tydligen räknar på annat sätt på digitala kameror.

Det beror på vilken censor som sitter i och man får en omräkningsfaktor på 1,4 mellan APS-C och APS-H. Man kan använda EF-S objektiv på en EF-kamera men inte tvärt om.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

Har en Nikon FE2 med 24mm och ett 28-85. En lite blixt har jag också, men den används bara till upplättning. Kameran är alltså analog och jag har övat med flera små digitala kompaktkameror, canon och nikon, men inte fått till den där känslan som bara en "riktig" kamera kan ge. Stor och tung, visst, men stabil som få. Så nu ska jag ge mig på en digital systemkamera och valet kan bara bli ett, och det är en digital kamera med full format på sensorn. Alltså samma som en analog, 24*36mm. Fördelen är ljusare och större sökare samt bättre bildkvalite. Nackdelen är stora filer och ett stort pris på kameran. Dock börjar de gå ner i pris nu och man kan få en canon 5d mk2 eller nikon d700 för en rimlig summa. Det är yrkeskameror så 20000-30000 exponeringar är inga problem. De pallar för mångdubbelt fler.

23

Finnfisher skrev:

Har en Nikon FE2 med 24mm och ett 28-85. En lite blixt har jag också, men den används bara till upplättning. Kameran är alltså analog och jag har övat med flera små digitala kompaktkameror, canon och nikon, men inte fått till den där känslan som bara en "riktig" kamera kan ge. Stor och tung, visst, men stabil som få. Så nu ska jag ge mig på en digital systemkamera och valet kan bara bli ett, och det är en digital kamera med full format på sensorn. Alltså samma som en analog, 24*36mm. Fördelen är ljusare och större sökare samt bättre bildkvalite. Nackdelen är stora filer och ett stort pris på kameran. Dock börjar de gå ner i pris nu och man kan få en canon 5d mk2 eller nikon d700 för en rimlig summa. Det är yrkeskameror så 20000-30000 exponeringar är inga problem. De pallar för mångdubbelt fler.

Vet att dom inte är lika "crediga" i fotokretsar men Sony har ju fina fullformatare. Det som är trevligt med dom är ju att gamla Minolta-objektiv funkar så det finns en hel del kvalitets-optik till vettiga priser. Kan vara värt att ta en titt på dom. Dessutom så måste jag säga att Sony har dom bästa batterigreppen.
Sony gjorde ju länge alla sensorer till Nikonså dom har ju bra koll på det, vet inte hur det är numera...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

24

Finnfisher, hade lite samma sits, gick från Nikon F och F2 till fullformat Nikon D600 förra året, alla mina gamla manuella gluggar mellanringar etc går att använda. Original mattskivan går bra att fokusera manuellt med!
Sedan kostar huset (D610) klart under 20k, D700 tyckte jag var för dyr när den kom så jag beslutade mig för att vänta ut tekniken...

Inte missnöjd!

S

25

Whallis: visste inte om att Sony hade en fullformatare. Måste kolla in det. Jag är inte  så noga med märket utan det är precis som för Sten att jag har ju två fina objektiv som passar på nikon så jag får väl använda dem. Finns säkert fina kombosar men har inte koll på alla utan det gäller att läsa på. På den analoga tiden kunde man köpa en ytterst billig konica kamera och på.den passade leicas objektiv. För att återgå till trådskaparen så kanske det inte är världens bästa tips om man inte har objektiven till dessa kameror för då blir dessa dyra även om de är begagnade. En systemkamera skall man skaffa om man vill ha kontroll på sitt fotograferande och det göres helst med minimal utrustning. Du behöver inte en fullformatare utan satsa på något billigare i mellansegmentet och köp ett fint objektiv istället, vidvinkel är kul men enklast är ett fast objektiv som inte förvränger bilden, alltså ingen vidvinkel eller tele eller nått i den stilen. Objektivet ska vara så ljusstarkt som möjligt vilket betyder att det släpper in mycket ljus vilket i sin tur ger att du kan dra ner bländaren och då blir bilderna skarpare, eller att du har möjlighet flytta skärpedjupet som du vill. Nu blev det fotospråk, men lär du dig hantera din systemkamera så är det DU som styr din kamera och inte ett underligt program, som någon påstår måste uppgraderas vartannat år. Mitt hetaste tips är keep it simple. Lycka till. Tack övriga här i tråden. Jag har fått flera fina uppslag värda kolla upp.