Att korta genom att kapa torsionsröret utanför byglarna som håller framvagnen gör att bilen i framändan hänger i svetsarna. Visst, det håller om man vet vad man gör, men alla svetsar är försvagningar så varför chansa? Allra helst som det inte är mer arbete att göra det på, i mitt tycke, det enda rätta sättet.
pät skrev:Fast det är ju ingen hjärnkirurgi det här. Att få fästena för framvagnshuvudet rätt är ju bara mäta med en talmeter och markera. Och jag har föga svårt att tro att om man bara gör riktiga svetsar så håller det nog lika bra som original. Vet av en kille som hade fixat allt på plats, bara svetsat det han kom åt, det vill säga på framsidan, bakom var det helt osvetsat och DET höll tillomed.. :-D
Vill inte vara en party-pooper, men vad menar du med att "det håller"?
För normal lugn körning skulle det säkert hålla även med några rejäla punktsvetsar. Ett tag i alla fall.
MEN, vad händer om bilen råkar köra över ett ordentligt tjälskott eller liknande?!
Hur länge har han åka runt med en halvsvetsad stomme? Han har garanterat spänningskoncentrationer runt det halvsvetsade förbandet och tids nog kommer det att uppstå utmattningssprickor som sakta växer innan det i värsta fall havererar.
Jag skulle vilja påstå att det är höjden av slöhet och rent hjärndött att inte orka göra jobbet korrekt. Han utsätter inte bara sig själv utan andra för livsfara genom att åka runt så.
Hebster52 skrev:Men sen ska ju ändå fästbitarna löskapas (med risk att man kapar och försvagar rören) och flyttas utåt på rören så då blir rören ändå upphettade å försvagade längre ut... Fästen ska även centreras på nytt osv. osv... Man gör ju som man själv tycker är bäst.
Man kan vidare inte jämföra den nära på obefintliga försvagning man gör på rören från att svetsa fast byglarna längre ut med att bryskt kapa dem rätt av och svetsa ihop dem igen.
Ando skrev:Kapar vid sänkningsatsen blir nog bästa och minst krångel. Vad ska man ha för dämpare bak om man har sänkt ?
Har aldrig varit med om att behöva något annat än originaldämpare. Nu är inte jag typen som gillar det skadskjutna stuket som verkar vara så poppis bland de framför allt yngre. Frågan är alltså omöjlig att svara på utan att veta hur mycket du har tänkt sänka.
Min egen erfarenhet är hur som helst att dämparna går att trycka ihop långt mycket mer än man tror, så det är väl bara att mäta.
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!