1

Har en kulbultsframvagn som det sitter en sänkningsats i och så har jag satt på droppade spindlar och nu hade jag tänkt om jag ska smalna av den, är det bara att kapa bort satsen och ta lite i båda ändar och bränna ihop den igen? Hur blir det med styrstagen? Ska man ta av lite där med?

VW bubbla -66
Den som inte frågar får inga svar....

2

Tänk på nållagren, och kapa bort "innanför" (?)
Jag har lagt "stödrör" i skarven, som är svetsad i slitsar/hål som extra säkerhet, och lättare när man har den som "styrning".

Såhär ser min ut:

http://i.imgur.com/Hqvn6wj.jpg

3

Kapa på mitten istället. lika mycket per sida om ssatsen och korta styrstagen lika mycket, i den änden gängan är rätt ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Okey! Tack ska ge mig på det nästa vecka!  ICQ/ab

VW bubbla -66

5

Johan W skrev:

Kapa på mitten istället. lika mycket per sida om ssatsen och korta styrstagen lika mycket, i den änden gängan är rätt ICQ/ab

ICQ/af

-Och hur bultar du fast framvagnsstommen i ramhuvudet sedan då ?

6

Jag brukar svetsa ett järn mellan infästningen och sen kapa loss den,,sen svetsa till baka den när kortad och klar,,

Typ 1 -58

7

Bättre jag åker till Degerfors så fixar Björn  ICQ/ag

VW bubbla -66

8

mettis skrev:
Johan W skrev:

ICQ/af

-Och hur bultar du fast framvagnsstommen i ramhuvudet sedan då ?

Tänkte inte på det. Kan man inte ta fyra st  m10 gängad stång ca 4m var och fästa 2 av dom i motorns underkant och dra dom under plattan och upp igenom napolionhatten och dom övre igenom karossen över sittdynerna igenom baksätet över vlådan och till dom övre motorinfästningarna Default/hmm 

SE BILD
http://forumbilder.se/DCGDG/dsc-1120-1.JPG

Men det är klart då måste man ju borra hål i reservhjulsbaljan och hur skulle det se ut ICQ/ad

Jag får fundera på det tills nästa gång jag kortar några stycken ICQ/ae

9 Senaste redigerad av mettis (2014-04-15 21:45:05)

....reservhjulsbaljan sitter framför framvagnen. (Om man inte bygger "folksrod" ?-)

Ser nu att "Ando" oxå tänkte så ;-) Kortningen sker alltså ungefär som min bild; -Utanför fästet, men innanför nållagringen av bärarmen !

Sedan kortar man kränghämmaren på mitten, svetsar på en rörbit. Styrstagen har jag kapat på mitten och lagt i ett rundjärn som stöd, svetsat dessa genom "slitsar eller borrade hål". Slipat bort svetsarna för att inte besiktningen skall undra..... Styrsnäckan får man måtta in, eftersom fixerpunkterna måste slipas bort.

10 Senaste redigerad av Peter S (2014-04-15 23:20:03)

Av ren självbevarelsedrift så kapar och svetsar man så lite som möjligt i stommen och framförallt torsionsrören.

Kolla in denna länk som beskriver den metod Johan W skrev om och som i mina ögon är det bästa och enklaste sättet:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=338179

Finns ingen som helst anledning att kapa och svetsa styrstagen. Du kapar/kortar styrstaget i den ände som är högergängad och gängar röret lite mer bara. Beroende på årsmodell ser ändarna med sin låsning av leden lite olika ut på stagen, men du får naturligtvis slöjda till änden lika som den var innan kortning.

Kommer inte ihåg om det är M12x1,5 eller M14x1,5 men det är hur som helst en gängtapp som är användbar till mycket på en folkvagn så om du inte har den så köp den.

Skall du inte korta så mycket (mindre än 40-50mm) kan du klara dig utan att korta stagen alls. Rören är gängade långt mer än vad man normalt behöver, så du borde kunna gänga in styrlederna lite mer bara.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

11

Kapar vid sänkningsatsen blir nog bästa och minst krångel. Vad ska man ha för dämpare bak om man har sänkt ?

VW bubbla -66

12

Kapar du vid sänksatsen (inanför fästet mot ramhuvudet) så får du ju även mindre belastning på svetsarna ICQ/ab

Typ 1 -58

13

Men sen ska ju ändå fästbitarna löskapas (med risk att man kapar och försvagar rören) och flyttas utåt på rören så då blir rören ändå upphettade å försvagade längre ut... Fästen ska även centreras på nytt osv. osv... Man gör ju som man själv tycker är bäst.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Om. ?. Om man gjort riktigt rent. Fogberet och svetsat med bra svets, så håller det förmodligen var än man svetsar... Fast jag personligen tycker.. Om man monterar svetsade sänksatser... Så har man ju redan där 2snitt.. Att lossa fästena är ju enkelt. Dom gånger jag svetsat framvagnar har jag bultat fast i ett framvagns huvud och fete punktat ihop innan helsvetsning delat i flera heta svetsar.med kontroll med en stålskala så rören förblir raka..
Enkelt uttryckt. Om man inte är duktig med svetsen.... Och har en bra svets, bör man inte ge sig på dylika övningar!! Anser jag!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Fast det är ju ingen hjärnkirurgi det här. Att få fästena för framvagnshuvudet rätt är ju bara mäta med en talmeter och markera. Och jag har föga svårt att tro att om man bara gör riktiga svetsar så håller det nog lika bra som original. Vet av en kille som hade fixat allt på plats, bara svetsat det han kom åt, det vill säga på framsidan, bakom var det helt osvetsat och DET höll tillomed.. :-D

16

pät skrev:

Fast det är ju ingen hjärnkirurgi det här. Att få fästena för framvagnshuvudet rätt är ju bara mäta med en talmeter och markera. Och jag har föga svårt att tro att om man bara gör riktiga svetsar så håller det nog lika bra som original. Vet av en kille som hade fixat allt på plats, bara svetsat det han kom åt, det vill säga på framsidan, bakom var det helt osvetsat och DET höll tillomed.. :-D

Halvsvetsade framvagnar är inget som ska uppmuntras pga den ökade risken för haveri  ICQ/an

Är man osäker på att svetsa så finns det oftast någon kunnig VW vän i närheten som kan hjälpa till  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

17

Skåningen skrev:
pät skrev:

Halvsvetsade framvagnar är inget som ska uppmuntras pga den ökade risken för haveri  ICQ/an

Är man osäker på att svetsa så finns det oftast någon kunnig VW vän i närheten som kan hjälpa till  ICQ/ab

Uppmuntrar inte till någonting. Det enda jag säger är att om en halvsvetsad framvagn håller så håller det nog alldeles utmärkt när man gör det riktigt.

18 Senaste redigerad av Peter S (2014-04-17 21:07:49)

Att korta genom att kapa torsionsröret utanför byglarna som håller framvagnen gör att bilen i framändan hänger i svetsarna. Visst, det håller om man vet vad man gör, men alla svetsar är försvagningar så varför chansa? Allra helst som det inte är mer arbete att göra det på, i mitt tycke, det enda rätta sättet.

pät skrev:

Vill inte vara en party-pooper, men vad menar du med att "det håller"?
För normal lugn körning skulle det säkert hålla även med några rejäla punktsvetsar. Ett tag i alla fall.
MEN, vad händer om bilen råkar köra över ett ordentligt tjälskott eller liknande?!

Hur länge har han åka runt med en halvsvetsad stomme? Han har garanterat spänningskoncentrationer runt det halvsvetsade förbandet och tids nog kommer det att uppstå utmattningssprickor som sakta växer innan det i värsta fall havererar.

Jag skulle vilja påstå att det är höjden av slöhet och rent hjärndött att inte orka göra jobbet korrekt. Han utsätter inte bara sig själv utan andra för livsfara genom att åka runt så.

Hebster52 skrev:

Men sen ska ju ändå fästbitarna löskapas (med risk att man kapar och försvagar rören) och flyttas utåt på rören så då blir rören ändå upphettade å försvagade längre ut... Fästen ska även centreras på nytt osv. osv... Man gör ju som man själv tycker är bäst.

Man kan vidare inte jämföra den nära på obefintliga försvagning man gör på rören från att svetsa fast byglarna längre ut med att bryskt kapa dem rätt av och svetsa ihop dem igen.

Ando skrev:

Kapar vid sänkningsatsen blir nog bästa och minst krångel. Vad ska man ha för dämpare bak om man har sänkt ?

Har aldrig varit med om att behöva något annat än originaldämpare. Nu är inte jag typen som gillar det skadskjutna stuket som verkar vara så poppis bland de framför allt yngre. Frågan är alltså omöjlig att svara på utan att veta hur mycket du har tänkt sänka.

Min egen erfarenhet är hur som helst att dämparna går att trycka ihop långt mycket mer än man tror, så det är väl bara att mäta.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

19

Peter S skrev:

Att korta genom att kapa torsionsröret utanför byglarna som håller framvagnen gör att bilen i framändan hänger i svetsarna. Visst, det håller om man vet vad man gör, men alla svetsar är försvagningar så varför chansa?

Jag tycker nog att det känns lika tvivelaktikt att kapa loss fästena, korta innanför och sedan svetsa tillbaka dom ?
Om det inte är en stomme i nyskick, och man är bra svetsare... För sådana personer rekommenderas att köpa "färdigkortat" !

Som jag nämnde i mitt inlägg, har jag lagt ett stödrör initi, som svetsats genom hål borrade - för att känna säkerhet. Borde bli minst lika starkt som innan.

Jag undviker att slipa "en snygg svets", just för att inte försvaga.... Har man missat tycker jag att man skall slipa bort och svetsa på nytt.

20

Som sagt igen så uppmuntrar inte jag att man ska slarva eller nåt heller, men hur många är det som har hört om folk som råkat ut för en framvagn som gått sönder sådär? Det är ju ändå bra många som kör kortat.
Jag kör stumt fram och min 4" kortade framvagn är lika fräsch nu som då den svetsades, och då har jag verkligen hittat diverse potthål och tjälskott som fått mig att tro att hela bilen/fälgarna är trasiga.

Men detta är ingen mening att argumentera om, för vi har alla olika åsikter, och vissa är mer nojiga än andra. :-)

21

oOkey men vi kan vara överens om, att just framvagn är en viktig sak om något, att den svetsar på ett bra sett !!!...och för att göra det var det än sker, är rena ytor och en bra svets/svetsmetod viktig..
ja att man kanske inte hör om framvagnar som ,är kanske inte det samma som att det inte sker. och det vill vi inte...
Ni som inte säkert vet att ni är duktiga.. för allas skull, låt dom som vet hur göra jobbet.. ofta går sådant att finansera med en back öl eller liknade. gärna efter jobbet ICQ/ae
Drive safe.. från en som sett trasiga fordon... ICQ/an  ICQ/ac  vilket iofs inte hindrar mig från dylika jobb... tex var min framvagn på min buggy, ett tidigare kitcarbygge halvsvetsad med sprickor.. ICQ/am  ICQ/am  med risk för ras.. numera helt nygjort!!  många svetsar som skit sen slipar ner dom. vilket var fallet med min framvagn där ingen forgberedning gjorts ,sen dålig svets som slipats ner.. ICQ/am
att bla jag tjatar om säkerheten e, vi bryr oss.. ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Jag har svetsat om en och sätt en som gott av ICQ/ac
så det händer

23

Såhär kan dom gå av också....

http://www.martinbudden.com/broken-beam.jpg

(enda bilden jag hittade på nätet på en framaxel som gått av..)

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

24

Hebster52 skrev:

Såhär kan dom gå av också....

Den där ser inte färdigsvetsad ut! så där raka kanter borde inte en framvagn som gått
av se ut att ha! eller?

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

25

Som sagt, kan man inte ska man inte..

VW bubbla -66