101

det är väl ingen fara med instrumentpanelen.. vill man återställa är det väl bara att sätta dit gallret igen =/


känner igen silicon-paknings-lösningen

Min förra sump såg ut så här:
http://4.bp.blogspot.com/_s5Rf2a4tHtI/Sj9Ccb_BNcI/AAAAAAAACv8/23YwsNpmqrM/s1600/bild-761276.jpg
och fick lagas med sånhär, fungerar rätt ok som nödlösning
http://www.billavista.com/Tech/Articles/Jethro-Bilt_14-Bolt_Diff_Cover/images/IMG_3951.jpg

102

anders bergh skrev:

det är väl ingen fara med instrumentpanelen.. vill man återställa är det väl bara att sätta dit gallret igen =/


känner igen silicon-paknings-lösningen

Min förra sump såg ut så här:
http://4.bp.blogspot.com/_s5Rf2a4tHtI/Sj9Ccb_BNcI/AAAAAAAACv8/23YwsNpmqrM/s1600/bild-761276.jpg
och fick lagas med sånhär, fungerar rätt ok som nödlösning
http://www.billavista.com/Tech/Articles/Jethro-Bilt_14-Bolt_Diff_Cover/images/IMG_3951.jpg

OJ! då framstår min som fabriksny jämfört med din  ICQ/ab
Har använd permatex right stuff till mycket men tyvärr var den flaskan igentorkad nu, så fick bli permatex blå istället. Funkar nog likabra. Verkar hålla tätt nu iaf.
Slog i ca en halv liter igår kväll, o ingen tendens till droppar ännu. Sen vet man ju inte hur mycket silicon det är inne i motorn  ICQ/ad

vw typ-1 1967

103

Detta var min gamla sump vars tillhörande block nu agerar trädgårdstomte  Default/lol

Så det är historia nu!

Men vi håller tummarna för din packning.. Default/smile

104

Tack hjälpen. Hittade mattorna hos Dalhems som du rekommenderade. ICQ/ag

105

Har väl inte gjort nått mer än fixat o trixat lite. Känns som bilen är stort sätt färdig för säsongen!
Med tanke på väderprognosen för påskhelgen så tvättades o städades garagedammet bort så jag kan åka lite!
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/d9fa5756e85ac4584015f3e20131aaf8_zpsab4ba199.jpg
Grymt nöjd med den nya framvagnen!http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/1fc62a3cadbc9ae96cb9b49cd96183f7_zpsd5681c8a.jpg
Det nya avgaset o lagom svulstiga bakdäck!
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/6d1827ceb9008f74fcd75a8e6f621fe0_zpse15dfeaf.jpg
Och mina VDO:er som jag oxå är grymt nöjd med!
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/e1bf3a3a2540cd2867c6c904ef6c15b5_zps3bd9668d.jpg

vw typ-1 1967

106

Blankt och fint !  ICQ/af

You´ll never know...

107

Snyggt blåbär ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

108

Snyggt ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

109

easos skrev:

Snyggt blåbär ! ICQ/ab

Det kanske den skulle få heta! Tack för den!  ICQ/ab

vw typ-1 1967

110

Malman80 skrev:
easos skrev:

Snyggt blåbär ! ICQ/ab

Det kanske den skulle få heta! Tack för den!  ICQ/ab

Haha.. ja ett bra namn på en snygg blå bubbla ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

111

Snyggt som bara den!

112

Då var det dax o skriva några rader igen!
Några mil blev det även denna sommar, i stort sett problemfria Default/hmm
En träff utav tre tilltänkta blev besökta nämligen West Coast bugmeet
Här på plats med kaffesugen bror vid bilen
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/15d653a2134241ca155f45feb005649c_zps6e8d2520.jpg
Det ända tråkiga var väl att det såg ut så här efter ca 15 mil i ösregn på väg hem  Default/yikes
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/ded94a0c2075342b399227c4a424409e_zps990d36ce.jpg
Helt otroliga mängder vatten som tryck in, o jag hittar inte vart det kommer in!!
Har kryp o krälat under o över o brevid med vattenslang men inte en droppe tränger in...
Har även under sommaren och hösten samlat på mig nyttigheter inför mitt motorbygge
Motorn blir följande:

Arborrat as41 block
1641cc
Org vev
Viktade org stakar
Engel w100
Lättviktslyftare
Milt portade och planade toppar
2x Weber 34 ict med CB länkage
O en massa små grejor som blir nytt

Började med att efter noggrant tvättande kasta lite färg på blocket
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/8d01dbb3ed3c0775e82a053609735e04_zps6bb86a34.jpg
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/1f169b68b98dba548ef9890f26bf405c_zpsd481d4bb.jpg
Även dom nya cylindrarna får färg på sig
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/b4ea9ddeedf36d63922819389b2c54e2_zpsea78f3a1.jpg
Garaget blir tillfälligt en lackbox för alla plåtdelar samt andra smådelar, tanken är att det ska bli en svart motor.
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/21743958539bf0a4500077a07b55d0d7_zps9fa2f5d5.jpg
Allt det tråkiga jobbet börjar bli klart nämligen mäta mäta mäta...
Här mäts oljetoleransen på stakarna
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/ea4ae7c2931894dc71981c9fd80d7742_zpsfb70e4bd.jpg
http://i1066.photobucket.com/albums/u408/Malman80/8a8ba7f0d684b2048559917336b104c8_zps4e8717b8.jpg
Vet inte om det är rätt sätt o göra det på men om jag gjort rätt har jag en tolerans på 0.04-0.07
Låter detta ok?
Veven är en orörd org vev uppmätt och är inom slittoleranserna.
Ska så fort tid finnes äntligen få börja skruva ihop grejer ist för skruva isär o tvätta tvätta o tvätta...
Vad trors om detta, ni som kan?
Återkommer med mer så fort det finns nått o visa!

vw typ-1 1967

113

Första dumma frågan jag kom på är vad jag ska använda för ventilfjädrar?
Ska man satsa på lite hårdare enkla el nöja sig med standard.
Som plånboken ser ut nu blir det standard vippor. Men vintern är lång, så det kan komma o ändras  Default/hmm  och till vad isf? Tips?

vw typ-1 1967

114

Jag skulle satsa på mjukare dubbla fjädrar. Inte för att det behövs så vansinnigt mkt hårdare till den kamaxeln, men du kommer väl varva lite mera. Dubbla fjädrar motverkar självsvängningar bättre än enkelfjädrar. Ska det va riktig lågbudget kan du shimsa fjädrarna så inspänningstrycket ökar.

115

MrPete skrev:

Jag skulle satsa på mjukare dubbla fjädrar. Inte för att det behövs så vansinnigt mkt hårdare till den kamaxeln, men du kommer väl varva lite mera. Dubbla fjädrar motverkar självsvängningar bättre än enkelfjädrar. Ska det va riktig lågbudget kan du shimsa fjädrarna så inspänningstrycket ökar.

Inga tips på vad jag ska gå på? Har varit så inne på o köra enkelfjäder så har aldrig kollat efter dubbla...

vw typ-1 1967

116

Har idag beställt mina webrar  ICQ/ag 2x34mm ICT Komplett Cb paket!
Någon som har tips på bestyckning till min motor? har ju svårt o tro att det bara är o skruva på o gasa...

vw typ-1 1967

117

Malman80 skrev:
MrPete skrev:

Jag skulle satsa på mjukare dubbla fjädrar. Inte för att det behövs så vansinnigt mkt hårdare till den kamaxeln, men du kommer väl varva lite mera. Dubbla fjädrar motverkar självsvängningar bättre än enkelfjädrar. Ska det va riktig lågbudget kan du shimsa fjädrarna så inspänningstrycket ökar.

Inga tips på vad jag ska gå på? Har varit så inne på o köra enkelfjäder så har aldrig kollat efter dubbla...

Kika på dalhems under motordelar / toppar / ventiler och ventilfjädrar. Bugpack har några olika kombinationer och det står vad man får för inspänningstryck vid olika höjder. Skulle tro att du egentligen klarar dig på lite hårdare enkelfjädrar, men jag personligen tycker att det känns bättre med dubbla fjädrar.. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur det är med plats för dubbelfjädrar på de topplock du ska använda.. Sitter där enkelfjädrar nu så behöver du nog byta retainers iaf.

Denna http://dalhems.com/sv/p/43da30fb9502407 … -inre-4046 tillsammans med denna http://dalhems.com/sv/p/8753e6947dd4457 … 4047-001SV

Ger:
58kg vid 42,1mm längd
70kg vid 39,1mm längd
135kg vid 27,3mm längd
142kg vid 25,4mm längd
23,7mm yttermått på fjädern

kanske ihårdaste laget för ditt bygge.. jag vet inte.. beror ju på hur mkt du ska varva och hur mkt lyft..

118

MrPete skrev:
Malman80 skrev:
MrPete skrev:

Jag skulle satsa på mjukare dubbla fjädrar. Inte för att det behövs så vansinnigt mkt hårdare till den kamaxeln, men du kommer väl varva lite mera. Dubbla fjädrar motverkar självsvängningar bättre än enkelfjädrar. Ska det va riktig lågbudget kan du shimsa fjädrarna så inspänningstrycket ökar.

Inga tips på vad jag ska gå på? Har varit så inne på o köra enkelfjäder så har aldrig kollat efter dubbla...

Kika på dalhems under motordelar / toppar / ventiler och ventilfjädrar. Bugpack har några olika kombinationer och det står vad man får för inspänningstryck vid olika höjder. Skulle tro att du egentligen klarar dig på lite hårdare enkelfjädrar, men jag personligen tycker att det känns bättre med dubbla fjädrar.. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur det är med plats för dubbelfjädrar på de topplock du ska använda.. Sitter där enkelfjädrar nu så behöver du nog byta retainers iaf.

Denna http://dalhems.com/sv/p/43da30fb9502407 … -inre-4046 tillsammans med denna http://dalhems.com/sv/p/8753e6947dd4457 … 4047-001SV

Ger:
58kg vid 42,1mm längd
70kg vid 39,1mm längd
135kg vid 27,3mm längd
142kg vid 25,4mm längd
23,7mm yttermått på fjädern

kanske ihårdaste laget för ditt bygge.. jag vet inte.. beror ju på hur mkt du ska varva och hur mkt lyft..

Är väl inte tänk o tokvarvas direkt...
Jag har sedan tidigare tittat på denna
http://dalhems.com/sv/p/f40c43243cf4424 … el-Ford-mm
Fjädern har ett tryck på:
48kg vid 42,1mm längd
56kg vid 39,1mm längd
97kg vid 27,3mm längd
104kg vid 25,4mm längd

Lite mjukare än den du visade. Men kanske för mjuk ist...

vw typ-1 1967

119

runt 50-55kg inspänningstryck vore bra tror jag.. är de mjukare går det att shimsa lite men hårda svårare att göra mjukare.. kolla om det finns några mjukare inre eller yttre.. dubbla fjädrar tar som sagt bort vissa egensvängninar som kan uppstå vid vissa varvtal.. och klarar högre varv än enkla fjädrar.

mät upp vilken längd du har på fjäder när ventilen är stängd... så du inte kollar på fel inspänningstryck.

120

Glöm inte bort att du får merjobb/kostnad om du kör dubbla fjädrar pga bearbetningen utav topparna.

121

C.Frisk skrev:

Glöm inte bort att du får merjobb/kostnad om du kör dubbla fjädrar pga bearbetningen utav topparna.

Aha! Tur du sa det! Det hade jag inte en aning om.
Då får det bli en uppsättning lämpliga enkla då... Frågan är bara vilka ICQ/ad  Default/hmm
Funderar stark på alternativet jag länkade till tidigare.

vw typ-1 1967

122

Här är ett annat alternativ på ventilfjädrar.
http://logmech.se/produkter/motor/ventiltillbehor/
Mitt emellan, plus att du kan få råd av Göran om du ringer honom.

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

123

Logmech har jag inte inte äns tänkt på! Synd, jag beställde idag... Pratade med Dalhems innan idag och det blev dessa http://dalhems.com/sv/p/eaada911f74a400 … pel-mm-404
Vem vet, kanske samma som logmech...

vw typ-1 1967

124

Det var jag som blinkade med lastbilen om du undrade  ICQ/af

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

125

kimboow skrev:

Det var jag som blinkade med lastbilen om du undrade  ICQ/af

Haha! Jag tänkte faktiskt det efter att det kunde varit du! Ber om ursäkt om jag inte hälsade  Default/hmm

vw typ-1 1967