GRYMT!
Ångrar att jag inte gjorde de där i min
Tack!
Jag köpte faktiskt bilen just för att jag hade taket liggandes!
Tyvärr är själva soltaken både dyra och svåra att komma över. 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 63: Ruby Red Ragtop
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
GRYMT!
Ångrar att jag inte gjorde de där i min
Tack!
Jag köpte faktiskt bilen just för att jag hade taket liggandes!
Tyvärr är själva soltaken både dyra och svåra att komma över. 
StortTACK! till Car_l för hjälp med svetsning Now how och verktyg!
StortTACK! till Car_l för hjälp med svetsning Now how och verktyg!
Det var så lite så, kul att kunna hjälpa till. Nästa gång kan det vara jag som behöver hjälp med nåt.
Lite surt att gasen tog slut, hade varit kul om det blivit klart med all svetsning.
Du får ta en provtur hitåt när den är klar så man får se pärlan igen..!
Snyggt 
Fattigmansporsche skrev:StortTACK! till Car_l för hjälp med svetsning Now how och verktyg!
Det var så lite så, kul att kunna hjälpa till. Nästa gång kan det vara jag som behöver hjälp med nåt.
Lite surt att gasen tog slut, hade varit kul om det blivit klart med all svetsning.
Du får ta en provtur hitåt när den är klar så man får se pärlan igen..!
Det är bara du säger till! Nu är det iaf helsvetsat och slipat! Riktade lite också och nu är jag helnöjd. 
Har pysslar lite idag med.
Fick börja med att städa garaget. När
Man stressmekar så blir alla grejer överallt. Få
Tillbringar man mer tid att leta efter verktyg än att faktiskt jobba på bilen.
Efter det var det dags för motorn.
Började med att konvertera motorn till 6V.
Knackade ut den gamla stödlagret till startmotorn och satte i den jag ska ha.
Har en 6V startmotor med 12v kransen på så 12v stödlager invändigt och 6V utvändigt för att passa i lådan. 
Skilnaden mellan stödlagren.
Ny spole 6v torn till generator och givetvis en 6v generator.
Sen åkte jag hem och skruvade loss svänghjulet på en annan reservdelsmotor jag har ståendes!
Med hjälp av det så kunde jag slipa ut växelådan så att 1600motorn svänghjul får plats.
Mycket spån blir det men nu är det iaf gott om rum
För svänghjulet. 
Ville inte krångla och palla upp bilen ikväll för motors installtion Så det fick bli att göra klart taket. Svetsa slipa svalna svetsa slipa svalna osv. Men resutatet blev helt ok. Blir grundfärg och L456 rubin röd på det sen så blir det bra.
Snart klar alltså 
Snart klar alltså
Jodå nu börjar det komma närmare! Men jag saknar ännu golvmattan innertak yttertak. samt att jag måste renovera mekanismen till taket och polera lite på resten av bilen. Men förhoppningsvis blir det iaf snart provkörning och ev besiktning!
GÖtt! De tar sig ser jag 
Då det var riktigt vackert väder för några veckor sedan så bestämde jag mig för att prova hur motorn lirade med min 6V konvertering och den "nya" bil den tvingats in i. Det visade sig att motorn startade riktigt snällt. Värre var att jag inte kunde få i någon växel! Växellägena gick fint i när motorn stod stilla men då fort jag startade det så
var det stopp.. Provade att starta bilen med växel i och kopplingen nedtryckt. Visade sig att den ville driva lite även om jag kopplade ur. Inte mer än att jag kunde hålla bilen stilla med bromsen men tillräckligt för att det skulle vara omöjligt att lägga i växeln.
Kunde iaf prova att köra bilen runt kvarteret hemma och prova styrning bromsar och dyl. Allt annat verkar fungera ok förutom att jag måste justera(lufta!) bromsarna lite till då bromsverkan var lite för dålig för min smak.
Jag upptäckte också att det inte räckte med sänkspindlarna fram. Bilen är väl hög i fram. Däremot så blev den lägre än jag tänkt mig i bak när motorn kom i.
Är ganska säker på att jag bara kuggat om en splince men tycker ändå att det vart väl lågt.. Får se hur det blir när sänkframvagnen kommer på plats.
Blir riktigt bra det där. Snyggt Jobbat. Jag sänkte ett hack bak oxå å den blev typ lika låg , fast nu har jag funderat på att sänka mer...
Blev själv sjukt sugen på en ragtop nu bara....
Min ska också vara sänkt en yttre bak och det är lagom lågt och körbart, får du på framvagn med sänksatser kommer det där bli kanon 
sjukt snyggt! bra jobbat av er båda 2!

Det visade sig att mekanismen till soltaket var i behov av renovering. Splincen på tappen till handtaget var helt slut. Började att skruva isär mekanismen med hopp om att kunna använda tappen från en dörrvev. Tyvärr visade det sig att tappen var pressad i mekanismen och inte gick att byta.. Så det blev till att jaga efter en hel mekanism. Efter ett tips från Car_l så fick jag tag på en i Dannmark. När den anlände så blev jag förvånad. Fick med hela innerstommen för soltaket och det var i väldigt dåligt skick. Renblästrat med rätt mycket hål efter tidigare rost. Som tur är så är min stomme i gott skick. Det som överraskade mig var att mekanismen var ny!!! Det finns inte en repa på den! Tom gummit i toppen på tappen satt kvar. Så nästa steg blir att montera hela soltaket för att kolla passform och funktion innan jag byter yttertaket på den och monterar innertak!

Någon hade försökt att göra splince på den Inre delen av tappen. Fråga mig inte varför. 
Blir riktigt bra det där. Snyggt Jobbat. Jag sänkte ett hack bak oxå å den blev typ lika låg , fast nu har jag funderat på att sänka mer...
Blev själv sjukt sugen på en ragtop nu bara....
Jag var inne på att höja den igen bak. Men låter nog den här höjden vara till och börja med.
Var en riktig motivationshöjare att åka ett varv runt kvarteret hemma i shorts och låta solen lysa genom taket 
Min ska också vara sänkt en yttre bak och det är lagom lågt och körbart, får du på framvagn med sänksatser kommer det där bli kanon
Hoppas det jag med!
vad säjer bilprovningen om att åka så här lågt?
sjukt snyggt! bra jobbat av er båda 2!
Tack! 
GB skrev:Min ska också vara sänkt en yttre bak och det är lagom lågt och körbart, får du på framvagn med sänksatser kommer det där bli kanon
Hoppas det jag med!
vad säjer bilprovningen om att åka så här lågt?
Ingenting, jag höjer min till den när jag besiktar 
Då jag inte var nöjd med höjden fram på
Bilen så i handlades en sänkstomme. Hade tur och lykades köpa en i fint skick här på
Boxerville.
Tog framvagnen. Från den gröna soltaksdonatorn som fick släppa till fjädrar och länkarmar.
Då stommen var 2"kortad så fick fjäderpaketet kortas lika mkt. Fick även borra om nya försäkningar för skruvarna i lönkarmarna. Djävlar vad hårt bladfjäderstål är! Trotts nya borrar så var det riktigt jobbigt att borra försänkningarna.
Sen var det bara att montera länkarmar och stötdämpare och börja riva ner framvagnen på bilen.
Ska prova att köra utan krängningshämmare till att börja med. Skulle det behövas så finns det ju kortade att köpa.
Köpte även till ett par nya dämpare som är anpassad för den lägre framvagnen.
Han även med att skruva ned den gamla framvagnen. Ramhuvudet såg helt ok ut!
Längre han jag inte idag...
Fick lite tid över nu i helgen så passade på att smita ner till garget.
Började med att skruva dit framvagnen. Då jag redan tidigare montrat sänkspindlar så är jag tvungen att ha sänksatserna i högsta läget för att ha bilen någorlunda körbar.
Men stuket blev helt ok. 

Sen gav jag mig på soltaket. Monterade ihop den nya mekanismen i taket och monterade det i bilen. Tyvärr visade det sig att en aluminium skena var lite krokig så taket går ganska tungt att öppna och stänga. Får byta ut dom senare... Det fungerar iaf.
Polerade av resten av bilen. Motorhuven oh framskärmarna gick inte att få upp någon riktigt yta på. Provade tom att våtslipa och sen polera men lacken är helt enkelt förstörd där..
Stängde taket och tog ut bilen och spolade av den. Kollade in i den och möttes av två blöta stolar.. Blir spännande att kolla om det läcker in när det regnar... 
Fick paket från TMI häromdagen. 
Var bara att sätta igång och montera. Var lite nervös för passformen efter att jag kollar på andras bilar. Men min matta var helt ok. Det enda ställe jag är tycker var halvdant var under stolarna.. Den biten är på tok för smal,,
När jag var klar med mattan så var det dags att kolla varför kopplingen strulade .
Så ur med motorn.
Riva kopplingen, det visade sig att den lamellplattan jag hade inte passade med den tryckplattan som satt i bilen. Kanten på fjäderpaketet på lamellen gick emot kanten på tryckplattan. 

Så i men den gamla lamellskivan och tillbaka med motorn så funkade allt som det skulle. 
Tog en lunch på pizzerian i Vedevåg. När jag sitter där så kommer det en BD rullande förbi.. Iof på flaket av ett släp och utan framvagn och bakvagn.. Men ändå,
Visade sig vara det här ekipaget. 
Ska enligt utsago av ägaren vara ut på vägarna igen 2017!!
Då jag inte har riktigt så mkt tid på mig då jag gärna vill åka på träffar redan i sommar så var det tillbaka till garaget.
Nu var det montering av lysen blinkers och lister etc som stog på schemat.
Då jag inte lyckats hitta några gula blinkerslampor i 6V så blev det till att tillverka egna.. 
Några timmar senare satt nya insteg, lister, lysen etc på plats. Nu börjar det se ut som en bil igen. 
Kvar att göra är att felsöka varför jag bara har ett helljus. Byta torkarmotor. Då min inte vill röra på sig.. (Om någon har en 6V motor så är jag spekulant!) felsöka signalhon. justera bromsar. Montera kofångarna och besikta!
En liten fråga bara. Varför gula blinkers? Får ju ha vita fram och röda bak t.o.m 1975... 
En liten fråga bara. Varför gula blinkers? Får ju ha vita fram och röda bak t.o.m 1975...
Jo jag vet. Men det är inte alltid Lagenslånga arm har koll på sådant.. Så för att slippa stå vid vägrenen och tjata i onödan så..
Gillar stuket Martin bra jobbat 
Sidor Föregående 1 2 3 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 63: Ruby Red Ragtop
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.