1 Senaste redigerad av Börjes surfing society (2014-04-14 07:41:52)

Hej!
Vi är 5 kompisar som tillsammans äger en buss (baywindow -72). Vi köpte den 1995 och använde den flitigt under ca 8 år. De senaste 10 åren har den tyvärr bara stått på en tomt och rostat. Nu har vi dock bestämt oss för att ge den lite kärlek igen. Vi är nya på forumet, men hoppas kunna delge forumet med lite projektbilder så småningom. Bussen heter Börje, och vi kallar oss sedan 1995 för "Börjes surfing society"

Nu till vår fråga:
Vi måste byta ut plåt i underredet och undrar om det är bäst att palla upp bussen eller lägga den på sidan. Hur gör man när man välter en buss? Någon som har lite tips på vad man skall tänka på?

//Börjes surfing society

2

Ta ett gäng gamla däck och lägg bredvid, sen är det bara att välta över bussen på dem :-)

3

Tack för blixtsnabb replik!

Så enkelt! Finns det ingen risk att man typ knäcker hjulen?
//

4

Har läst flertalet projekttrådar här där man vält bussar iaf och jag har inte hört något.. och de ska ju hålla för körning i 100km/h+ och knöliga vägar.. så jag tror inte det är någon fara.

5

Bara att välta på! Ta hjälp av domkraft så gott det går i början! ICQ/ad lägg däcken så de hamnar vid dropplist! Kolla min projekttråd på Dubbelhytten första sidan! ICQ/ab

6

Har vart med och vält några bussar, 3-4 man som börjar välta sen 1-2 som tar emot och ser till att däcken hamnar rätt mot kaross  ICQ/af

7

Ta det försiktigt bara så ingen kommer i kläm.

Ska ni bara svetsa lite golv så kanske ni känner någon med smörjgrop eller en bilramp? På vissa gördetsjälv-mackar så finns det ofta smörjgrop eller lift. Kostar en liten peng men är säkert. Att välta en buss är inget man gör helt smärtfritt. I värsta fall blir någon skadad och i bästa falla så blir bussen skadad(mer bucklig plåt eller en fönsterruta som går sönder).

Ett tips som brukar funka är att tänka efter före, då blir det ofta säkert ICQ/ab .

Lycka till

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

8

Det finns en tråd här om en vagga om man nu inte vill välta den på sidan och vara rädd om lacken

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=16122

glöm inte att tömma tanken o motorn på olja om nu sådana finns i, risken finns att det läcker ut någonstans och att a benisn rinnande runt bilen när man kapar och svetsar skall man se upp med...

jag byggde en egen vagga med hjälp av två motorstatvi som jag sen kunde tipppa runt bilen/bussen på. För tillfället finns det en annan bil i vaggan, så användning finns om man har flera gamelbilar...

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

9

Tack för alla svar! Det blir nog till att åka till en smörjgrop och inspektera först. Fantastiskt vilken respons man får på det här forumet. Känns som vi hittat en ny familj. Super kul! Stort tack
//Börjes