1

Kommer att ta hem några bredbandslambdasonder (långt ord!) Om det är någon som är intresserad. Med Innovate lc-1 behöver man inte köpa till någon längre kabel, vilket man måste med tex mtx-l för att kunna montera i bubbla eller buss.
Bblambda är ovärderligt när man ska bestycka förgasare eller mappa insprutning, mkt mer exakt och säkrare än att läsa tändstift!

Priset inkl frakt 1800:-
Komplett med sond, kabel, svetsmutter och mätare.
Detta gör jag för att delfinansiera mitt eget projekt, så om någon misstycker om att jag tjänar några kronor så kan man handla själv på tex ebay.

/// Peter

2

Denna borde kanske ligga i övrigt köp/sälj kom jag på nu.. är ju inte specifikt luftkyld vw. Någon mod får gärna flytta tråden.

3

Jag är intresserad av en!

Twin Peak Boxers

Bob-Notchback 1500S -65

Instagram: bob.turri

4

Skicka gärna ett pm med dina uppgifter om du bestämt dig.

Jag vill tillägga, utan att låta alltför sträng, att beställning är bindande om inte mkt bra skäl kan anges. Mvh /// Peter

5

Jag är definitivt intreserad så när det är dags skickar du kontot jag skall sätta in pengar på till mig. tackar på förhand.

6

Absolut, skicka gärna ett pm med uppgifter så hör jag av mig med detaljerna. Tack själv

7

Hur lång är kabeln som är med?

8 Senaste redigerad av Niklas (2014-01-28 05:53:28)

Men MTX-L en har ju hårdvaran inbyggd i 52mm mätaren!
Tycker jag själv är bra mycket bättre än en lös mätare till lc-1, som man måste programmera en utgång i lc-1an för att det ska funka.
Programmerar man fel visar den fel värde!
MTX-L visar alltid rätt värde!

länk till ppf
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde … ;id_lang=7
Och innovate i USA
http://www.innovatemotorsports.com/products/MTXL.php

9

Mricka, kabelns längd spelar ingen roll med lc-1, eftersom man själv drar kabel från drivsteg till mätare, inte svårare än att koppla in en oljetrycksmätare.

Som Niklas skriver är drivsteget inbyggt i mtx-l, däremot är kabeln för kort för att kunna monteras i en bubbla eller buss, då måse man köpa till en längre kabel för ca 600:- (den är gjord för bilar med motor fram).
Både lc-1 och mtx-l måste kalibreras mot friskluft innan användning, vilket är lika enkelt på båda. Vad är det som behöver programmeras?
Ingen jag känner eller hört talas om har haft problem med lc-1 iaf, varken vid gatmappning eller dyno.

Jag kan ta hem mtx-l till samma pris om nån hellre vill ha en sån, men man får då med standardlängd på kabel och får köpa den längre själv.

Manual till lc-1
http://www.innovatemotorsports.com/supp … Manual.pdf

Inkoppling av lc-1 på bilden.

Post's attachments

Namnlös.jpg, 39.16 kb, 737 x 268
Namnlös.jpg 39.16 kb, 347 downloads since 2014-01-28 

10

Analog #1 till mätaren måste fungera och vara rätt.
I mtx-l är det digitalt till mätaren.

Många här i stan som haft problem med lc-1or som inte startar och/eller strular.

Själv har jag bara kört LM-1 och MTX-L och är mycket nöjd med båda.
Fick köpa lägre kabel för att det skulle funka i ghian, turbo och lambdan bakom motorn. I bubblan gick det bra med orginal för där satt turbon bakom baksätet.

11

En signal måste ju fungera, oavsett om den är analog eller digital. Drar man kabeln ordentligt så ser jag inte att det skulle kunna vara sårbarare än en kabel som är färdigdragen från leverantören.
Om problemet vore pga konstruktionen kan man tycka att det borde ha uppmärksammats, både i folkmun, forum och i försäljningssiffor.
Jag har själv ingen egen erfarenhet av just lc-1, jag har kört AEM tidigare och nu Innovate mtx-l, men jag vet många andra som använt/använder lc-1 som är nöjda.

Att drivsteget sitter i mätaren är inte alltid en fördel, går mätaren/drivsteget sönder måste man byta allt, på lc-1 kan man köpa både mätare och drivsteg löst. Kör man insprutning med lambdastyrning så kanske man inte vill ha mätaren inkopplad efter mappning, men det måste man. Ska man en sond per cylinderbank (eller mer) måste man således också ha två mätare inkopplade.

De allra flesta (som kör svansmotor), skulle behöva köpa en längre kabel, om man inte vill ha mätaren i baksätet då.. majoriteten kör inte med turbo bakom baksätet. Då blir det ganska mkt dyrare med mtx-l.. därav är lc-1 ett bra alternativ. Finns inget behov av att vara ekonomisk är det ju ändå bättre att låta Johannes bromsa och bestycka bilen (överdrivet ja, men du förstår säkert poängen).

Sen som jag skrev längre upp, jag tar gärna hem Mtx-l till den som hellre vill ha den, men det ingår standard längd på kabel, som inte funkar i de flesta fall på bubbla eller buss om man vill ha mätaren i instrumentpanelen.

12

Jag kör mtx-l i min variant. Har turbon längst bak och kör 3m kabeln. Mätaren sitter under min benknäckarhylla. Visst ska man dra upp den till i-brädan behöver man 5m men sätter man den nertill så räcker 3m ganska länge.

Mera känd som jb...

13

Det var som vanligt  vad som är bäst
Jag har det stora nöjet att vara testpilot för Robban (Hqtec som är agentur för innovator Motorsport prylar (ligger i Gbg )
har testat lm1/ lm2 med ett gäng boxar  samma med fasta bredbands mätare typ Lc-1/ Lc-2 och Mtx-l
Jag kan inte säga vilken som är bäst för det är en smaksak som vanligt
men fick infon att bosch/racepak med flera  kör med Lc-1 an drivsteg
Enligt Robban så är 99% av felen att ,man inte läster igenom bruksanvisningen  Jag är en av dom som försökte utan att läsa och fick en genom gång av Robban
Varje gång som man testade något nytt fick man högläsa för Robban så man viste hur man skulle göra
Har två Lc-1or i räsen skall bli fyra  en Lc-2 i gatbilen och en Lm-1 för test (mappning )
Jag vet inte vad som är bäst men funkar gör dom (är inte så nöjd med Mtx-l)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Ta detta som en bump om ni vill det! ;-)

Jag vill iaf meddela att lambdasonder är på väg till de som beställt. Om någon är intresserad av en MTX-L så finns det för priset av 1800:- då jag råkade köpa en för mkt.

jag tar emot fler beställningar, dock kommer jag vänta med att ta hem fler tills första leveransen är klar för utskick.

///Peter

15

Nu är allt på väg hem till mig, det tog ett par dagar extra pga dåligt väder på andra sidan pölen (det var iaf deras förklaring), men så fort det dyker upp skickar jag ut till dem som har betalat i första hand och kontaktar dem som lämnat intresse. Efter allt är klart, och de inblandade gärna får lämna sin åsikt, kan jag ta emot nya beställningar.

Ett tillägg är att jag kan ordna en del andra saker också, helst inga stora tunga saker som vevaxlar eller cylinderkit, men typ loggers, andra mätare, insug, bromsdetaljer, tändspolar, fördelare, tändkablar, ventiler, stötstänger, tryckare, kamaxlar, etc..

16 Senaste redigerad av Mohawk (2014-02-10 20:53:17)

Kanske inte rätt ställe att fortsätta med frågor angående LC-1 men jag kör ändå. Jag trodde ju i min enfald att så jäkla känsligt kunde ingenting vara men tyvärr verkar så vara fallet.  Default/hmm

Jag har kopplat precis som de vill enligt instruktionen förutom på en eller ett par punkter som tyvärr verkar avgörande för att den skall fungera eller ej.
Den startar OK på ca 14 i värde men sedan sjunker den ner till ca 7,0 och stannar där för att sedan inte röra sig. Här kör vi bensinsnålt  Default/lol

  • Jordkablen svart från min DB Digital air/fuel gauge satte jag på första bästa jordpunkt framme där jag har mätaren. Tyvärr kan det vara första misstaget?
    Skall man verkligen behöva dra den hela vägen bak till den andra jordpunkten? Var har ni andra jordat alla kablar?

  • Blå och vit kabel från LC-1 lödade jag ihop och jordade ca 20cm från batteriets jordpunkt. Även ledlampan och tryckknappens jord lödade jag ihop och jordade på samma ställe som blå och vit från LC-1

Jag har ju alltid trott att jord som jord. Fattar inte att det kan vara så känsligt. Jag har även skarvat ihop kablar men det kanske med är helt oacceptabelt?
Fattar inte hur jag har klarat att koppla så mycket stereo genom åren och fått det att fungera men att en lamdamätare skall vara så krångligt  ICQ/ae

17

Väljer att inte gå in på detaljer i denna tråden, men kan kommentera kort att det är känsligt, speciellt med jordpunkter vad gäller givare. Har själv installerat megasquirt i en gammel golf och inte förrän jag gjorde exakt som det var rekommenderat blev det helt 100% bra. Alla givare skall helst ha en gemensam BRA jordpunkt.

Hur som helst har jag skickat ut de 4 första beställda lambdasonderna, MTX-L till de som skulle ha det och LC-2 till dem som skulle ha LC-1. Fick av någon anledning LC-2:or istället för 1:or, vilket inte är någon nackdel eftersom den är nyare, snabbare och dyrare. Förutom för en viss herre som ska slå de flesta på fingrarna och använda 4st bredbandslambdasonder då.. eftersom man inte kan blanda LC-1 och -2.

Därmed finns det 2st Innovate LC-2 till salu för det förmånliga priset 1889:- (89:- fraktkostnad, dras av vid upphämtning).

18

Mohawk skrev:

Den startar OK på ca 14 i värde men sedan sjunker den ner till ca 7,0 och stannar där för att sedan inte röra sig. Här kör vi bensinsnålt  Default/lol

Är det inte tvärt om?
14,7kg luft / kg soppa. Iaf när jag gick fordon. (Några år sen)
Mindre än det blir en fet blandning?

Eller är jag ute och cyklar i rutig pyjamas?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

19

Intresserad av en LC-2. Är det en mätare med?

Som jag lärt mig så är den några saker som är viktiga för att få bredbandslambdan att fungera rätt. 1) Bra och rätt jord. 2) Att sensorn monteras uppifrån, ej sida eller under. 3) Att avgassystemet inte har läckor. 4) Rätt kalibering i fri luft, inte i varmt avgas.  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

20

Jo du har helt rätt J:son ICQ/ab

Silverbug kan du förklara vad bra och rätt jord är för något  Default/hmm

21

Silverbug, jepp, det är med mätare, kabel, drivsteg, sond och svetsmutter, helt komplett för installation med andra ord. Kan skickas, kan även tas med till Norrköping på lördag.

Mohawk, detta är väl främst riktat till dem som pysslar med bilstereo, men jag tycker det är en bra och genomgående text om jordning.

"Jordning: När detta är gjort så behövs det en bra jordpunkt för att få en sluten krets och detta är viktigt att ha i åtanke, strömmen går från batteriet till slutsteget och sen tillbaka till batteriet. Det är därför som man måste ha lika grova kablar till både plus och minus.

Det finns två sätt att jorda, antingen så jordar man i chassit eller så drar man en kabel direkt från slutsteget till batteriets minuspol. Om man väljer att jorda direkt i chassit så är det viktigt att man väljer en jordpunkt som har en bra elektrisk ledningsförmåga, detta innebär att det behövs något grovt att jorda i. Bra jordpunkter bak i en bil brukar vara, bältesinfästningen eller stötdämparinfästningen. Glöm inte att slipa plåtrent så att det blir en bra kontakt, för att förhindra att det börjar rosta så kan man pensla/spraya på kopparpasta över jordpunkten.
Om du har en bra jordpunkt så ska du ha samma spänning mellan batteripolerna fram som du har mellan plus & minuspolen på slutsteget".
(saxat från inlägg av Extrakim på garaget.org)

22

Mohawk skrev:

Kanske inte rätt ställe att fortsätta med frågor angående LC-1 men jag kör ändå. Jag trodde ju i min enfald att så jäkla känsligt kunde ingenting vara men tyvärr verkar så vara fallet.  Default/hmm

Jag har kopplat precis som de vill enligt instruktionen förutom på en eller ett par punkter som tyvärr verkar avgörande för att den skall fungera eller ej.
Den startar OK på ca 14 i värde men sedan sjunker den ner till ca 7,0 och stannar där för att sedan inte röra sig. Här kör vi bensinsnålt  Default/lol

  • Jordkablen svart från min DB Digital air/fuel gauge satte jag på första bästa jordpunkt framme där jag har mätaren. Tyvärr kan det vara första misstaget?
    Skall man verkligen behöva dra den hela vägen bak till den andra jordpunkten? Var har ni andra jordat alla kablar?

  • Blå och vit kabel från LC-1 lödade jag ihop och jordade ca 20cm från batteriets jordpunkt. Även ledlampan och tryckknappens jord lödade jag ihop och jordade på samma ställe som blå och vit från LC-1

Jag har ju alltid trott att jord som jord. Fattar inte att det kan vara så känsligt. Jag har även skarvat ihop kablar men det kanske med är helt oacceptabelt?
Fattar inte hur jag har klarat att koppla så mycket stereo genom åren och fått det att fungera men att en lamdamätare skall vara så krångligt  ICQ/ae


Kg bensin ???? Gram soppa

Dom funkar super med E85  och mettis

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

23

Ja lite sugen är jag allt men det får vänta, måste väl få ihop motorn först... ICQ/ab
Såg denna lösning som var smidig om man inte vill montera fast i bilen.

Post's attachments

4133912308[1].jpg, 209.18 kb, 637 x 480
4133912308[1].jpg 209.18 kb, 233 downloads since 2014-02-18 

Bubbla -62

24

Det finns en klämma som man sätter sonden i och stoppar i avgaset om man inte vill svetsa dit en mutter. Smart lösning med eget batteri, så man slipper ha lösa sladdar till mätaren.

De lambdasonder jag tog hem denna gången är sålda, men kan ta hem fler på beställning löpande, då är leveranstid 1-2v och betalning måste ske i förskott. De som köpt innan kan ju (om de vill) intyga att jag levererat efter överenskommelse.

Kan även ta hem andra, helst inte alltför stora eller tunga saker från tex thesamba, pierside parts, ebay, cip1, etc.

25

Har en lc-2 över om någon är sugen, 1900:- inkl rekommenderad frakt,