1 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-03-21 23:18:48)

Förra vintern bytte jag till mig en 66:a Typ1 mot ett par 17" hjul.
Killen visade förvisso ett rosthål i golvet men annars så skulle det inte vara så mkt rost...

Så Jag släpade hem den nyfunna pärlan och påbörjade en närmare inspektion.

http://forumbilder.se/DC77P/img-1847.JPG

Till min sons stora glädje!
http://forumbilder.se/CF6GD/img-1825.jpg
Rev ur inredningen och insåg ganska snart att karosslyft skulle bli nödvändigt.
Vid närmare inspektion så visade det sig att den var väldigt dålig i golvet och gamla lagningar överallt som inte var bra alls.. Dörrarna gick ovanligt tungt att öppna detta skulle få sin förklaring senare.

Bestämde mig för att riva ner bilen totalt och börja om från 0...
Pallade upp bilen och påbörjade nedmonteringen.
http://forumbilder.se/CF6GE/img-2312.JPG
Kröp in under bilen och jovisst...  helsvetsat var det här! suck. Bara att ta fram rondellen och börja kapa. Efter många timmar under bilen.
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2314.jpg

Rost Rost och åter igen Rost...
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2315.jpg
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2316.jpg
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2326.jpg


Jag har en förkärlek till att åka taklöst. Men har aldrig varit så impad av karsosslinjerna på VwCabbar (inte Porsche 911 heller för den delen. Så lösningen blev att sätta i ett soltak.
Så jakten på börjades på ett soltak. Det visade sig vara lättare sagt än gjort att få tag på. Tilll slut hittade jag ett här på BW. Problemet var bara att det fortfarande satt kvar i org bilen. kopplade bilsläpet och nästan 60 mil senare så hade jag två Typ1:or. En 63:a soltak med helsvetsade skärmar uppkapat och rostigt golv och en 64 som slagit världsrekord i rost..

http://forumbilder.se/CF6GD/img-2281.JPG
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2366.JPG

Fram med stora rondellen och kapade av taket.

Erkki (Finnfischer) kom förbi och kollade på mitt projekt och upptäckte några linjer som han tyckte så knepiga ut.
http://forumbilder.se/CF6GD/img-2336.JPG

Visade sig att bilen jag hade fått tag på inte bara var super rostig. Den var knäckt i karrosen också! Vid närmre inspektion så hittades flera veck i bla taket och dropplister. Karrosen var helt enkelt död.


http://forumbilder.se/CF6GD/img-2364.JPG

Fick lägga soltaket på hyllan och lyfta ut karossen och föra även den till återvinningen.

http://forumbilder.se/CF6GD/img-2369.JPG

Förklaringen till dom knepiga vecken i karossen fick jag när jag skulle börja göra i ordning plattan.
Rambalken under napoleonhatten hade rostat rakt av! Det har fått hela bilen att sätta sig och veckat karrosen.


http://forumbilder.se/CF6JS/1image.jpg


http://forumbilder.se/CF6JS/2image.jpg

Dom delarna som blev över från 66:an sparades för att bygga en Porsche Speedster av.(Tråd finns under Projekt Icke VW) Till den håller jag på att bygga en annan motor med lite mera knuff i.
Så nu hade jag en 1600 motor och ett 63:a soltak + chassi med papper liggades och skräpa.

Det var då jag snubblade över en Annons på en 63:a utan papper och motor i Umeå för en riktigt rimlig penning. Bara att koppla på släpet och åka och hämta.
Kan tilläggas att jag har över 70 mil enkelresa dit. Men ibland har man tur och bilen var faktiskt i bättre skick än jag vågat hoppas.

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Nyss hemkommen från Umeå.

http://forumbilder.se/DC77Q/img-3268.JPG

Städat och prydligt med värmaren kvar!
http://forumbilder.se/DC77Q/img-3269.jpg

Så jag gick ut och inspekterade chassit till den gröna 63:an och fann att det var i helt ok skick. Det var bara ytrost på golvhalvorna som lätt kom bort med stålborste och tålamod. Med lite ny färg på dom så vart det riktigt fräscht.

Karrossen på plats på sin nya platta.

http://forumbilder.se/DC77Q/img-3723.JPGså jag skiftade helt enkelt kaross på dom båda

på så sätt hade jag nu en 63:a med frisk kaross och soltaks papper och chassi.

Sen var det bara att beställa en hel hög med grejer från Mestadels Up North.
Första leveransen inehöll bla komplett bromssystem med ny huvudbromscylinder fyra nya bros cylindrar alla rör slangar osv.
Kromlister handtag gummilister samt ny koppling och 6V Tändspole för att kunna konvertera min 1600 till 6V m.m
http://forumbilder.se/DC77Q/img-3626.jpg
Andra leveransen var mer delar till hjulen. Vita sidor blinkers samt navkåpor.
Fick även tag på ett par 6" breddade plåtisar att sätta bak. Då jag inte hade några vettiga däck så var det vara till att beställa nya.

nu är det (H)jul igen Default/smile
http://forumbilder.se/DC77Q/img-3722.jpg

Satte igång med att renovera brosarna runt om

Före
http://forumbilder.se/DC77Q/img-3638.jpg
http://forumbilder.se/DC77Q/img-3737.jpg
efter.

Nya Sänkspindlar
http://forumbilder.se/DC77Q/img-3637.jpg
Ny huvudbromscylinder och rör.
http://forumbilder.se/DC77Q/img-3734.jpg

Köpte ett verktyg för att böja rören med. Det var faktiskt riktigt roligt att jobba med. Lite järngympa att få till böjarna rätt.

Learning by experience is a great way to spend money...

3

Lillgrabben var överlycklig över att det åter igen står en bubbla i Pappas garage.
http://forumbilder.se/DC77Q/img-3631.jpg

Då bilen ska totalrenonveras vid ett senare tillfälle så har jag bestämt mig för att bara polera på den här lacken och köra runt med lite Patina under dom närmaste åren medan jag bygger på min Speedster.
Samt att jag kommer att behålla org framvagn och org inredning så när som på taket som kommer att bli nytt för att passa in med soltaket.
Funderade innan på att ha Alufälgar. Men då framvagnen blir okortad så passade dom smala org plåtisarna bra.
Så jag bestämde mig för att påbörja det mödosamma arbetet med att blästra av fälgarna och pulverlacka dom.

http://forumbilder.se/DC77R/img-3738.jpg
Färgen satt som berget och efter en timme hade jag bara fått halva fälgen blästrad.

efter många timmar så var ena sidan på en fälg klar!
http://forumbilder.se/DC77R/img-3740.jpg

Efter flera timmar så var alla klara.
http://forumbilder.se/DC77R/img-3747.jpg

Då min ugn inte är färdigbyggd ännu så fick jag köra iväg fälgarna till en kompis som hjälpte mig att pulverlacka dom.
Är helnöjd!
http://forumbilder.se/DC77R/img-3748.JPG
http://forumbilder.se/DC77R/img-3749.JPG

Håller som bäst på med att lägga in Bitumen matta på golvet. Fick ett tips från en billjudsbyggare att Biltemas matta med Aluminiumöverdrag var riktigt bra. Får hoppas att han har rätt då jag själv tycker att det ser ut som kräk när man lagt ut mattan. Tur att allt kommer att döljas under golvmattan.

Learning by experience is a great way to spend money...

4

Surt med all rost, men det ser bra ut med den nya ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Bra kämpat! Jag hade gett upp o åkt hem efter allt de där ICQ/ab

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

6

Kan säga att jag tappade orken lite när den redan kortade plattan jag skulle ha till Speedstern visade sig vara i kasst dkick den med... Tur då att man fick tag på 63:an så man fick lite ny motivation. Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

7

Inspirerande, kör hårt!

8

Snyggt jobbar. Blir jävligt bra de där.

9

Kommer bli bra de där  ICQ/ab  ICQ/af

10

Tack för alla hurrarop! Default/smile ligger ute på jobb nu så allt står still tom torsdag sen blir det skruva av... Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

11

Nu har jag kollat igenom allt nytt! Snyggt jobbat! Vi höres när du är tillbaka.

12

Fattigmansporsche skrev:

Det var då jag snubblade över en Annons på en 63:a utan papper och motor i Umeå för en riktigt rimlig penning. Bara att koppla på släpet och åka och hämta.
Kan tilläggas att jag har över 70 mil enkelresa dit. Men ibland har man tur och bilen var faktiskt i bättre skick än jag vågat hoppas.

Skriv upp den dagen och gör den till flaggdag  ICQ/ab
Ta den tid det tar att köra 140mil tor. o jämför med rostlagning o snyta näsan så ligger du snart på plus.
Men det finns ju så klart saker att göra på den med, men det mesta är ju roligare än rost  ICQ/ag
Du verkar ha en bra plan på gång, så grattis till en fin bil o lycka till  ICQ/ab

13

Ja det sparar mycket tid och pengar att hitta ett frisk komplett kaross.
Kul dessutom när man åker så långt att man helt enkelt får köpa bilen oavsett skick.

Pga sjuka barn så har det inte hänt så mkt.
lyckades iaf smita iväg någon timme och hämta hjulen och knacka dit clipsen och köra upp dom till gummiverkstaden.

Learning by experience is a great way to spend money...

14

http://forumbilder.se/DC7TC/image.jpg

Fyra nylackade fäljar med nya clips!

Learning by experience is a great way to spend money...

15 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-03-29 19:09:31)

http://forumbilder.se/DC80N/1image.jpg

Fick in bitumenmatan. Är inte nöjd med det ser ut men den ska tydligen vara bra och det blir ju under golvmattan. Kan ju dessutom byta den nästa gång det blir helrenovering!

Learning by experience is a great way to spend money...

16 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-03-30 21:00:29)

Idag har jag mysmekat lite med bromsarna.
Kände lite på dom förut när jag gjorde resten av bromsytemet men fick inte loss muttern. Efter att ha hämtat ett två meter långt rör och förlängt på det redan en meter långa spärrskaftet så fick jag bort muttrarna. Trodde att allt var frid och fröjd då men givetvis gick det inte att få loss bromstrummorna. Efter att som en annan amatör legat och hamrat på bromstrumorma i vad som kändes som en evighet så kom min bror in pch frågade om jag inte ville låna hans avdragare ist.
Eeehh jo tack! Tillsaken hör att han har garget brevid mig. Avdragaren låg således bara några meter ifrån där jag hölls och svor! Men när jag fick se den blev jag besviken. Vad var oddsen att den hade 5/205 i bult mönster! Var ju tvungen att prova iaf. Förvånad hittade jag hål som passade.
Nu var det ju givetvis inte så enkelt. Truman är konisk i mitten och "lyfte" avdragaren från trumman så org bultarna räckte ju förståss inte. Letade i alla lådor hemma efter nått dom skulle fungera men utan att hitta nåt. Av en slump
Kom grannen förbi och ville låna svetsten. Han påpekade att han hade Mercedes bultar hemma som var samma dimension som bubbla men längre.. Vad är oddsen! Så 5 min senare var vänstra trumman loss!

http://forumbilder.se/DC83T/5image.jpg
Den vänstra sidan fick ny cylinder och nya backar
http://forumbilder.se/DC83T/4image.jpg
http://forumbilder.se/DC83T/3image.jpg

På högra sidan var det värre. Det gick inte att på nått sätt justera in backarna muttern hade rostat fast i skölden. Givetvis var det en ordentlig vändkant på trumman. Går det inte med lite våld så får man använda mera våld.
Fick dra ut trumman med backar och allt. Kanske inte så proffsigt med effektivt! ICQ/ab
Har ju dessutom en komplett chassi som karossen stog på om
jag skulle behövt ny sköld etc. Nu var det bara bromscylinderb och justerskruvarna som gick åt skoge. Men dom skulle ju bytas iaf.

Learning by experience is a great way to spend money...

17

De tar sig ICQ/ab

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

18

Shomakie skrev:

De tar sig ICQ/ab

Jodå. Kan ju inte riktigt hålla ditt tempo få man har små barn hemma som kräver sin uppmärksamhet. Men idag fick jag iaf hjälp av min treåring att skruva fast bromscylindern! ICQ/ab

Learning by experience is a great way to spend money...

19

Fattigmansporsche skrev:
Shomakie skrev:

De tar sig ICQ/ab

Jodå. Kan ju inte riktigt hålla ditt tempo få man har små barn hemma som kräver sin uppmärksamhet. Men idag fick jag iaf hjälp av min treåring att skruva fast bromscylindern! ICQ/ab


Hahaha ICQ/ab Om du anar hur många projekt ja har förutom min bil så ICQ/ae

Bra att man lär sina ungar i tidig ålder ICQ/ab

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

20

Shomakie skrev:
Fattigmansporsche skrev:
Shomakie skrev:

De tar sig ICQ/ab

Jodå. Kan ju inte riktigt hålla ditt tempo få man har små barn hemma som kräver sin uppmärksamhet. Men idag fick jag iaf hjälp av min treåring att skruva fast bromscylindern! ICQ/ab


Hahaha ICQ/ab Om du anar hur många projekt ja har förutom min bil så ICQ/ae

Bra att man lär sina ungar i tidig ålder ICQ/ab

Jodå kreativa människor brukar ju sällan gå sysslolösa.
Själv har har ju föruom ragtopen och speedsterbygget ett hus som är under ständig renovering bruksbilar som ska servad och lagas mm mm dessutom ska man ju ta sig tid till att jobba lite ICQ/ad

Jodå här präglas dom redan från födseln!
http://forumbilder.se/DC86L/1image.jpg. Hehe

Learning by experience is a great way to spend money...

21

Bra jobbat dags att boka tid vi bilprovningen ICQ/ab

22 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-04-04 08:26:24)

Fick några timmar över efter att barnen laggt sig så jag bestämde mig för att sänka bilen bak.

Det blir en liten "how to" av den här delen.

Det första jag gjorde var att ta bort locket till torsionsstaven
http://forumbilder.se/DCF7N/image.jpg
http://forumbilder.se/DCF7N/1image.jpg

Efter det så tog jag bort dom tre yttre bultarna på svärdet.
Dom som håller axeln på plats. (Rekomenderar att man tar bort trumman före man lossar dom då det skulle visa dig att det var lättast att ta bort handbromsviren för att kunna flytta på axeln)
http://forumbilder.se/DCF7N/2image.jpg
Bultar som ska bort.

Den nedre bulten håller också genomslagsgummit på plats.

http://forumbilder.se/DCF7R/1image.jpg

När dom tre bultarna är borta så är axeln lös från svärdet! jag fann det enklast att lossa hambromsviren och backa ur den från skölden för att trä axeln bort från svärdet. Om det är ett måste vet jag inte men jag gillar att ha rent runt det jag skruvar med.

http://forumbilder.se/DCF7N/3image.jpg

Allt som behöver lossas! Dämparen sitter i dom långa skruvarna ni ser på bilden
http://forumbilder.se/DCF7N/4image.jpg

Nu är svärdet fritt
http://forumbilder.se/DCF7N/5image.jpg

Svärdet ligger nu i spänn på en liten klack i ramen.
http://forumbilder.se/DCF7N/6image.jpg
Den får man försiktigt knacka ut med en hammare inifrån så åker svärdet ner till ett olastat läget.
http://forumbilder.se/DCF7O/image.jpg
I det här läget markerar jag hur svärdet sitter så jag får ett nolläge.
Efter det är det bara att knacka ut svärdet och kugga om det på splincen.

I mitt fall så verkar det som om ett kugg fick svärdet att ligga rakt bakåt i nollläge.
Sen är det bara att skruva tillbaka allt i omvänd procedur.

Provade att motera hjulen på ena sidan för att se hur det ser ut!
http://forumbilder.se/DCF7O/1image.jpg
Är rätt nöjd. Nu är det bara resten kvar...

Learning by experience is a great way to spend money...

23

Brorsan kom förbi med polermaskinen. Visade lite på ett ställe på dörren vilka medel jag skulle använda.

Före
http://forumbilder.se/DCFHE/img-3821.JPG

Efter några timmar gnuggande. http://forumbilder.se/DCFHE/img-3824.JPG

Ska ta resten snart med ett annan grej kom ivägen.

Learning by experience is a great way to spend money...

24 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2014-04-06 22:54:50)

D DAY!!!

http://forumbilder.se/DCFHE/img-3856.jpg

Har haft den här liggandes och värma hyllan ett tag nu. Har dragit mig lite för att sätta kapen i taket men efter att ha talat med Car_l här på forument så bestämde vi oss för ett datum då taket skulle i.
han hade ju erfarenhet av att har gjort det förut. Även om det var för 8 år sen och hans bil är mkt mer modifierad än min så är det bra att ha med någon som gjort jobbet förut.

Kl 09.00 så dök Car_l upp hemma hos mig. Efter en styrkande kopp kaffe så begav vi oss ner till garaget.
Det första vi gjorde var att tejpa ungefär där vi skulle kapa för att kunna rita markeringar på taket. http://forumbilder.se/DCFHE/img-3857.jpg

Sen var det till att mäta mäta och åter mäta. Rita på referens linjer på soltaket och på bilens tak efter timmar av mätande och dubbel kollande så var det dags att kapa..

Ingen återvändo.. http://forumbilder.se/DCFHE/img-6899.JPG

stå med ett ben på en pallbock och andra i dörrspingan på bilen och såga efter en linje! Tur man har bra balans! http://forumbilder.se/DCFHE/img-6900.JPG

Gubben i Bubblan.. http://forumbilder.se/DCFHE/img-6908.JPG

Kapa rent Soltaket.
http://forumbilder.se/DCFHE/img-6914.JPG

Sen lägga i det i det uppkapade hålet. http://i100.photobucket.com/albums/m7/Martin_Berglund/IMG_3858_zpsbab5da59.jpg

Kolla av så att man får alla ref linjer rätt. samt mäta mäta och åter igen mäta så att allt är centrerat. http://i100.photobucket.com/albums/m7/Martin_Berglund/IMG_3861_zpsabde8dd0.jpghttp://forumbilder.se/DCFHE/img-3861.jpg

sen en sista ren kapning av soltaket.
[url=http://forumbilder.se/DCFHE/img-6922]http://forumbilder.se/DCFHE/img-6922.JPG
[/url]

När hålet i taket på bilen trimmats till att passa soltakshålet perfekt (med 8mm överlappning!) så Var det dags att slipa bort färgen för att kunna svetsa.
Det visade sig att jag tydligen attraherade den bortslipade färgen! Hela jag vart röd men kanten blev riktigt bra.
http://forumbilder.se/DCFHE/1img-6927.JPGhttp://forumbilder.se/DCFHF/1img-6928.JPG

Kanten falsades
http://forumbilder.se/DCFHF/1img-6934.JPG
http://forumbilder.se/DCFHF/img-6940.JPG

En sista koll för att se att taket hamnar rätt och ligger bra i falsen. http://forumbilder.se/DCFHF/img-6942.JPG
Sen var det dags att prova nått jag bara läst om tidigare. Volvos berömda svetsprimer. Bra eller Anus?
I still dont know!!! Den skulle visa sig vara lite halvbökig att svetsa i. Men om den fungerar bra som primer får jag återkomma mer om några år när jag ser om det börjar krypa rost eller ej!
så här ser burke ut iaf!
http://forumbilder.se/DCFHF/1img-6947.JPG
Den ströks iaf på på den falsade plåten och på renslipade plåten på undersidan av soltaket. http://forumbilder.se/DCFHF/img-6948.JPGhttp://forumbilder.se/DCFHF/img-6954.JPG

Sen var det mäta och mäta och mäta innan första tvingen sattes på plats och taket punktates.
Då Car_l har mkt mer svetsvana så fick han den stora äran! Default/smile
http://forumbilder.se/DCFHF/img-3865.jpghttp://forumbilder.se/DCFHF/img-3867.jpghttp://forumbilder.se/DCFHF/img-3871.jpghttp://forumbilder.se/DCFHF/img-3890.jpghttp://forumbilder.se/DCFHF/img-3895.jpg
http://forumbilder.se/DCFHF/img-6957.JPG
Strax innan kl 22:00 på Lördags kvällen så tog gasen slut..  FA!"#€%&N...
Car_l såg nästan lite lättad ut då det innebar att han kunde smita iväg hem till Ransta (ca 1.5h körning) Default/smile  Jaja
Får ta en sabbats dag på Söndag och visa upp mig lite för familjen också! Default/smile Stannade iaf ett par timmar till och påbörjade konverteringen till 6V på motorn. Han byta choke, tändspole, lammeller och tryckplatta, och riva bort 12V generatorn och byta torn.

Learning by experience is a great way to spend money...

25

GRYMT! ICQ/ab Ångrar att jag inte gjorde de där i min ICQ/ac

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!