Förra vintern bytte jag till mig en 66:a Typ1 mot ett par 17" hjul.
Killen visade förvisso ett rosthål i golvet men annars så skulle det inte vara så mkt rost...
Så Jag släpade hem den nyfunna pärlan och påbörjade en närmare inspektion.
Till min sons stora glädje! 
Rev ur inredningen och insåg ganska snart att karosslyft skulle bli nödvändigt.
Vid närmare inspektion så visade det sig att den var väldigt dålig i golvet och gamla lagningar överallt som inte var bra alls.. Dörrarna gick ovanligt tungt att öppna detta skulle få sin förklaring senare.
Bestämde mig för att riva ner bilen totalt och börja om från 0...
Pallade upp bilen och påbörjade nedmonteringen.
Kröp in under bilen och jovisst... helsvetsat var det här! suck. Bara att ta fram rondellen och börja kapa. Efter många timmar under bilen.
Rost Rost och åter igen Rost... 

Jag har en förkärlek till att åka taklöst. Men har aldrig varit så impad av karsosslinjerna på VwCabbar (inte Porsche 911 heller för den delen. Så lösningen blev att sätta i ett soltak.
Så jakten på börjades på ett soltak. Det visade sig vara lättare sagt än gjort att få tag på. Tilll slut hittade jag ett här på BW. Problemet var bara att det fortfarande satt kvar i org bilen. kopplade bilsläpet och nästan 60 mil senare så hade jag två Typ1:or. En 63:a soltak med helsvetsade skärmar uppkapat och rostigt golv och en 64 som slagit världsrekord i rost..
Fram med stora rondellen och kapade av taket.
Erkki (Finnfischer) kom förbi och kollade på mitt projekt och upptäckte några linjer som han tyckte så knepiga ut.
Visade sig att bilen jag hade fått tag på inte bara var super rostig. Den var knäckt i karrosen också! Vid närmre inspektion så hittades flera veck i bla taket och dropplister. Karrosen var helt enkelt död.
Fick lägga soltaket på hyllan och lyfta ut karossen och föra även den till återvinningen.
Förklaringen till dom knepiga vecken i karossen fick jag när jag skulle börja göra i ordning plattan.
Rambalken under napoleonhatten hade rostat rakt av! Det har fått hela bilen att sätta sig och veckat karrosen.
Dom delarna som blev över från 66:an sparades för att bygga en Porsche Speedster av.(Tråd finns under Projekt Icke VW) Till den håller jag på att bygga en annan motor med lite mera knuff i.
Så nu hade jag en 1600 motor och ett 63:a soltak + chassi med papper liggades och skräpa.
Det var då jag snubblade över en Annons på en 63:a utan papper och motor i Umeå för en riktigt rimlig penning. Bara att koppla på släpet och åka och hämta.
Kan tilläggas att jag har över 70 mil enkelresa dit. Men ibland har man tur och bilen var faktiskt i bättre skick än jag vågat hoppas.