1

Undrar om någon har erfarenhet av vad man ska använda för grejer om man vill sätta ditt en elektrisk vaccumpump till servo?   MVH Henke

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

2

Enklast är väl att köpa ett färdigt kit som håller ordning på undertryck och reglerar pumpen automatiskt.
Dalhems bildelar säljer ett antal sådana kit med en prislapp på ca 2700-4000:-

Finns säkert fler återförsäljare.

Post's attachments

pump.JPG, 27.01 kb, 457 x 425
pump.JPG 27.01 kb, 284 downloads since 2014-04-04 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

3

Verkar funka fint, vet någon om någon bilmodell som har något liknande som kan passa? annars blir det nog att beställa ett sådant kit ska bes om 14dar...... ICQ/ag

4 Senaste redigerad av Peter S (2014-04-04 20:05:19)

Ghia64 skrev:

Verkar funka fint, vet någon om någon bilmodell som har något liknande som kan passa? annars blir det nog att beställa ett sådant kit ska bes om 14dar...... ICQ/ag

Sitter lite i samma sits med en motor som skall bytas i Westfalian. Original tas vakuumet från ena insuget med ett långt rör fram till bromsservoklockan, men den nya spisen har dubbla förgasare på traditionella insug utan anslutning. Visst skulle jag kunna fixa en anslutning till något av insugen men tilltalas av att istället skruva dit en elektrisk pump framme vid servot istället.

Vill dra mig till minnes att moderna dieselbilar brukar ha en elektrisk vakuumpump för att försörja bromsservot (kommer inte ihåg varför). Kan ha varit Volvo eller VW Passat jag kollade in och de skall ha inbyggd tryckvakt.

Kollade på Bildelsbasen och fick dessa träffar:

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW- … pump/Alla/

Vet ej om detta är allt man behöver och att tryckvakten som styr till- och frånslag är inbyggd, men det kanske någon här kan svara på.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

5

Ja det är klart att en sådan om det bara är att klämma dit ser ju ganska smidigt ut?  någon borde väl ha meckat med en sådan som kan svara?

6

Jag läste i en tråd tidigare i veckan att Filip F(Porschebuss) hade monterat en pump från en modern bil i sin buss.
Kolla med honom eller leta i relevanta nyare trådar. Jag minns tyvärr inte vilken tråd jag läst det i.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Porsche buss du kan väl höra av dig......

8

Ghia64 skrev:

Porsche buss du kan väl höra av dig......

Har du skickat PM/mejl till honom ?  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

9

Hej här är jag...

Rätt egendomligt, jag hade faktiskt tanke på att montera vakuumpumpen idag, men tiden räckte inte till idag häller :-(, å andra sidan så har pumpen legat i ett år nu i verkstaden.

Men i vilket fall som helst. Jo jag har problem med att vakuumet inte räcker till för bromsservo tycker jag, jag tar bara från 1 cylinder, ett tanke fel som jag gjorde när jag byggde bussen. Jag har köpt en elektrisk vakuumpump på skrotet från en Volvo V50 diesel, men den sitter på en del andra Volvo och andra bilar också. Jag passa på att plocka kabelreglaget och ventilerna till den också och så har jag fått tag på elschemat (skannar in det senare till dig/er).

Tanken är att montera det så att det får ström när jag har tändning på och sen reglerar den själv vakuumet med hjälp a ventilen som känner av trycket, som lär starta och stänga för pumpen. Jag har inte riktigt koll på vart slangarna skall kopplas, jag får studera lite mer.

Pris 500:- på plocka själv skrot

http://i512.photobucket.com/albums/t324/Filipp9146gt/vacuumpumpVWbuss001_zps0ae2913d.jpg

http://i512.photobucket.com/albums/t324/Filipp9146gt/vacuumpumpVWbuss002_zpsf5b3ed4c.jpg

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

10

Här kommer en enkel elritning...

http://i512.photobucket.com/albums/t324/Filipp9146gt/el-vakuumpump_zps36c9bace.jpg

Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.

11

Egentligen skall inte häller slangarna vara något problem. Pumpen suger och till dessa behöver vi bara slang till bromsservo, vilket då är lika med, en ingång på pumpen (suger) ventil som känner av trycket, backventil och sen broms servo...
så på bilden och på mina slangar/ventiler/backventil så får jag plugga de hålen/slangarna som jag inte behöver med något..

12

Jo jag tackar! då är det bara att bege sig till skroten och investera! du får gärna berätta när du har kopplat in den så blir det lite lättare för mig sen ICQ/ad    MVH Henke

13

Verkar inte vara någon rymdforskning att få till i alla fall...........

14

Var på skroten idag, fick en lite pump som sitter på saab 9-5 verkar vara en  liten smidig sak att få dit bara tt koppla på tändningen dit med slangen och prova!  ska bara åka till USA inatt på en veckas sem... ICQ/ag

15

Någon som kan det där med El??
Jag skall se om tiden räcker till idag och montera vakuumpumpen, jag funderar på att ta ström från/via bensinpumpen som sitter alldeles i närheten av där jag tänkt montera min vakuumpump, vilken jag kommer att montera i vänstra utrymmet om motorn på min bay buss och bensinpumpen sitter rakt nedanför och ström på tändningen.

Vad tycker ni, kan jag ta strömmen från denna?

16

Tycker att du ska dra ny kabel till vakuumpumpen (ska enligt elschema avsäkras med 10A) gissar att bränslepumpen nu är avsäkrad men 10/15A och att öka det till 25A med befintlig kabel är ej att rekommendera.

Skulle något hända med vakuumpumpen så går säkringen för bränslepumpen och du blir stående  ICQ/an

Personligen hade jag monterat ett relä som tar styrsignalen från 15+ (tändningsström) och sedan en 2,5mm matning till vakuumpumpen via säkringshållare (10A) max 30cm från batteri (krav från försäkringsbolag för extra monterad utrustning).

17 Senaste redigerad av Porschebuss (2014-05-02 08:11:35)

Tack

Det där med el på bilar, det är jag inte bra på :-), men jag förstår vad du skriver, jag har en extra säkringsdosa intill batterierna som sitter under sätena, så därifrån kan jag mata strömmen via ett vanligt enkel relä, kanske skall montera pumpen intill bromsservo istället då, är betydligt närmare då. Sen skall jag bara hitta 15+ tändningsströmmen någonstans...

Vi får se hur och om det blir monterat i dag/kväll. nu kom frun hem från jobbet, de stängde :-), men å andra sidan så fick jag andra uppgifter att fixa med huset med tanke på att vi skulle få gäster i morgon...
typiskt

18

Söndag 4 maj
Nu är vakuumsystemet monterat och fungerar utmärkt tycker jag, fick bättre bromsar, behöver inte stå upp nu för att få stop på bussen :-). Gjorde som "Skåningen" skrev och montera via ett relä och signalström från tändningen.

Hade provat pumpen innan jag montera den i ett av hålen i ramen strax intill bromsservo och HBC och den lät rätt högt ljudmässigt, så det blev via två gummi upphängningar för att reducera ljudet in i bussen via ramen. Men nu blev det inte så farligt, pumpen slår bara till ibland och det handlar bara om 5-10 sek.

Sen plugga jag bara alla hålen inkl. det i insugningsröret som jag gjort tidigare. tog totalt 3 timmar för mig, men så hade jag lite problem med att hitta signal strömmen från tändningen, med tanke på att vi byggt om elen lite i bussen och sen har tidigare ägare bara klippt av en massa kablar när utrustning plockades bort...

även om ingen vinner på att bromsa, så kan det vara bra med broms ibland.. :-)

19

Nice  ICQ/ab

Synd att man inte kan ha bromservo och Franke framvagn, blir att träna upp benmusklerna istället  ICQ/ad  Default/lol

20

Skåningen skrev:

Nice  ICQ/ab

Synd att man inte kan ha bromservo och Franke framvagn, blir att träna upp benmusklerna istället  ICQ/ad  Default/lol

sätter du en enkel cyl vid broms pedalen ,som med en ledning påverkar en slav cyl... så kan den trycka på den ordinarie hyvudcylingern.. med servo.. man kan ju sätta det var man vill med en ledning i mellan..
En lösning man ibland använder sig av i rex. roddar, där man har ont om plats, eller inte vill ha en synlig broms servo.
funderar själv på en dylik lösning..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Har inget emot "franke", men jag drömmer om denna framvagn

Red 9 design
http://www.red9design.co.uk/buswishbones.htm

22

kompisen köpte en .. så har mallat av en dylik... en del modifieringar bör göras kan jag tycka..... ICQ/an finns i blekinge...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(