576

Mogge skrev:
nizekustoms skrev:
Mogge skrev:

Shit, är det 9 år du haft den? Då är det inte sååååå bråttom med ME då ;-)

Ja jag måste vara inne på tionde året nu. Då har det ju varit flytt och en 58:a bubbla och inte minst barn under dessa 10 år :-) så det är ju inte tio års heltid direkt. Jag är så less på stressen med bilen nu men man får väl bita ihop så att den blir klar.

Har du fixat gaswire än? Har glömt............

Det är kirrat! Fick tag i en NOS.

Alte Liebe rostet nicht!

577

jäklar!!! är det 9 år sen vi kikade på den i hassela? sjukt!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

578 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-03-24 22:46:48)

Nu börjar man lura på detta med motorn. Jag behöver beställa munstycken till mina Solex 34 PCI:er.

Fick dessa bestyckningsråd av Riechert Tuning för mitt gamla kit:

main jet 142,5    air corr. jet  175  emulsion tube 10    needle valve  1,2    idle jet  50    accelr.pump valve M  w/o  bypass ! volume = 0,4-0,6 ccm each press,each carb !  don t  change  idle air jet

Var tusan får man tag i detta i Sverige?

Alte Liebe rostet nicht!

579

Huvudmunstycke passar en del till Mikuni, beror på vilken gänga hållaren har, annars borra upp befintliga. 175 luft sitter i en del 25hk... emulsionsrören vet jag ej (kan sitta i några vanliga förgasare...), nålventil brukar följa med packningssatsen fast då är den nog 1,5, osäker där... ska kolla lite vad som finns... Hitta Solex delar i Sverige är inte så lätt numera, fanns en firma för en del år sen som hade en hel del men dom har gått på långlunch...
http://www.ruddies-berlin.de/index01.htm  lär ha mycke prylar, har ej handlat där själv men vet andra som har.

580

Här är en till i samma sits som du  http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=588478

581

Suck... I går var allt solklart. Jag skulle traila ned bilen till BenPon. Nu är det inte lika solklart. Jag måste kasta mig på ett plan ned till Stüttgart veckan innan BenPon och dessutom så börjar bruksbilen tillika dragbilen krångla med anliggande bromsar på en sida. Det är så mycket stress på jobbet och med bilen just nu så detta får bli ett sista-minuten beslut om det blir att åka eller inte.

Alte Liebe rostet nicht!

582

Eftersom det börjar bli dags att fundera på motorn så rev jag runt i mina 34 PCI-förgasare och inser att de saknar en del prylar. Det finns ingen därute som sitter på någon 34 PCI som kan tänka sig sälja? Bland annat saknar jag de nedre spjället på en av förgasarna inkl. de skruvar som håller spjället på båda förgasarna.

Alte Liebe rostet nicht!

583 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-03-31 09:13:47)

Öppnade en julklapp i garaget i helgen. Hade ju fått i julklapp av frun att vara en hel helg i garaget. Det tog jag ut i helgen som var. Gud vad saker tar tid. Körde ensam på lördagen. Jag började med att bygga om en soffa från en sen 50-tals pickis så att den passar i BD:n.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1188963.jpg

I det fina vädret som var så gällde det ju också att passa på att lacka ute. Så det slipades av kofångare och byggdes ihop en bra bakre kofångare utifrån en dålig bakre och en dålig främre  ICQ/ab sedan fick allt epoxiprimer på som spackelgrund.
Dessutom hade min tank vart uppe hos Kuus på en syradoppningssession så den fick sig lite epoxiprimer den med. Stort tack till Kuus!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1188967.jpg

På söndagen fick jag hjälp och då var vi tre personer som körde på i garaget. Inför detta så radades det upp en del mysiga delar:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1188968.jpg

Det var klart kul att få montera på alla delar man samlat på sig under en tid. Nicke och Gusten åkte på det kanske otacksamma uppdraget att montera rutor. Det var ju ingen lek alltså. Dels att plocka ihop poputrutan men även att få i bakrutan. Den bråkade som tusan. Men efter en välbehövlig lunchrast poppade den ju tillslut i.
Stort tack Nicke och Gusten!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1188964.jpg

Jag kopplade in en flång ny startmotor och fixade matning från batteriet med jordfläta och kabel samt började koppla all el till en pod som jag fått lånat. Stort tack till Gurra och Björn för hjälpen. Nu väntar jag bara på 12V lampor till podden samt ett till 12V->6V effektmotstånd till torkaren. Efter det kan allt testas. Tack även 25hp-mannen för pilreglaget! Fabrik interriors stod för listen mellan pod och rutram. Bengt N skall ha tack också för att han mallat av en framruta som nu skall skäras till.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1188966.jpg

Det går lättare när man får lite hjälp och stöd från vänner och kamrater!

Efter att vi luftat bromsarna så provade jag att behandla mattan med Glycerol och rödsprit. Vilken glans man fick upp.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1188965.jpg

Kvar att göra nu:

Ny lista 2014-03-31

5) Regbesiktning
6) Ny framruta vänster
7) Effektmotstånd till torkarmotor
10) Delar till podden
19) Fyll på växellådsolja
20) Skruva ihop resten av motorn
21) Hastighetsmätarwire
24) Spackla och blenda in reparationer
31) Tillverka bakre stötdämparfäste
34) Spackla och lacka kofångare
35) Fixa kofångarfästen främre
35) Inspektionslucka växelförare.
38) Hjulinställning
41) Fylla olja i snäckväxel
42) Motorluckan - fjädern.
44) Justera pil höger sida
45) Montera urtrampningslager
46) Ställa ut bromsbackar bak
47) Prova lufta om bromsar bak
48) Vä framruta
49) Batterifäste
50) Dra hjullager fram
51) Dra stora hjulmuttern bak till moment
52) Fästa upp handbromswiren x 2
53) Fixa en till skruv till lyktan fram
54) Gummitätningar baklyktor
55) Montera sidospegel + tillverka hållare till spegel.
56) Karrosserikit invändigt lastutrymme

Alte Liebe rostet nicht!

584

Satan så nära det är nu!!! ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

585

.35, har du en sån eller saknar du en sån?
Och hur gick det med gaswiren?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

586

Ett litet tråkigt problem är att framdörrarna inte vill stänga. Låskolven har död fjäder på båda sidor. Är det någon här som har bytt dessa fjädrar? Som det är nu så riskerar man att dörrarna flyger upp vid inbromsning... Tänk om man är ute och åker med 5-åringen hemma. Huvva!

Är det rent av samma dörrmekanism på senare dörrar som till BD? Det kanske går att hitta bra mekanismer att kastbyta med.

Alte Liebe rostet nicht!

587

Jag har en 55- lådkista på min buss, inte rätt...men det funkar. ICQ/ab

588

Huvva... redan nervös!
5:e maj är det dags att försöka få bussen genom nålsögat på Besikta i Uddevalla.

Alte Liebe rostet nicht!

589 Senaste redigerad av nizekustoms (2014-04-04 05:57:28)

Körde på lite igår kväll. Mest tid gick åt till att mäta fram en prototyp till bakre stötdämparfäste. Kröp in ett antal gånger under bilen utan att hissa upp den så jag är lite mör idag men nu är mallen i masonit framtagen. Nu skall version 1.0 provas med KYB:s gasdämpare. Fungerar det så kanske det blir några set till salu sedan.

Annars pillade jag med massa småmek som att montera dämpare i fram och spänna hjullager o.s.v.

Fortsatte även med elen. Nu är det bara att montera torkarmotorn kvar samt att koppla in matningen till den. Jag har monterat två stycken 12V->6V effektmotstånd under poden. Jag skruvar de emot metallen så att värmen inte bara stannar i motstånden. Sedan får jag be om ursäkt inför renlärlighetsstaben. Det sitter en lamphållare i poden som har kontaktbleck  ICQ/ab ej helt korrekt!

Är det förresten någon som kan berätta vilken storlek på säkringar det är i säkringsdosan? Jag hittar det ingenstans...  ICQ/an

Post's attachments

bild.JPG, 116.88 kb, 640 x 480
bild.JPG 116.88 kb, 178 downloads since 2014-04-04 

image1.jpg, 95.93 kb, 640 x 480
image1.jpg 95.93 kb, 171 downloads since 2014-04-04 

image2.jpg, 86.77 kb, 640 x 480
image2.jpg 86.77 kb, 157 downloads since 2014-04-04 

Alte Liebe rostet nicht!

590

Bra jobbat Nicko!!  ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

591

Det har varit tyst här ett tag. Jag har haft en liten uppförsbacke skall jag erkänna.  Jag vet inte hur det känns att vara utbränd och vill inte kalla det det heller men innan påsk var jag helt slut på energi och helt sönderstressad. Det har varit för mycket på både jobb och hemmafronten under en tid. Det har gjort att det inte har varit roligt längre. Det är ju trots allt en hobby. Det får man inte glömma. Magen sa upp sig fullständigt innan påsk men nu efter en lugn påsk och fint väder så har krafterna börjat komma åter och nu börjar jag kunna dricka kaffe igen också ICQ/ag

Så sakteliga kämpar jag på.

Det bor nog en putsnisse i mig för tanken blev blank...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1199793.jpg

Torkarmotorn var ett annat kapitel. Den ville inte röra på sig alls till att börja med. Det var egentligen två problem. Dels hade jag valt fel effektmotstånd. Torkarn skall ha ca 1 Ohm. Dessutom var torkarn full av gammalt hårt fett som mer liknade gammalt surfvax och det att kulan och pinnen till höger torkare hae gått och gift sig.
Efter lite kärlek hoppade allt igång igen:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1199795.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1199794.jpg

Sedan var det ju detta med motor. Det blir en 126A som fått nya NOS-toppar på sig. Dessutom bara kunde jag inte stoppa i den med en stor fläktkåpa så det blev till att modda en 30hk-kåpa så att den passade. Vi får se hur denna motor kommer att gå. Krysshoningen syns väl i cylindrarna och det är inga vändkanter att prata om men jag tyckte att 3:ans vevstake kändes bra glapp i sidled. Kanske har den fått nya cylindrar men den var inom tolerans i axialspel.
Den får rulla i sommar i alla fall och förhoppningsvis för den inte för mycket väsen. Kvar är att klamra avgaset som är lite "man tager vad man haver när det är bråttom".

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1199792.jpg

Kofångare skall man ju ha också. Delar av lördagen spenderade åt att snabbspackla och slarvslipa i ording dessa två. Tanken är att det skall begåvas med vita "pressningar" men det får komma senare:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1199791.jpg

Regbesiktning blir nu i Borås den 13:e maj... Hoppas det håller. Ev. får jag hjälp på lördag av en känd barndoorprofil att skruva ihop det sista. Har vi tur blir det åktur då.

Alte Liebe rostet nicht!

592

Regbesiktning behöver inte mycket vara i toppskick för, dom kollar med upp alla uppgifter och skriver ner det på ett papper, kan vara bra att dom kan rulla iväg och väga bilen bara men annars står den still bara! Men det kanske du redan visste. Ha papper på hur myvket bensin det rymmer i tanken.. Jag fick nästan vänta extra länge för att jag inte hade någon instruktionsbok som bevisade att jag hade 50liters tank, men fick övertala honom att jag va 120% säker på det ICQ/ab

593

Hellberg skrev:

Regbesiktning behöver inte mycket vara i toppskick för, dom kollar med upp alla uppgifter och skriver ner det på ett papper, kan vara bra att dom kan rulla iväg och väga bilen bara men annars står den still bara! Men det kanske du redan visste. Ha papper på hur myvket bensin det rymmer i tanken.. Jag fick nästan vänta extra länge för att jag inte hade någon instruktionsbok som bevisade att jag hade 50liters tank, men fick övertala honom att jag va 120% säker på det ICQ/ab

Min förhoppning är att jag skall ha sådan tur så att de gör kontrollbesiktningen samtidigt som regbes. Jag planerar ju att åka lagligt till Fanfest. Det kan bli tight annars. Tack för tipset med tanken. Jag letade efter sätt att bevisa tankrymden på igår men jag hittade inget hemma. Sedan kom jag på att jag kanske kan ta regnummer på någon annan 54:a barndoor och låta regbesiktningsmannen kolla på uppgifterna där. Det borde gå.

Alte Liebe rostet nicht!

594

Vilken projekt! din bd sparkar stjärt! lycka till med besiktning

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

595

nizekustoms skrev:
Hellberg skrev:

Min förhoppning är att jag skall ha sådan tur så att de gör kontrollbesiktningen samtidigt som regbes. Jag planerar ju att åka lagligt till Fanfest. Det kan bli tight annars. Tack för tipset med tanken. Jag letade efter sätt att bevisa tankrymden på igår men jag hittade inget hemma. Sedan kom jag på att jag kanske kan ta regnummer på någon annan 54:a barndoor och låta regbesiktningsmannen kolla på uppgifterna där. Det borde gå.

Borde inte thesamba funka?   http://www.thesamba.com/vw/archives/man … page56.jpg

596

bdagman skrev:
nizekustoms skrev:
Hellberg skrev:

Borde inte thesamba funka?   http://www.thesamba.com/vw/archives/man … page56.jpg

Den länken kan nog fungera. Tar med den på besiktningen. Tack!

Alte Liebe rostet nicht!

597

nizekustoms skrev:
Hellberg skrev:

Det hoppades jag med, fick t.om bokat att jag skulle få en kontrollbesiktning direkt efter, men tydligen så kunde dom inte göra det för dom måste skicks in till transportstyrelsen innan dom får ett regnummer. Kändes sådär ICQ/ac så jag körde bara till besiktningen sport jag fick hem skyltarna med mitt nya reg.nr. Det tog väll ca 1 vecka innan man fick dom. Så blev det för mig iallafall!

598

Hellberg skrev:
nizekustoms skrev:
Hellberg skrev:

Det hoppades jag med, fick t.om bokat att jag skulle få en kontrollbesiktning direkt efter, men tydligen så kunde dom inte göra det för dom måste skicks in till transportstyrelsen innan dom får ett regnummer. Kändes sådär ICQ/ac så jag körde bara till besiktningen sport jag fick hem skyltarna med mitt nya reg.nr. Det tog väll ca 1 vecka innan man fick dom. Så blev det för mig iallafall!

Jag tror det var Håkansson som lyckade få kontrollbesiktning direkt men minnet kan svika. Men regplåten borde kunna bli klar rätt snabbt. Så fort man har nummret borde man ju kunna boka tid i alla fall.

Alte Liebe rostet nicht!

599

Ja, jag skulle ha fått mitt regnr direkt och således också fått en kontrollbesiktning, men det var nått fel på datasystemet, så jag fick vänta 3 timmar på att få ett regnr och en kontrollbesiktning.

Men jag tror det handlar om hur mycket tid dom har och vilket humör dom är på. Jag vet vissa som inte fått göra en kontrollbes i samband med regbes. Och då har det ändå varit samma station.

600

Det är väl skillnad på om den är importerad också. Och från vilket land... när jag regbesiktiga hade kontrollanten själv skrivit ut uppgifter från the samba....