151

Jag satte ihop Porsche lådan med silikon och den har inte börjat läcka än

152

Jag använder permatex, har aldrig provat silikon men det funkar säkert. En sak att kolla också när man har rivit det här (kanske lite sent nu men det blir väl fler gånger...) är så att inte överfallen är för hårt dragna så öronen har gett sig o dom blivit skeva.

153

En grej till, kolla så att det är hål igenom oljekastarröret i trumman, inte ovanligt att dom är täta.

154

Ja, det är ju lite sent påtänkt för dagens arbete, men bra att veta tills nästa gång ICQ/ad

Bengt H skrev:

En grej till, kolla så att det är hål igenom oljekastarröret i trumman, inte ovanligt att dom är täta.

Jag blåste rören med tryckluft - så det bör vara fri passage nu ICQ/ab

Har varit ute och tagit en rejäl provtur i kväll bort mot Döda fallen i Yngeredsfors, och det verkar ha slutat läcka olja - ÄNTLIGEN ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

155

Mats W skrev:

Har varit ute och tagit en rejäl provtur i kväll bort mot Döda fallen i Yngeredsfors, och det verkar ha slutat läcka olja - ÄNTLIGEN ICQ/ag !

Här kommer lite bilder dagens på aktiviteter före provkörningen. Hela natten stod bilen ute, upplyft på pallbock och utan broms/bromtrumma på vänster bakhjul…

I morse kunde jag återuppta mekandet ICQ/ab

…fortsättning:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809200.jpg
Efter lite tvätt såg det inte så pjåkigt ut, men jag hade egentligen tänk att jag skulle använda bromsdelar från 65:a chassit som vi har ståendes på gården.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809201.jpg
Dock visar det sig att varken trummor eller själva överfallet som packpoxen sitter inuti är lika på årsmodell 60 och 65 Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809202.jpg
Den äldre trumman har ett hål för att kunna fånga upp och kasta ut eventuellt oljeläckage. Alltså blev det till att montera tillbaka det som satt från början.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809203.jpg
Högersidans trumma blänkte av växellådsolja i förmiddagssolen Default/yikes, men…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809204.jpg
…innanför trumman var det inte alls lika svart och kladdigt som på andra sidan. Dock var allt täckt av oljefilm som…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809205.jpg
…dock gick lätt att tvätta bort ICQ/ab . Silikon istället för papperspackning även på denna sida ICQ/ad !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809206.jpg
Nice ICQ/ab

Dags för provkörning. Jag lät navkapslarna ligga så att jag lättare skulle kunna observera eventuellt kvarstående oljeläckage.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809207.jpg
De silverfärgade Porschefälgarna bidrar nästan till lite gammalt rallystuk – bara…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809208.jpg
…extraljus och dekaler som fattas ICQ/af

Har kört ca 25km nu ikväll utan något läckage från packboxarna – nu gäller det bara att hålla tummarna att detta blev bra då ICQ/ae !

Min dotter Matilda plåtade mig också när jag av gammal vana klev in och skulle köra iväg Default/lol !!!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809209.jpg

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

156

haha, skön sista bild! ICQ/ab

157

Ja du, Johan, det är inte så lätt alla gånger Default/hmm ...

…fortsättning:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809211.jpg
För ett tag sedan tog jag min jänkare och körde ner till E6 i Falkenberg för att byta kontanter mot flång nya 5,60 x 15 …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809212.jpg
… Firestone diagonaldäck med bred vit sida ICQ/ae

Hmm – jag testar väl dem på EMPI-fälgarna jag handlat:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809227.jpg
ICQ/ab    Default/hmm    För ’mycket’, eller? Jo, jag tror det… Provar standardfälgar istället.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/806961.jpg
Började slipa en uppsättning fälgar, men då la borrmaskinen ner projektet – kolen tog helt enkelt slut ICQ/ac

…men efter en runda till Falkenberg, och 85kr fattigare så hade jag fixat nya kol till maskinen och jobbet kunde fortsätta ICQ/ab .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807255.jpg
Slipade plåtrena och trestegsbehandlingen påbörjad…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/807256.jpg
Behandlade med Por15 ICQ/ag
Nu följer arbetsmoment som jag, med facit på hand, vill meddela desvärre gjordes i fel ordningsföljd ICQ/ad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809215.jpg
Först lackande jag hela fälgarna svarta, för att sedan…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809216.jpg
…maskera och måla det vita centrumet.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809218.jpg
Detta innebar att jag måste maska det vita igen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809217.jpg
… färdigmaskat…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809219.jpg
…och målar svart ännu en gång ICQ/ad . Detta innebar att den vita färgen målad på det blanksvarta hade tendens att släppa från underlaget när jag drog bort maskeringstejpen ICQ/ac !

Men det gick ju att fylla i med pensel ICQ/ab .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809220.jpg
Efter önskemål från däcksfirman lägger jag slangar i däcken och pumpar upp dem för att få bättre utgångsläge en de helt tillplattade däcken som jag köpte ICQ/ad -

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809221.jpg
Hjulen hemkomna från däckverkstaden ICQ/ag

Efter många år i jänkebilsträsket vet jag av erfarenhet att nylackade fälgar har en tendens att vilja lossna eftersom det ligger kvar färg i ”muttersätet” som skavs av med lösa muttrar som följd Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809222.jpg
Därför tar jag fram ett ’borr’ (typ) och…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809223.jpg
…tar bort all färg  i hjulmuttersätet så att inte hjulen ska lossna när färgen skavts av ICQ/ae

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809224.jpg
Bild på bilen från strax före provturen igår kväll ICQ/ag . Fina originalkapslar och snobbringar till Volvo PV (tack Robert K ICQ/ad )

T H E R M O S ! ICQ/ae

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

158

På med 5 spoke igen och sänk den lite fram och bak så blir det bra eller bättre ICQ/ad

159

Tycker den blev helrätt så här  ICQ/ag

160

Oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj så snyggt Default/yikes älskar firestone diagonaler ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

161

Riktigt snyggt vart det. Inte dax att komma till värnamo på Kaffe?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

162

glöm inte symaskinen Default/hmm  det ser ju ut som bilen kunde byggts sådär från början:)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

163

Den såg fin ut jag har varit och glott

164

Sjukt bra resultat! gillare

165

Skitsnyggt!!!

166

Japp där har du det!! ICQ/ag

167

Det blev ju riktigt riktigt bra!!

168

Ja, här har man varit från datorn några dagar - och så har kommentarerna formligen rasat in ICQ/af

Mohawk skrev:

På med 5 spoke igen och sänk den lite fram och bak så blir det bra eller bättre ICQ/ad

Problemet är att diggisarna har för breda sidor för 5-spoke enligt min smak. Men med sådana vita ränder som du har på din - så vore man helt klart i hamn om dessutom bilen vore sänkt

Till Ratrod, Johan W, Danken, Stefan T, Bengt H och johanj: Tack! ICQ/ag

kisavw skrev:

Riktigt snyggt vart det. Inte dax att komma till värnamo på Kaffe?

Det var jag som bjöd först ICQ/ad ! Våra vägar kommer säkert att korsas i sommar...

Ola skrev:

Skitsnyggt!!!

Javisst blev det - och dom är verkligen sköna att köra på dessutom, på hedersord ICQ/ab !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

169

…fortsättning:

Nu när hjulfrågan är löst är det dags att komplettera med lite annat ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809807.jpg
’Pappen’ bakom instrumentpanelen är totalslut så en ny plastbalja har införskaffats.

Dock är dessa anpassade för vänsterstyrt och utan Eberspächer Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809808.jpg
Så är mycket fick jag skära för att…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809809.jpg
…passformen skulle bli OK – helt klart mycket nöjd ICQ/ag !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809810.jpg
Ett par ’nya’ stänkskydd köptes också in under vintern. Dessa ska monteras på befintliga fästen som redan sitter på bilen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809811.jpg
Så här blev resultatet ICQ/ab . Jag tror dock att jag ska bända stagen så att stänklapparna hänger mer rakt ICQ/an .

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

170

…fortsättning:

Har jag nämnt att bilen osar bensin ibland? ICQ/am

Nu har jag bytt samtliga slangar i bilen. Jag har bytt bensinpump också. Fortfarande stinker bilen ICQ/ad . Den luktar bensin på långt håll till och med, men jag kan inte hitta några fläckar på marken där den står, men…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809814.jpg
…när jag lyfte upp bilen för att byta hjul gjorde jag en upptäckt: Bensinkranen läcker – och det ganska ordentligt Default/yikes !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809815.jpg
Jag har redan innan konstaterat att slangarna till Ebern blir fuktiga av bränsle när jag fyller för mycket soppa, vilket jag (lat som man är) löst genom att aldrig ha mer än halv tank ICQ/ad .

Jag har dock varit nere i "Humlarps-shopen" och bl.a. skaffat mig en tank utan uttag för Eberspächer, och som det ligger gammalt bränsle i som inte rinner ut = tanken är hel ICQ/ab !!

Jag har även via P-I fått en komplett bensinkran som passar till just denna modell, men…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809816.jpg
…när jag ska försöka rycka ut sprinten mellan vredet och den läckande kranen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809817.jpg
…så visar det att någon finurlig mekaniker har formligen pressat i en sprint som är aldeles för stor och stört omöjlig att lirka ut ICQ/ad . Vad göra? Jag plockar fram bågfilen och sågar av skallen på sprinten för att sedan dra ut ändarna en och en. Det funkade faktiskt efter mycket slit ICQ/ae !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809818.jpg
När tanken äntligen (!) är avlägsnad upptäcker jag via missfärgningar i underredsmassan att tanken minsann läckt både här och där Default/yikes .

Inte undra på att bilen luktar när man fyller mer än halv tank Default/hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809819.jpg
Samma missfärgningar på tanken, och…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/809820.jpg
…så här rostig och trevlig såg röret till Ebern ut ICQ/an .

Efter lite krångel så monterar jag kranen från P-I – men den visar sig läcka som ett såll den också ICQ/ac . Nu på morgonen har jag ring runt lite och fått tag på en sprillans ny kran hos:

http://www.classicvw.se/image/products/100502.211103.jpg

Mauri lovade att jag har den på torsdag/fredag ICQ/ae . Håll tummarna!

Detta var EN aspekt på bensinluktsproblematiken…. Men det återstår TYVÄRR en annan ICQ/ac . Min vana trogen ville jag ändå testa lite, så jag kopplade en reservdunk till bränsleröret och drog en repa runt byn. Döm om min förvåning när det fortfarande (!) stank bensin. Men denna gång inte utanför – utan inuti bilen (trots att jag hade öppnat soltaket) ICQ/am .

Slutsats: Jag har helt klart en läckande bensinledning inuti ramtunneln – yipeee, NOT!!!

Hur jag ska lösa det problemet måste jag nog tänka på någon dag. Går det att byta röret utan att få nervkollaps? Finns det någon how-to? Kan man annars klamra ett rör på undersidan (eller ’ful’-dra ett under golvmattan inne i kupén)? Tja, vi får väl se Default/hmm

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

171

Okej, nu har jag själv hittat en how-to på theSamba (How To: Metal fuel line replacement w/pics) – men jag gruvar mig verkligen för en sådan operation på min ’daily driver’ Default/hmm

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

172

Jo det är en bra beskrivning som har diskuterats (på mb?) förut, om man inte vill kapa sönder tuneln så är det ju bara att setill så den inte ligger och skaver, men det kan du ju göra senare när du ska renovera den, lägg den under mattan så länge Default/hmm
Tråkigt med soppa läckage.

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

173

Mats W skrev:
David, Luleå skrev:

Den 10-öringstora pluggen fram på förgasaren läcker ibland tjuvluft och ger en omöjlig tomgång.

(Igår plockade jag fram min -61 soltakare Abstinensen efter att tittat på dina bilder hela våren börjar lugna ner sig ICQ/ab )

Tätar man pluggen med packningsklister eller nå't då eller? Jag har inte kollat utan sitter här på kvällen och bara läser ditt inlägg (får kolla i morgon).

Ja - ibland har det ju sina fördelar att bo här nere i sydväst, jag menar att åksäsongen oftast blir något längre ICQ/ad . Det vore kul om du postade lite bilder på din bil i forumet (eller det har du kanske redan gjort?) ICQ/ab .

Nu har jag lagt ut några bilder på min. Satte dem i soltakstråden.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 835#p27835

Men efter jag sett dina whitewalls så blir jag rätt sugen på sådana. Skulle sitta fint.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

174

Johan W skrev:

Jo det är en bra beskrivning som har diskuterats (på mb?) förut, om man inte vill kapa sönder tuneln så är det ju bara att setill så den inte ligger och skaver, men det kan du ju göra senare när du ska renovera den, lägg den under mattan så länge Default/hmm
Tråkigt med soppa läckage.

På min ovalcab har jag ett kopparrör klammrat brevid tunneln inne i bilen, det har varit där i många år o funkar bra, kommer inte att röra det förrän bilen blir helrenoverad, om den någonsin blir det ICQ/ad

175

Ja jag har haft det som Bengt H . Inne i kupen bredvid ramtunnlen .
Det fungerar och tätt blir det .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967