Jag satte ihop Porsche lådan med silikon och den har inte börjat läcka än
Jag använder permatex, har aldrig provat silikon men det funkar säkert. En sak att kolla också när man har rivit det här (kanske lite sent nu men det blir väl fler gånger...) är så att inte överfallen är för hårt dragna så öronen har gett sig o dom blivit skeva.
En grej till, kolla så att det är hål igenom oljekastarröret i trumman, inte ovanligt att dom är täta.
Ja, det är ju lite sent påtänkt för dagens arbete, men bra att veta tills nästa gång
En grej till, kolla så att det är hål igenom oljekastarröret i trumman, inte ovanligt att dom är täta.
Jag blåste rören med tryckluft - så det bör vara fri passage nu 
Har varit ute och tagit en rejäl provtur i kväll bort mot Döda fallen i Yngeredsfors, och det verkar ha slutat läcka olja - ÄNTLIGEN
!
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Har varit ute och tagit en rejäl provtur i kväll bort mot Döda fallen i Yngeredsfors, och det verkar ha slutat läcka olja - ÄNTLIGEN
!
Här kommer lite bilder dagens på aktiviteter före provkörningen. Hela natten stod bilen ute, upplyft på pallbock och utan broms/bromtrumma på vänster bakhjul…
I morse kunde jag återuppta mekandet 
…fortsättning:

Efter lite tvätt såg det inte så pjåkigt ut, men jag hade egentligen tänk att jag skulle använda bromsdelar från 65:a chassit som vi har ståendes på gården.

Dock visar det sig att varken trummor eller själva överfallet som packpoxen sitter inuti är lika på årsmodell 60 och 65 

Den äldre trumman har ett hål för att kunna fånga upp och kasta ut eventuellt oljeläckage. Alltså blev det till att montera tillbaka det som satt från början.

Högersidans trumma blänkte av växellådsolja i förmiddagssolen
, men…

…innanför trumman var det inte alls lika svart och kladdigt som på andra sidan. Dock var allt täckt av oljefilm som…

…dock gick lätt att tvätta bort
. Silikon istället för papperspackning även på denna sida
!

Nice 
Dags för provkörning. Jag lät navkapslarna ligga så att jag lättare skulle kunna observera eventuellt kvarstående oljeläckage.

De silverfärgade Porschefälgarna bidrar nästan till lite gammalt rallystuk – bara…

…extraljus och dekaler som fattas 
Har kört ca 25km nu ikväll utan något läckage från packboxarna – nu gäller det bara att hålla tummarna att detta blev bra då
!
Min dotter Matilda plåtade mig också när jag av gammal vana klev in och skulle köra iväg
!!!

Fortsättning följer…
haha, skön sista bild! 
Ja du, Johan, det är inte så lätt alla gånger
...
…fortsättning:

För ett tag sedan tog jag min jänkare och körde ner till E6 i Falkenberg för att byta kontanter mot flång nya 5,60 x 15 …

… Firestone diagonaldäck med bred vit sida 
Hmm – jag testar väl dem på EMPI-fälgarna jag handlat:

För ’mycket’, eller? Jo, jag tror det… Provar standardfälgar istället.

Började slipa en uppsättning fälgar, men då la borrmaskinen ner projektet – kolen tog helt enkelt slut
…
…men efter en runda till Falkenberg, och 85kr fattigare så hade jag fixat nya kol till maskinen och jobbet kunde fortsätta
.

Slipade plåtrena och trestegsbehandlingen påbörjad…

Behandlade med Por15 
Nu följer arbetsmoment som jag, med facit på hand, vill meddela desvärre gjordes i fel ordningsföljd
…

Först lackande jag hela fälgarna svarta, för att sedan…

…maskera och måla det vita centrumet.

Detta innebar att jag måste maska det vita igen…

… färdigmaskat…

…och målar svart ännu en gång
. Detta innebar att den vita färgen målad på det blanksvarta hade tendens att släppa från underlaget när jag drog bort maskeringstejpen
!
Men det gick ju att fylla i med pensel
.

Efter önskemål från däcksfirman lägger jag slangar i däcken och pumpar upp dem för att få bättre utgångsläge en de helt tillplattade däcken som jag köpte
-

Hjulen hemkomna från däckverkstaden 
Efter många år i jänkebilsträsket vet jag av erfarenhet att nylackade fälgar har en tendens att vilja lossna eftersom det ligger kvar färg i ”muttersätet” som skavs av med lösa muttrar som följd
…

Därför tar jag fram ett ’borr’ (typ) och…

…tar bort all färg i hjulmuttersätet så att inte hjulen ska lossna när färgen skavts av 

Bild på bilen från strax före provturen igår kväll
. Fina originalkapslar och snobbringar till Volvo PV (tack Robert K
)
T H E R M O S ! 
Fortsättning följer…
På med 5 spoke igen och sänk den lite fram och bak så blir det bra eller bättre 
Tycker den blev helrätt så här 
Oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj oj så snyggt
älskar firestone diagonaler 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Riktigt snyggt vart det. Inte dax att komma till värnamo på Kaffe?
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
glöm inte symaskinen
det ser ju ut som bilen kunde byggts sådär från början:)
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Den såg fin ut jag har varit och glott
Sjukt bra resultat! gillare
Skitsnyggt!!!
Japp där har du det!! 
Det blev ju riktigt riktigt bra!!
Ja, här har man varit från datorn några dagar - och så har kommentarerna formligen rasat in
På med 5 spoke igen och sänk den lite fram och bak så blir det bra eller bättre
Problemet är att diggisarna har för breda sidor för 5-spoke enligt min smak. Men med sådana vita ränder som du har på din - så vore man helt klart i hamn om dessutom bilen vore sänkt
Till Ratrod, Johan W, Danken, Stefan T, Bengt H och johanj: Tack! 
Riktigt snyggt vart det. Inte dax att komma till värnamo på Kaffe?
Det var jag som bjöd först
! Våra vägar kommer säkert att korsas i sommar...
Skitsnyggt!!!
Javisst blev det - och dom är verkligen sköna att köra på dessutom, på hedersord
!
…fortsättning:
Nu när hjulfrågan är löst är det dags att komplettera med lite annat 

’Pappen’ bakom instrumentpanelen är totalslut så en ny plastbalja har införskaffats.
Dock är dessa anpassade för vänsterstyrt och utan Eberspächer 

Så är mycket fick jag skära för att…

…passformen skulle bli OK – helt klart mycket nöjd
!

Ett par ’nya’ stänkskydd köptes också in under vintern. Dessa ska monteras på befintliga fästen som redan sitter på bilen.

Så här blev resultatet
. Jag tror dock att jag ska bända stagen så att stänklapparna hänger mer rakt
.
Fortsättning följer…
…fortsättning:
Har jag nämnt att bilen osar bensin ibland? 
Nu har jag bytt samtliga slangar i bilen. Jag har bytt bensinpump också. Fortfarande stinker bilen
. Den luktar bensin på långt håll till och med, men jag kan inte hitta några fläckar på marken där den står, men…

…när jag lyfte upp bilen för att byta hjul gjorde jag en upptäckt: Bensinkranen läcker – och det ganska ordentligt
!

Jag har redan innan konstaterat att slangarna till Ebern blir fuktiga av bränsle när jag fyller för mycket soppa, vilket jag (lat som man är) löst genom att aldrig ha mer än halv tank
.
Jag har dock varit nere i "Humlarps-shopen" och bl.a. skaffat mig en tank utan uttag för Eberspächer, och som det ligger gammalt bränsle i som inte rinner ut = tanken är hel
!!
Jag har även via P-I fått en komplett bensinkran som passar till just denna modell, men…

…när jag ska försöka rycka ut sprinten mellan vredet och den läckande kranen…

…så visar det att någon finurlig mekaniker har formligen pressat i en sprint som är aldeles för stor och stört omöjlig att lirka ut
. Vad göra? Jag plockar fram bågfilen och sågar av skallen på sprinten för att sedan dra ut ändarna en och en. Det funkade faktiskt efter mycket slit
!

När tanken äntligen (!) är avlägsnad upptäcker jag via missfärgningar i underredsmassan att tanken minsann läckt både här och där
.
Inte undra på att bilen luktar när man fyller mer än halv tank
…

Samma missfärgningar på tanken, och…

…så här rostig och trevlig såg röret till Ebern ut
.
Efter lite krångel så monterar jag kranen från P-I – men den visar sig läcka som ett såll den också
. Nu på morgonen har jag ring runt lite och fått tag på en sprillans ny kran hos:

Mauri lovade att jag har den på torsdag/fredag
. Håll tummarna!
Detta var EN aspekt på bensinluktsproblematiken…. Men det återstår TYVÄRR en annan
. Min vana trogen ville jag ändå testa lite, så jag kopplade en reservdunk till bränsleröret och drog en repa runt byn. Döm om min förvåning när det fortfarande (!) stank bensin. Men denna gång inte utanför – utan inuti bilen (trots att jag hade öppnat soltaket)
.
Slutsats: Jag har helt klart en läckande bensinledning inuti ramtunneln – yipeee, NOT!!!
Hur jag ska lösa det problemet måste jag nog tänka på någon dag. Går det att byta röret utan att få nervkollaps? Finns det någon how-to? Kan man annars klamra ett rör på undersidan (eller ’ful’-dra ett under golvmattan inne i kupén)? Tja, vi får väl se
…
Fortsättning följer…
Okej, nu har jag själv hittat en how-to på theSamba (How To: Metal fuel line replacement w/pics) – men jag gruvar mig verkligen för en sådan operation på min ’daily driver’
…
Jo det är en bra beskrivning som har diskuterats (på mb?) förut, om man inte vill kapa sönder tuneln så är det ju bara att setill så den inte ligger och skaver, men det kan du ju göra senare när du ska renovera den, lägg den under mattan så länge
Tråkigt med soppa läckage.
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
David, Luleå skrev:Den 10-öringstora pluggen fram på förgasaren läcker ibland tjuvluft och ger en omöjlig tomgång.
(Igår plockade jag fram min -61 soltakare Abstinensen efter att tittat på dina bilder hela våren börjar lugna ner sig
)
Tätar man pluggen med packningsklister eller nå't då eller? Jag har inte kollat utan sitter här på kvällen och bara läser ditt inlägg (får kolla i morgon).
Ja - ibland har det ju sina fördelar att bo här nere i sydväst, jag menar att åksäsongen oftast blir något längre
. Det vore kul om du postade lite bilder på din bil i forumet (eller det har du kanske redan gjort?)
.
Nu har jag lagt ut några bilder på min. Satte dem i soltakstråden.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 835#p27835
Men efter jag sett dina whitewalls så blir jag rätt sugen på sådana. Skulle sitta fint.
Jo det är en bra beskrivning som har diskuterats (på mb?) förut, om man inte vill kapa sönder tuneln så är det ju bara att setill så den inte ligger och skaver, men det kan du ju göra senare när du ska renovera den, lägg den under mattan så länge
![]()
Tråkigt med soppa läckage.
På min ovalcab har jag ett kopparrör klammrat brevid tunneln inne i bilen, det har varit där i många år o funkar bra, kommer inte att röra det förrän bilen blir helrenoverad, om den någonsin blir det 
Ja jag har haft det som Bengt H . Inne i kupen bredvid ramtunnlen .
Det fungerar och tätt blir det .
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967