1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-03-27 14:15:06)

Osäker om ämnet platsar bäst under Tillbehör. Jag chansar.

Ska köpa brandsläckare till båda bussarna och vill gärna ha tips och idéer om allt som berör brandsläckare.

Märke, storlek, placering, rostfritt, price/performance, etc.

Har sett att feltema har något billigt men det vet man kan bli dyrt i längden. verkar sisådär vettigt. men kanske ändå inte

Vad har ni för något? var placerar man brandsläckaren lämpligast? mm, mm

Tyck till om allt som berör den bästa brandsläckare enligt er.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

ha inte pulversläckare, saneringen blir hemskt omständig och dyr. skum är ju lite lurigt vid elbrand.. kolsyra funkar ju hyggligt om man kommer åt brandens kärna.

minst 6kg bör du nog ha iaf, en mindre tömmer man som en fjärt och sen står man där och ser bilen i lågor.

3

Säga vad man vill men pulver släcker bra... Sen att det e tråkigt att få bort.. Tja jag väljer en i alla fall.. Och storlekennhar betydelse.. Placera så man lätt kommer åt.. Antingen mellans stolarna eller bakom.
Det finns system som placeras i motor rummet och utlöser vid hög värme.. Fast en viss risk finns. ? Väl? Att efter långkörning i hög belastning.. Och sedan. ?..parkering att det kanske blir så varmt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Som sakkunnig kan jag hålla med om det första!
Glöm pulver om Du inte vill ha allt nedsmutsat, men! Det är bättre att släcka en brand än att härligheten brinner ner helt!
Skum går alldeles utmärkt att använda även vid elbrand, det är ingen fara så länge vi inte pratar högspänning.
Att släcka det elektriska i en bil med skum går utmärkt! Släckte själv ena bubblan vid motorbrand förra sommaren, enda åtgärd efteråt var att byta två smälta tändkablar.
Skummet lämnar inga rester annat än lite fukt.

Kolsyra är bra, så länge det inte blåser för kraftigt, den släcker ju genom att ta bort syret runt elden, men som sagt, inte om det blåser för mycket.

Problemet är snarare att det är svårt att hitta skumsläckare eller kolsyresläckare i lämplig storlek.
För att ÖHT få kallas brandsläckare måste den uppnå en fastställd standard, vilket innebär 6kg för pulver och 10kg för skum.

En 2kg pulversläckare räcker dock långt om man är snabb att använda den.

Kolla med DAFO brand i Stockholm, de kan få fram mindre skumsläckare om det finns några.

En rejäl brandfilt är ett utmärkt alternativ! Genom att täcka in motorn med en sådan släcker man faktiskt branden, och där blir det inga problem med vikt eller storlek.

Jag har en stor 2x1,5 m i bilen, kostar ca 300:-

Allt handlar egentligen om hur snabb man är när branden upptäcks!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

Säger något som redan är sagt...
Har du pentry i nån av bussarna? I såfall är en brandfilt väldigt bra.

Skrev det i en annan tråd, men jag fick en gång en brand i baksätet på en typ1, på högersidan... gissa vad som hänt..?
Mitt uppe på Hallandsåsen var det iallafall, en "snäll" dansk klångtradarchafför tömmde en större pulversläckare inne i bilen... ("Björntjänster" står jag annars själv för...) Jodå glödbranden i sätet slocknade.

Ordet "elbaksäte" fick en ny innebörd...

Vi lyckades vända om och ta oss in i Båstad, det gick inte att vistas inne i bilen, då pulvret yrde runt, ögonen rann och sved, slemhinnorna i hals och näsa protesterade etc...
Det blev tåg hem, och en räddningauktion någon vecka senare, jag tror att vi pajade två dammsugare, då det fina pulvret passerar dammsugarpåsen och diverse filter och fixade en kortis i dammsugarmotorn...
Även långt senare kunde man förnimma en svag smak av salt/salmiak då man ordnade tvärdrag i den bilen.

Automatiska släcksystem är väl mest för racingbilar och komersiella fordon och fritidsbåtar? de jag sett på nätet har varit ohemult dyra.

Själv har jag en liten pulversläckare, och en med lättvatten "lightwater" som är H20 med liten inblandning av skumvätska för att få bort ytspänningen.
En stor kolsyresläckare har jag i garaget, samt vattenslang.

Jag har ju sett en mindre bilbrand på ett möte en gång som släcktes med nått kolsyrat vatten, en petflaska skakades och tömdes i ett motorum, sedan kom det på någon picknickfilt, när det kom tillskyndande med pulversläckare var branden redan släckt.

En batterifrånskiljare, är ju inget brandsläckningstilbehör, men det är väldigt bra att kunna stänga av "allting" vid en elbrand, då brukar det självslockna om man har moderna kablar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Fryser en skumsläckare på vintern?

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

7 Senaste redigerad av Piraten (2014-03-27 20:45:41)

Jonas Rehn skrev:

Fryser en skumsläckare på vintern?

Ja, den fryser på vintern..tyvärr..
En standard skumsläckare innehåller 9,7 L vatten och 0,3 L skumvätska.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8 Senaste redigerad av CoSmoZ (2014-03-29 17:25:15)

Jag kör med 3st små pulversläckare! utplacerade i bussen på väl valda ställen! 4 mil efter jag köpt bussen
fick jag motorbrand & brandsläckaren som var i hade köparen behållt, så en vattenflaska & en tröja blev räddningen!
vill inte hamna där igen! & dom små är lättare att placera än en stor 6kg

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]