Säger något som redan är sagt...
Har du pentry i nån av bussarna? I såfall är en brandfilt väldigt bra.
Skrev det i en annan tråd, men jag fick en gång en brand i baksätet på en typ1, på högersidan... gissa vad som hänt..?
Mitt uppe på Hallandsåsen var det iallafall, en "snäll" dansk klångtradarchafför tömmde en större pulversläckare inne i bilen... ("Björntjänster" står jag annars själv för...) Jodå glödbranden i sätet slocknade.
Ordet "elbaksäte" fick en ny innebörd...
Vi lyckades vända om och ta oss in i Båstad, det gick inte att vistas inne i bilen, då pulvret yrde runt, ögonen rann och sved, slemhinnorna i hals och näsa protesterade etc...
Det blev tåg hem, och en räddningauktion någon vecka senare, jag tror att vi pajade två dammsugare, då det fina pulvret passerar dammsugarpåsen och diverse filter och fixade en kortis i dammsugarmotorn...
Även långt senare kunde man förnimma en svag smak av salt/salmiak då man ordnade tvärdrag i den bilen.
Automatiska släcksystem är väl mest för racingbilar och komersiella fordon och fritidsbåtar? de jag sett på nätet har varit ohemult dyra.
Själv har jag en liten pulversläckare, och en med lättvatten "lightwater" som är H20 med liten inblandning av skumvätska för att få bort ytspänningen.
En stor kolsyresläckare har jag i garaget, samt vattenslang.
Jag har ju sett en mindre bilbrand på ett möte en gång som släcktes med nått kolsyrat vatten, en petflaska skakades och tömdes i ett motorum, sedan kom det på någon picknickfilt, när det kom tillskyndande med pulversläckare var branden redan släckt.
En batterifrånskiljare, är ju inget brandsläckningstilbehör, men det är väldigt bra att kunna stänga av "allting" vid en elbrand, då brukar det självslockna om man har moderna kablar.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."