1

Nu har vi fått ihop annonsen:

http://www.blocket.se/skaraborg/VW__57_ … 13&w=1

2

Lycka till, det ska bli intressant att se vad som händer med den :-) hade gärna köpt den själv om man var tät.

3 Senaste redigerad av anders bergh (2014-03-25 07:34:11)

25hpman skrev:

Men varför envisas ni med de pyttesmå bilderna? Nu kommer alla att be om större bilder, inte bara de eventuella köparna utan även bildsamlarna.

1080p. högre än många andra brukar leverera.

4

Jag fixade till annonsen med förhoppnings lite bättre bildkvalitet och la in brorsans bildspel. Det är han som är fotografen.

5

Fantastisk bil!  ICQ/ag

6

Kan bara hålla med ICQ/ab

7

Jävlar vad fin. Hoppas att den kommer tas väl om hand och stanna i sitt fina originalutförande  ICQ/ab

✔  [o"☮"o]  Lyxbuss -72'
✔  [o"☮"o]  Adventurewagen -76'

"Satfläsk!"

8

pm ICQ/ad

9

Hur ser framsäten ut under dom hemska överdragen??  ICQ/ae

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Troligen i perfekt skick. Jag ska lyfta på överdragen - gillar du dem inte? - och kolla när jag kommer dit.

Mitt första minne av bilen är från mitten av sextiotalet och då fanns överdragen där, så för mig är de en del av bilen.

11

totto skrev:

Troligen i perfekt skick. Jag ska lyfta på överdragen - gillar du dem inte? - och kolla när jag kommer dit.

Mitt första minne av bilen är från mitten av sextiotalet och då fanns överdragen där, så för mig är de en del av bilen.

troligen i mycket bra skick !!!  dom flesta spekulant vill gärna ha en bra original inredning, det är en stor plus ... en mycket fint bil, perfekt skick (inte över-renoverad)... lycka till   ICQ/ab  ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

12

Mycket fin bil men jag tror att jag inte har råd till den.70.000kr är dock inget problem.

Går det att du skriva vad budet ligger???

T2b taigagrön ´77

13

Just nu har jag flera intresserade på 70 000. Visning i helgen, så vi får se om de bryr sig nog för att komma och titta.

14

Nu börjar det röra sig på kontinenten också och det är ju frestande med tanke på nivån på buden, men jag känner mig osäker på hur man rent praktiskt går tillväga. Det är framför allt från Nordtyskland.

Nån som har erfarenhet av internationella affärer med begagnade bilar som kan ge tips?

15

Skulle vara mycket intressant att få följa prisutvecklingen av denna bil. Fantastiskt bil, hoppas den inte blir omlackerad eller mycket förrändrad.

16

totto skrev:

Nu börjar det röra sig på kontinenten också och det är ju frestande med tanke på nivån på buden, men jag känner mig osäker på hur man rent praktiskt går tillväga. Det är framför allt från Nordtyskland.

Nån som har erfarenhet av internationella affärer med begagnade bilar som kan ge tips?

Skriv under ägarbytespappren, kryssa i export. Behåll skyltarna. Sen ska du ha tullpapper från landet den tullas in i. Efter det så skickar du in dom till transportstyrelsen så avreggas den. Och ibland så sköts sånt av sig självt. ICQ/ab

Mera känd som jb...

17

JBlom skrev:
totto skrev:

Skriv under ägarbytespappren, kryssa i export. Behåll skyltarna. Sen ska du ha tullpapper från landet den tullas in i. Efter det så skickar du in dom till transportstyrelsen så avreggas den. Och ibland så sköts sånt av sig självt. ICQ/ab

Tack, det där var ju begripligt. Jag blir av med bilen etc, men får jag pengarna? Det är också en fråga jag har funderat på.

I vår firma köper vi in en del grejer från både EU och UK, men då är det ju företag till företag. Den delen behärskar jag, däremot inte privatperson till privatperson.

18

Ja du lär ju ha pengarna i "handen" innan du lämnar ifrån dig den. ICQ/ab
Inga pengar ingen bil!

Mera känd som jb...

19

Räcker det verkligen med att kryssa i export?
Har för mig kompisen fick problem med detta för att man skulle i förväg ha fått något papper från transportstyrelsen?? Kanske var gamla regler då detta var några år sedan

Nytt mob nr...

20

kolla på https://www.transportstyrelsen.se + sök   "Förenklade regler vid fordonsexport"     ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

Wesfalia Syncro 88a,

21

Ja då var det ju ännu enklare nu än förr då. ICQ/ab

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny … onsexport/

Mera känd som jb...

22 Senaste redigerad av Nyna (2014-03-27 19:11:21)

Har sålt några bilar på export, och jag beskriver nedan mina erfarenheter. Kanske de kan vara till någon hjälp.

Sålde en bil till Frankrike hösten 2010. Hade tur att få en ärlig köpare, så det var inga som helst problem.
Köparen hade skaffat en tillfällig försäkring i Frankrike på bilen så att han kunde köra den i Sverige. Bilen kördes för egen maskin (på svenska plåtar) från Kristinehamn ner till Paris. Köparen fick också med sig den blåa delen av reg.beviset (del 1). Väl hemma i Paris plockade köparen av skyltarna och skickade dem via post tillbaka till mig.

Efter någon vecka fick jag via mail en kopia på det nya franska reg.beviset där det tydligt stod bilens chassinummer etc. Skyltarna och kopia på det franska reg.beviset skickades in tillsammans med det svenska reg.beviset (del två, gula delen) där jag också hade kryssat i rutan för Export.

Efter några dagar fick jag en bekräftelse på att bilen var avregistrerad i Sverige.
Personligen funderade jag länge på hur jag skulle bära mig åt. Hade köparen struntat i att skicka tillbaka skyltar och det nya reg.beviset så hade jag ju suttit kvar med papper på en bil som jag inte äger, och varit tvingad att betala in 65:- varje år. Inte så väldigt blodigt, men ändå........

Köparen och jag hade väldigt mycket mailkontakt innan köpet, så jag fick känslan av att han skulle vara seriös. Som tur var, så var han det, och allt fungerade klockrent.

Kom ihåg att behålla originalet av den gula delen (del två) av reg.beviset. Den måste du ha för att kunna avregistrera bilen i Sverige.
(Jag beställde också dubletter av skyltarna innan köpet utifall köparen inte hade skickat tillbaka de som satt på bilen).

Har även sålt ett par bilar till Tyskland, och gjorde på exakt samma sätt som med den till Frankrike. Även där hade jag att göra med ärliga köpare.

I ditt fall misstänker jag att bilen måste tas på kärra. Det borde bli enklare eftersom du kan skruva av de svenska skyltarna direkt och behålla dem. Däremot så måste du ju ha handlingar från "det nya" landet som bevisar för Transportstyrelsen att bilen är exporterad.

Lycka till med försäljningen!

VW 1200 -60
VW 1300 -66

23

JBlom skrev:

Ja då var det ju ännu enklare nu än förr då. ICQ/ab

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny … onsexport/

Yes jag har precis såld min 1600tl tilll Nederländerna och ska prova den "nya process"... hoppas den funkar. ... ICQ/ab

Wesfalia Syncro 88a,

24

Det går ju alltid att beställa nya skyltar.
Exporterade en MC till Danmark, fick aldrig skylten så efter ett par år ringde jag Transportstyrelsen.
Och frågade om jag kunde skrota den utan att skicka in skylten, och det kunde man ju inte.
Då sa jag att jag skulle beställa ny skylt och skicka in, då gav han sig och skrotade den :-)

Annars har jag hört att man hävdat att man byggt folkracebil av den och slarvat bort vagnboken

"ljushuvud"

25

Jag sålde ju en westy till södra Frankrike och efter att han kommit hem skulle han skicka skyltar och kopia på importpapprena vilket han givetvis inte gjort, så jag står å betalar på regpapper på en 67:a westy.....inte kul. innan affären så betällde jag dock en uppsättning nya regpapper på den så det blir väl att beställa skyltar och få den avreggad på så sätt....och han som verkade så seriös..... ICQ/ad

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt