1

Funderar på om man skulle blästra tex bränslepump och förgasare
Mm med keramiskt pulver.
Det borde ju få grejerna till nyskick och skonsammare än glas.
Några synpunkter?

2

använd bakpulver istället!

3

Varför?

4

skonsamt för miljön. (har dock inte kött nog på mina ben att uttala mig om keramiskt pulver)
och dig själv.

Men soda fixar allt som inte är rost.. och det är ju sällan rost på pumpen och förgasaren utan mest skit Default/smile

och får man pulver över kan man alltid ge det till sin bättre hälft och önska sig en god kaka.

5

Har en kompis som har industri bläster med keramik pulver.
Som de blästrar zink delar till bilindustrin.

6 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-27 09:13:46)

Jag blästrade förgasaren, fördelaren, laddregularor, bränslepump, rattstångshuvudet och en del andra mindre delar i aluminium och mässning, i en glasbläster, det blir väldigt bra! Glaspulvret skadar inte alls ytan, det ser rent och polerat ut. Särskilt bra blir det på elanslutningar i mässingsliknande material. Liksom på stora kabelskor till batterikablar och liknande.

Nämnas bör, att jag glasblästrade förgasaren ihopsatt, och sedan monterade isär den, och kompletterade med blästring av diverse mindre delar. Sedan finner man ju att det fina pulvret, eller snarare mjölet, letat sig in i alla kanaler och munstycken, men om man blåser med tryckluft omedelbart efteråt som fastnar inte pulvret.

Soda eller keramikbläster har jag aldrig provat.
Så om du har tillgång till en glasbläster (eller missuppfattade jag dig?) tycker jag att du skall iallafall prova att blästra med den först.

Pulversläckare innehåller ju "bakpulver" nån närbesläktad form av bikarbonat, undrar om man kan blästra med en sådan... ICQ/af
Min erfarenhet är att sådant pulver förstör mer än det räddar vid ett brandtillbud...
Minns när det började brinna i baksätet på högersidan (gissa vad som hänt...) och en dansk långtradarchaufför tömde en stor 4 kilos pulversläckare inne i bubblan... Detta mitt på Hallandsåsen 1978.... Det blev att ta tåget hem sedan....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Ska tydligen gå o korkblästra oxå. inget jag provat dock...

vw typ-1 1967

8

isblästring funkar också fint, vet att det finns runtom Göteborg iaf. Lämnar bara vattenrester efteråt som man blåser bort med tryckluft. Bakpulvret lämnar inte heller mkt rester som man spolar/blåser bort.

9

http://i58.tinypic.com/imiaea.jpg
såhär blev det iaf med keramiskt pulver.
Mycket nöjd +att det bara är att stoppa i den i maskinen och sen ställa tiden på blästern.
denna provade vi med 5min.

10

JÄTTEFINT!!
Hur blev det  med  glas  då?

11

jäklar.. blir vackert så det rycker i tårkanalen

12

blev ju som ny om inte bättre!? ICQ/ag

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom