Det har diskuterats tidigare (har ej läst länkarna här) huruvida man kan göra sänkningen av framvagnen på plats. Och det finns folk som gjort det. Men jag är av åsikten att åtkomligheten och kvalitén på jobbet förbättras avsevärt av att göra det med framvagnen lös "på bänken". Och det är väl bara att krypa till korset och erkänna att det är "ett jävla jobb". För mig tog sänkningen fram en vecka i makligt tempo och då var jag inte helt klar, sänkningen bak gjorde jag på en eftermiddag. Mest som relativ tidsreferens, finns nog folk som är snabbare än jag. Då passar man ju såklart på att smeta på ett par lager färg på klabbet innan det återmonteras.
Fästet för hjälpstyrarmen brukar jag ta bort under operationen. Mittklumparna i framvagnsrören sitter pressade på tre ställen och skruvade på det fjärde, för att komma åt alla pressningar, borra ur dem och sedan svetsa igen borrhålen, brukar jag demontera hjälpstyrarmsfästet. Kanske gör jag fel? Även om de tre pressningarna är urborrade brukar det behövas rejält med kraft för att slå ur klumparna ur sin position. Detta behövs, dels för att lösgöra själva klumpen, för framtida justeringar, dels för att komma åt och göra ett snyggt snitt för det avlånga hålet du behöver för justeringen vid tandbrickan senare. Att hitta positionen för fästet efteråt är sällan särskilt svårt, då rost och färg ger en beskrivning om hur det satt, men även slipmärkena där svetsen satt visar hur den suttit. Vill man vara helt säker gör man ett par grunda snitt med kapen.
En bonus med att "göra det ordentligt" och ta ner framvagnen är att du även upptäcker andra fel och brister. Kanske behöver bussningarna i växelreglaget bytas? Kanske är stötdämpartornen i behov av rostlagning på insidan? Varför inte köpa en renoveringssats för hjälpstyrarmens bult och nya styrstag för en underbar körkänsla? Kanske blev åtkomligheten för att göra den där rostlagningen i ramen såå mycket bättre av att framvagnen försvann ur sammanhanget? osv

Grinder and paint, makes me the welder I ain't