1

Nån som har mer erfarenhet av sänksatser till bussarna än vad jag har..?
Hur monterar man dom där satserna som näst intill ser lika ut som till bubbla (med splints) svetsar man dit dom direkt på framvagn, eller måste man plocka ner hela och kapa ur?
Hur gör man...?:x

Typ 1 -66 1300
Typ 2 -71 baywindow

2

http://www.bugbite.se/home/layout/reportage.php?id=11

Typ 2 -73 Enkelhytt
         -74 Enkelhytt såld
         -75 Buss
         -77 Enkelhytt halverad

3

Går det inte att fixa på plats? Eller måste man ta ner allt?:)

Typ 1 -66 1300
Typ 2 -71 baywindow

4

Mer att läsa  ICQ/ab

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1661

Typ 2 -73 Enkelhytt
         -74 Enkelhytt såld
         -75 Buss
         -77 Enkelhytt halverad

5

Hur gör man med "styrmekanismen" för att få den på samma ställe tillbaka efter att kapat upp röret, och svetsat i sänkningsatsen?
Sätter man sänkningen på framsidan, ochhur gör man då med styrgrejjen?

väldigt tacksam för svar!

Typ 1 -66 1300
Typ 2 -71 baywindow

6

Man sätter sänkningen bakåt så styrfästet behöver man inte ta bort

7

Det har diskuterats tidigare (har ej läst länkarna här) huruvida man kan göra sänkningen av framvagnen på plats. Och det finns folk som gjort det. Men jag är av åsikten att åtkomligheten och kvalitén på jobbet förbättras avsevärt av att göra det med framvagnen lös "på bänken". Och det är väl bara att krypa till korset och erkänna att det är "ett jävla jobb". För mig tog sänkningen fram en vecka i makligt tempo och då var jag inte helt klar, sänkningen bak gjorde jag på en eftermiddag. Mest som relativ tidsreferens, finns nog folk som är snabbare än jag. Då passar man ju såklart på att smeta på ett par lager färg på klabbet innan det återmonteras.

Fästet för hjälpstyrarmen brukar jag ta bort under operationen. Mittklumparna i framvagnsrören sitter pressade på tre ställen och skruvade på det fjärde, för att komma åt alla pressningar, borra ur dem och sedan svetsa igen borrhålen, brukar jag demontera hjälpstyrarmsfästet. Kanske gör jag fel? Även om de tre pressningarna är urborrade brukar det behövas rejält med kraft för att slå ur klumparna ur sin position. Detta behövs, dels för att lösgöra själva klumpen, för framtida justeringar, dels för att komma åt och göra ett snyggt snitt för det avlånga hålet du behöver för justeringen vid tandbrickan senare. Att hitta positionen för fästet efteråt är sällan särskilt svårt, då rost och färg ger en beskrivning om hur det satt, men även slipmärkena där svetsen satt visar hur den suttit. Vill man vara helt säker gör man ett par grunda snitt med kapen.

En bonus med att "göra det ordentligt" och ta ner framvagnen är att du även upptäcker andra fel och brister. Kanske behöver bussningarna i växelreglaget bytas? Kanske är stötdämpartornen i behov av rostlagning på insidan? Varför inte köpa en renoveringssats för hjälpstyrarmens bult och nya styrstag för en underbar körkänsla? Kanske blev åtkomligheten för att göra den där rostlagningen i ramen såå mycket bättre av att framvagnen försvann ur sammanhanget? osv

ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Tackar tackar! Den infon var ju bra att få, så att man kanske kan börja få ner den mot backen! vill inte åka höghus nåt mer! ICQ/ae  haha!

Typ 1 -66 1300
Typ 2 -71 baywindow

9

Jag brukar använda lagom dos med våld för att få lös mittendelarna innan jag monterar lös själva framvagnen från ramen.. Dvs. har ett tjockväggigt stålrör som går innanför bärarmslagringarna som jag trär in mot mittenbiten. Sen bankar jag så in-i-H-te tills dom lossnat. Sen pressar dom c. 5cm till sidan.
Därefter plockar jag lös framvagnen ur bilen och bearbetar bulthålen ovala. Har dock hört om dom som mittenbitarna suttit så hårt att rören spruckit eller rent av gått sönder... ICQ/an

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Jag gör ungefär som Hebster. Jag har svetsat en sänksats på plats, men då låg bussen på sida.

Jag brukar plocka bort framvagnen, plocka ur fjäderpaket, och bärarmar med spindlarna fortfarande monterade.

Sedan har jag svetsat igen ändarna på ett rör. Det finns risk att man skadar mittklumpen annars. Och då blir det problem att få i fjäderpaketet igen.

Sedan sätter jag i röret och slår loss mittklumpen med en rejäl slägga. Det brukar räcka med ca 4 slag. Jag borrar aldrig ur försänkningarna som håller mittklumpen på plats.

Sedan slår jag den fram och tillbaka tills den går hyfsat lätt. Efter det slår jag den åt sidan och tar upp långhålet. Sedan sätter man i en lång hjulbult och slår mittklumpen upp och ner. Efter ett tag brukar man kunna röra den för hand.
Om man sedan kollar på framvagnen så ser man att de försänkta bulorna som håll mittklumpen på plats, buktar utåt. Slå mittklumpen max uppåt och knacka sedan tillbaka bulorna på framvagnsrören.

Efter att man svetsat dit sänksatsen får man återigen motionera upp den, då rören krymper efter svetsningen. Det momentet är lätt att glömma, och då blir det lite jobbigt då man ska justera höjden.

11

Perfekt timing, ska förmodligen göra denna procedur imorgon!

12

Gjorde som Demian men med framvagnen kvar på pickisen ja hade.