76

Uppdaterar listan med intresserade, säg till om något är fel eller om jag missat någon

Michaelth 2st
Pompejus 2st
Bdagman 2st
Maganoha 2st
Sten vw 2st
Barndoor51 2st
BengtH 2st
Torpa 2st
25hpman 2st
TobiasL 1st
Bergau 2st
MickeW 2st
HansVw 2st
HotVW 1st
iooor_21 2st
Hella 2st + 1st

(1st= 25x25cm, 2st= 25x50cm)

77

Ser fram emot leveransen! Parallellt med den beställningen har jag köpt ett NOS membran och min fråga är om det går att renovera bränslepumpen utan VW-original membransträckarverktyg. Någon som gjort det med lyckat resultat?

78 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-21 12:07:51)

För att membranet inte skall gå söder i förtid och arbeta rätt bör man försträcka det innan man skruvar ihop pumphalvorna. (Annars kan det bli för stor stress på membranet sen). Det är väldigt lätt att göra ett eget verktyg. "Pinnen"/stången i mitten på verktyget skall vara 35mm på 30hk för att ge rätt förspänning. Så här gjorde jag:

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/E0FBE93B-B589-470E-BE5E-E6FB20EED903_zps4dtqutmp.jpg

När man sen monterar pumpen skall pumstångens slag gå från 29-34mm. Det finns ett verktyg för detta också, men jag gjorde som så att jag monterade undre papperspackning, backelitfot och övre packning sen mätte jag med en avbruten (kort) tumstock tryckt mot foten/ packningen. När man snurrar motorn skall pumpstången röra sig så att den i kortaste läget når ut 29mm och i längsta 34mm. Sen justerar man det med olika tjocklek och/eller antal papperspackningar över och under backelitfoten (minst en på varje sida) för att få till det. Jag skar ut egna packningar i 0,4 0,8 1,0 och 1,5mm packning.

79

Kanon, enkelt, funktionellt.. gillar! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

80

Jag tog bilder på hela "renoveringen" av pumpen som jag kan lägga ut om det är intressant.

Membranmaterialet är förresten skickat i förrgår fick jag mail om. Jag är hemma igen i slutet av nästa vecka och då borde det också kommit fram till mig.

81

Tusen tack!

82

Har du fått min leverans? Och har du jämfört metall-led o fjädertryck med ditt övriga material?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

83 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-21 19:06:34)

Jag har tyvärr inte varit hemma och hunnit kolla något på fjäderspänningen/ led. Men det är med viss spänning jag skall göra det när jag kommer hem nästa V igen. Tusen tack förresten!

Edit: kan också vidarebefordra att jag fått låna NOS lösa membran av 25hpmannen (så som man skär ut de nya) och planen är jämföra hur dessa är (diameter/ hålbild) med att göra så som jag gjorde (skära runt en pumphalva och stansa ut hålen enligt detta/ ett gammalt membran. Skiljer det tänkte jag scanna av dessa så att jag kan skicka med en mall för att göra exakta kopior. Stort tack för det också!

84

Det är lugnt, vi sitter ju samma "båt".

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

85 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-21 20:11:14)

Lägger ut hur jag renoverat mina pumpar.

Först och främst hur pumpen fungerar:
Pumpstången från blocket rör sig in och ut. I sin utåtgående rörelse trycker den på leden i pumpen och på detta sett dras membranet nedåt, ventilen från inloppet öppnar och utloppsventilen till förgasaren är stängd. Otät utloppsventil och pumpen suger även tillbaka bränsle från ledningen till förgasaren. Rätt inställd pumpstångsslag (packningar under och över backelitfoten) bestämmer alltså hur mkt membranet rör sig nedåt och hur mkt bensin som kan sugas in. När pumpstången är i inåtgående rörelse släpper ledens nedåtdragande verkan, nu är det istället membranfjädern som trycker membranet uppåt. Inloppsventilen stänger och utloppsventilen till förgasaren öppnar. Läckande inloppsventil och en del av bränslet går istället tillbaka ut mot bränsletanken. Pumptrycket bestäms alltså tillsammans av slaget på pumpstången (hur mkt bensin som kan sugas in) och trycket i membranfjädern (mot vilket tryck membranet kan pumpa ut bränsle). Detta pumptryck arbetar mot flottörventilen i förgasaren. Normalt sett är denna nästan stängd (full flottörnivå) och trycket från ledningen till förgasaren gör att pumpmembranet (och pumpfjädern) hålls nertryckt och membranet rör sig väldigt lite för att hålla denna nivå på topp. För hård fjäder/ långt pumpstångsslag ökar trycket från pumpen och en högre flottörnivå krävs eller flottörventilen klarar inte alls att täta. Pumpen fortsätter att pumpa och förgasaren flödar över.

86 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-21 21:41:14)

Pumphalvorna skruvas isär. Ibland klistrar membranet ihop halvorna och man får försiktigt (utan att skada ytorna mellan halvorna) bryta isär dem.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/CD8521DD-95BC-49CE-B479-4EF4B36D7084_zpsv30ohqbj.jpg

Tryck ner membranet något och lirka av det från leden i pumphuset
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/2B342C5E-9FF0-43CA-8BCA-2324859771BD_zpsfnax3bav.jpg

Lyft bort membranet och membranfjäder. Lägg de båda pumphalvorna mot ett plant underlag och kontrollera att de inte är skeva eller skadade. Är de det kan man behöva slipa dem plana för att inte få läckage.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/77C0A766-97ED-4DDB-9680-06C2532920B6_zpsrswh8w1e.jpg

Så här kan det se ut. Detta membran hade tydliga sprickor, men var även stelt. När det är nytt är membranet helt slätt, men får denna form efter ett tag. När det blir stelt får man lite intressanta fenomen. Det kan under olika förhållanden ge både för lite bränsle (förgasaren får brändlebrist)och även emellanåt ge för högt tryck (flödande förgasare)
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/DB327B62-51AA-41CB-8E68-A5BF217D6ACA_zpsrctxqz28.jpg

Detta är en senare 30hp bränslepump och har filter. Man ändrade även övre halvan för att de skulle lämna ett högre tryck och de tidigare kan också ha en underdel med skruv för ledens fjäder. Rengör filtret och byt vid behov packningsring.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/BF2E7E1E-CA72-4B2D-82D1-3E861F588C21_zpsnxvyrloo.jpg

Skruva bort plattan för backventilerna. Den övre i bild är för utlopp (till förgasare) och den undre inlopp (från bränsletank via filtret). Under ventilplattan runt utloppsventilen sitter en papperspackning, byt denna (jag skar till en ny). Byt även låsbrickorna till ventillockets skruvar.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/C40F757C-E106-4C10-A086-E0C53CBEA350_zpsju5zgawh.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/A6AD4BC1-C652-4E35-8BF7-CC4EAC2E3F09_zpsmpnqgfgh.jpg

Kontrollera fjädrarna till ventilbrickorna, ventilbrickorna och tätningsytorna. Utloppsventilbrickan tätar mot ventillocket. Detta hade tydliga märken och höll inte tätt
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/E4404344-B74B-4740-9442-71EE07B6CA35_zpsc0xfcoxa.jpg

Jag polerade ytan slät med lite polermedel. Även ventilbrickorna skall ha ytan mot tätningen polerad (lite matt yta). Nya repro hade ej någon sida polerad, ganska ojämn yta och höll inte tätt. Trots polering fick jag ej de nya tätare än gamla som jag polerade lätt.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/36678CD0-2B45-4031-A687-8E67305A5BD4_zpscp3qrv66.jpg

Inloppsventilens tätning är i mässing och sitter i pumhushalvan. Kontrollera att denna är oskadad.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/EC82E9B0-E568-4FE5-9640-351EC871C9D7_zpsnebbkdjl.jpg

87 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-21 21:50:50)

Kontrollera att pumphusfoten är slät. Det är den inte till 99% säkerhet, den blir lätt skev ffa om man överdrar muttrarna (man skall dra dessa ganska lätt och efterdra efter lite körning). En skev fot kan leda till ett läckage av olja. Jag la pumpfoten mot ett våtslippapper på ett plant underlag och slipade det slätt. Oftast är skevheten så att ytan runt bulthålen behöver slipas mest, avståndet för ytan på mitten till pumpleden förblir därför oförändrad. Annars förändrar man ju vad rätt inställt pumpstångsslag har för inverkan på membranet enligt ovan beskrivning. Oftast är det några 1/10 mm man behöver slipa, så det spelar ändå ingen roll. Slipar man mkt kan man behöva justera ner pumpstångsslaget motsvarande (tex till max 33,5mm) med fotens papperspackningar.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/2167CDD0-4E13-482E-9D16-4E3F03DCB480_zpsbdagm5xp.jpg

Om man misstänker att man måste se över pumpleden i huset slår man ut axelsprinten med ett dorn. Denna sitter låst med några mejselslag och metallen är mjuk. När man sätter tillbaka den låser man på nytt med några nya mejselslag på bägge sidor. Bry dig inte om den nia axeln i reprosatser, den har fel längd!
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/58761D33-74CC-4AC1-9F0D-CB0BF698CEFB_zps9xd5m0pk.jpg

Därefter går led och ledens fjäder att ta ut ur huset
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/9209589E-5FF3-48F4-AF15-D45265157FC9_zps4znqhpy8.jpg

Kontrollera att leden inte är sliten eller glapp. De är dock i riktigt gedigen kvalitet jämfört med nya repro (till vänster) 25hpman har NOS om man behöver. Denna hade lite slitage på pumpstångens anläggningsyta.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/A5DCD2CF-D7E0-4366-A702-3B3795A9292A_zpsjt2s863y.jpg

Jag polerade bort detta med ett fint våtslippapper/plan yta. De 1/100-1/10mm det handlar om påverkar ej pumpslaget.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/8F42B509-AA5B-4281-B746-A85F06DFC167_zpsndhcuota.jpg

Några jämförande bilder repro (underst) och original (överst). Leden är i betydligt taffligare utförande/ finish och stansad ur 1,5mm plåt mot original 2mm plåt. Fjädertrycket var flera kg för högt på repro. (Jag återkommer om detta när jag jämfört med NOS, 25hpman har även dessa). Detta ger för högt bränsletryck. Behöver man justera bränsleletrycket lite (trots rätt fotpackningar/pumpstångsslag) kan man rulla ut original fjäder lite (mindre tryck) eller linda ihop den (högre tryck). Man kan även dra ut den lite för högre tryck, men det är inte bästa lösningen.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/5AA68D11-B193-40AA-8B91-ADEB91CB6459_zpsi1d4sfzo.jpg

88 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-21 22:52:56)

"Montera ihop i omvänd ordning" ICQ/ad

Det viktiga här är (som några inlägg ovan beskrivet) förspänna membranet innan övre pumphalvan skruvas på, samt se till att det inte blir några veck på membranet mellan halvorna. Jag tycker det går lättast att lägga på övre halvan, passa in hålen på membranet och skruvarna (dra dem bara något varv). Därefter förspänna membranet och skruva ihop halvorna (dra korsvis). Mät även pumpstångsslaget enligt ovan och justera med packningar över och under backelitfoten innan pumpen monteras på motorn. Pumphusets nedre halva (runt leden) fylls utan att packa med universalfett innan montering.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/1B0EAAC9-6C38-42BE-8A9E-953592D7B5F2-190-00000018DCBC38D2_zps8c434eb3.jpg

Starta och kontrollera läckage. Jag har nu 2 gånger i rad glömt att dra filtrets täcklock ICQ/ad efterdra vid behov/läckage.

89 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-22 06:08:00)

Om det inte framgick så skulle jag vilja varna för eftermarknadsfjädrarna. Fel fjädertryck ger fel bränsletryck. Mitt exemplar hade löjligt högt fjädertryck.

Kan tillägga en sak jag aldrig riktigt förstått och det är detta man ofta kan läsa att bränsletrycket kan/ska regleras med att lägga till/ta bort packningar under foten. Det stämmer att rätt inställt pumpstångsslag påverkar bränsletrycket och volym tillsammans med fjädertrycket, men är slaget rätt inställt enligt specifikation och man ändå har fel tryck eller av någon anledning vill ändra trycket så är det en mkt bättre idé att ändra fjädertrycket och även det vw rekommenderade. Enda anledningen jag kan se att man så ofta kan läsa att man skall ändra antalet packningar är att detta är lättare än att ha fjädrar av olika spänning/ ändra fjäderspänningen. För det enda sättet att få fram rätt tryck om det är fel är att prova sig fram med olika fjäderspänning och mäta trycket efter varje ändring tills det blir rätt.

90

Jag skulle också vara intresserad av 1 sats om det finns?

91 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-22 15:25:35)

Är det membranmaterial du är intresserad av så kommer jag få över så det räcker. 1ark, 25x25cm?

92

Tar gärna ett ark med  ..

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

93

Jag tar gärna 2 ark.
Hur löses betalning mm?

Frederik skrev:

Är det membranmaterial du är intresserad av så kommer jag få över så det räcker. 1ark, 25x25cm?

94

Membranmaterialet har kommit, men jag är lite upptagen över helgen. Återkommer till intresserade om ett par dagar.

95

Då har jag skurit till alla ark. Skall sätta mig ner och PMa alla ikväll. Kommer rulla membranet över en bit papp och slå in det/ skicka som brev om inget annat önskas. Borde nog bli 12kr ev 24kr om de tycker det är skrymmande (blir nog ca 27cm långt för att inte kanterna skall knölas till i posthanteringen). Sampackar så klart till de som skulle ha Bosch fett också. Skall även försöka låna en scanner/kopiator imorgon för att fota av NOS membran till mall.

Är det någon mer som kommit på sent att de vill ha så finns det några bitar över.

Michaelth 2st
Pompejus 2st
Bdagman 2st
Maganoha 2st
Sten vw 2st
Barndoor51 2st
BengtH 2st
Torpa 2st
25hpman 2st
TobiasL 1st
Bergau 2st
MickeW 2st
HansVw 2st
HotVW 1st
iooor_21 2st
Hella 2st + 1st
Johan81 2st
CoSmos 1st

96

http://i58.tinypic.com/imiaea.jpg
Jag är intresserad av fett med.
jag håller på med 4st 25hp pumpar efter inspirationen efter denna tråden.
har provblästrat 1 pump men ska ta de andra imorgon också.
blästrat med keramiskt pulver och det lämnade ingen blästrad yta bara väldigt rent.
men soda är ju smidigare eftersom det går att skölja bort efteråt men det har jag ingen som kan göra till mig  ICQ/ab

97

Ser riktigt trevligt rent ut!

Jämfört lite med NOS membran nu. Diametern är samma som pumphushalvan, så där är det lättast att trycka halvan mot membranmaterialet och skära runt med en vass mattkniv/skalpell. Däremot så är hålbilden lite förskjuten på membranen kontra pumphuset, troligen för att förspänningen skall bli rätt. På repro satsen var hålbilden bara "kopierad" från pumphuset. jag skall därför försöka låna en scanner, så att man kan stansa ut hålen efter NOS membran.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/68DD29FB-DE9F-411E-9220-C1A83D25995C_zpsqqx3v8hi.jpg

Även snabbtestat de 3 NOS membranfjädrar 25hpman skickade. Fjädertrycket på dem överensstämmer rätt väl med de 3 begagnade fjädrar jag testat. Inga exakta värden pga digitalvågen ligger nerpackad i någon flyttkartong, men för att komprimera fjädern till ca 1,5cm (ungefär så komprimerad den är när pumpen arbetar) krävs ca 2,3-2,5kg. Skall ses mer som riktvärde. Fjädern från min industrimotor hade något högre värde på 2,7kg. Reprosatsens fjäder krävde 7,5kg!

98

Tackar för en Übersnabb leverans! Låg ett paket i lådan när jag kom hem idag ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

99

Fick mitt paket idag, GRAZIE MILLE!

S

100

Måste komma ihåg att föra över pengar till dig.