Pumphalvorna skruvas isär. Ibland klistrar membranet ihop halvorna och man får försiktigt (utan att skada ytorna mellan halvorna) bryta isär dem.

Tryck ner membranet något och lirka av det från leden i pumphuset

Lyft bort membranet och membranfjäder. Lägg de båda pumphalvorna mot ett plant underlag och kontrollera att de inte är skeva eller skadade. Är de det kan man behöva slipa dem plana för att inte få läckage.

Så här kan det se ut. Detta membran hade tydliga sprickor, men var även stelt. När det är nytt är membranet helt slätt, men får denna form efter ett tag. När det blir stelt får man lite intressanta fenomen. Det kan under olika förhållanden ge både för lite bränsle (förgasaren får brändlebrist)och även emellanåt ge för högt tryck (flödande förgasare)

Detta är en senare 30hp bränslepump och har filter. Man ändrade även övre halvan för att de skulle lämna ett högre tryck och de tidigare kan också ha en underdel med skruv för ledens fjäder. Rengör filtret och byt vid behov packningsring.

Skruva bort plattan för backventilerna. Den övre i bild är för utlopp (till förgasare) och den undre inlopp (från bränsletank via filtret). Under ventilplattan runt utloppsventilen sitter en papperspackning, byt denna (jag skar till en ny). Byt även låsbrickorna till ventillockets skruvar.

Kontrollera fjädrarna till ventilbrickorna, ventilbrickorna och tätningsytorna. Utloppsventilbrickan tätar mot ventillocket. Detta hade tydliga märken och höll inte tätt

Jag polerade ytan slät med lite polermedel. Även ventilbrickorna skall ha ytan mot tätningen polerad (lite matt yta). Nya repro hade ej någon sida polerad, ganska ojämn yta och höll inte tätt. Trots polering fick jag ej de nya tätare än gamla som jag polerade lätt.

Inloppsventilens tätning är i mässing och sitter i pumhushalvan. Kontrollera att denna är oskadad.