1

hejs
Jag kommer att behöva byta motor i min bay -73
den står på gotland så jag har inte möjlighet att titta på den fören jag kommer i sas skarpt läge..

-73 innebär att det inte finns en demonterbar bakdel i motor rummet.
fråga hur högt måste man palla upp en osänkt bay för att få ut  motorn under?


I mitt fall sitter det en AD motor (t1)i motor rummet.
vad kan tänkas  skilja mellan buss montage/bubbla förutom dom 3 hålen i bakkant av blocket för "bussbalk"??
+ ljud dämparen..


hur göra med växellådan i prosessen? då lådan!? tror jag ?? osäker på denna punkten.....inte sitter fast i karossen i bakkant??
kan man vinkla ner paketet??bra eller dåligt, ev behövs det dem.växel länkage ??



alla inputt som kan hjälpa mej e MYCKET intressanta..Jag kommer att ha mycket begränsat med tid till detta utbytet..
mvh michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

Kollat den här guiden? Helt genial, jag hade aldrig tagit ur nån motor ur nån bil innan, än mindre satt i en ny, och klarade av bytet tack vare ratwell (trots en gipsad arm, och en farsa som stod bredvid och kom med "goda råd".. )

http://www.ratwell.com/technical/EngineRemoval.html

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

3 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-21 17:17:56)

hmm guiden e nog bra. till en t4motor.. men nu har jag en T1 motor ..
verkar som växellådan sitter fast i karossen av bilderna att dömma en collega fick för sig att så inte var fallet i bakkant.. ja ja har lärt mig lite nytt..
som innan fler tips tack..

läste någonstans att man kan göra en motorkärra bestående av 3 ihop svetsade vinkeljärn med 4 hjul under som man plaserar motorn på när man lyft ner den medels garage domkraften..
så man kan använda den för att hissa karossen högt nog för att få ut motorn under..
Jag kommer att svetsa ihop en dylik..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av robbanonline (2011-05-21 17:30:10)

Aha läste inte tillräckligt noga... sorry. Men principen är ju densamma...  ICQ/ab

Angående lyfthöjden så hissade jag upp med vanlig garagedomkraft och ställe på pallbockar, hissade upp domkraft med en träskiva på som stöd under motorn, lossade och hissade ner motorn så långt det gick, och hasade sen ner motorn och skivan på marken, då gick det att dra ut den under bussen. Det var ingen extrem höjd som behövdes (går ju också att skruva av delar, förgasare mm, som sticker upp).

Edit: När jag monterade nya motorn tyckte jag det var ett härke att balansera den på en vanlig domkraft... skaffade en "MC-lyft" på rea, och då tog det 30 minuter att få in den!

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

5

Angående mc lyft  kollade nyss på feltema.. 1200kr ca men en bit att åka för att handla.... undrar om någon på gotland kan låna ut en kring kristi flygare..
"Hella" kanske  ICQ/ad
vad vet jag som sagt ovan kommer att göra en liten vagn så motorn behöver endast lyftas rakt upp och sen "juckas" in i lådan.. blir nog den stora garage domkraften..
när du"robbanonline" bytte maskin var det en t4 maskin??!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6 Senaste redigerad av robbanonline (2011-05-21 17:44:53)

Precis, det var en typ4, så jag vet tyvärr inga detaljer kring hur det skiljer sig mot typettan... Det borde vara enklare eftersom typ1-motorn väger mindre och är smidigare att hantera men vet inte hur det ser ut med frigång i motorrummet och var de kritiska punkterna är. Dock bör det väl finnas plats om det är en 73a för då hade ju typ4-motorn kommit som alternativ eller hur?

När är det du ska göra motorbytet, och hur tajt med tid har du? Det kanske finns nån i trakten som kan hugga i en eftermiddag o hjälpa till? Jag är på Fårö vecka 32 t.ex...

Edit: ok jag är närsynt men hur slarvigt läser jag... såg just att det är Kristiflygarehlegen. sorry.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

7

Hej, jag tog ner en t1 motor ur en 70a bay förra vintern och där var det som du skrev inget som håller upp växellådan. Jag löste det genom att dra spännband under lådan och upp i karossen på vardera sida. Det var ganska meckigt att passa in motorn när jag satte tillbaka så skulle jag göra om det idag så skulle jag ta ut motor o låda i ett paket. Lossa drivaxlarna vid växellådan, lossa främre växellådsfäste, växelföraren, jordkabeln och sen "bussbalken". Balansera allt på en stadig domkraft. En hjälpande hand underlättar men det går att göra själv. Gjorde det ensam när jag lyfte ur en T4 motor med låda ur en buss som gick till skrot.

Hoppas det löser sig. ICQ/ab

//Fred

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

8

Det som skiljer typ4-motorn från typ1-motorn är att typ1an är rätt så mycket högre, dvs man behöver mer frigång för att få ut motorn. Vidare kan det vara så att det redan hos en 73a har en ytterligare uppsättning växellådsfästen i växellådans bakkant vilket också underlätta processen, annars är spännband föredömliga för denna procedur. Jag vet att de extra fästena finns hos en 75a, men jag vet inte när de kom.

Det som skiljer typ1-motorn i en buss mot i en bubbla, utöver de saker du nämner, är kylplåtarna. 72 och senare har ju det större motorrummet, därför har motorerna speciella kylplåtar så att de når ut hela vägen och kan täta mot karossen.

Man brukar kunna göra bytet med lådan kvar i bussen, men vissa menar att det är lättare att att ut hela paketet. Det som tar i först är som vanligt ljuddämparen i motorrummets bakkant. Iom "klokopplingen" på växelförarstången kan lådan vinklas lite utan att kopplingen behöver demonteras. På så vis får du frigång bakåt nog för att låda och motor kan separeras.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Jag hade tagit lådan på en gång. Då kan man ju bara sänka allt rakt ner.  Bort med drivaxlar och växellänkage samt el och bränsle bara  ICQ/ag  Hoppas det går bra!

10 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-22 12:06:21)

tack för inputt.. då det skiter sig lite med färjan så har jag bara 3.5 dagar på mig att..
plocka ur gamla motorn, flytta fläkt/växelströms generator, värmekammare/ljudämpare (om jag inte redan här monterar andra värmekammare och en ljud dämpare) till den "nya motorn ,
byta bromsok klossar slangar, och h cyl om det behövs ICQ/ad  lyfta gummimatta, göra den tvärgående gaspedals axeln fri (högerstyrd) så den rör sig igen, återmontera den renoverade gaspedalen...

så alla knep att spara tid e bra.. jag kommer inte att ha någon hjälp..möjligen att min  84 årige far får hjälpa vid luftningen.. annars själv e bäste dräng... vid en senare punkt kommer jag att åka till ön utan bil och köra denna buss till blekinge.. dvs det jag inte hinner nu får jag göra då..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(