1

Hej!

Min gamla mamma äger en bubbla 57 års modell. Den har stått uppallad sen 1988. Morsan är 93 och kommer inte att köra mer och särskilt inte bubblan. Bilen har inte gått mer an drygt 4000 mil. Osynkad. Hon vill sälja den. Hur gör hon? Jag har lovat att hjälpa henne med detta.

2

Du har pm.

The 356 factory

3

Mamma vill veta om bilen skulle vara intressant på en internationell marknad. Jag har för mig att den är vänsterstyrd, udda tycker jag eftersom det var vänstertrafik när den köptes.

Nån som vet något om internationell marknad? Jag har kollat lite och sett liknande på brittiska och amerikanska sajter som gått för 110-150 papp.

4 Senaste redigerad av iooor_21 (2014-03-14 05:46:38)

Sverige hade sånna vettiga tankar att man åkte på vänster sida med en vänsterstyrd bil.

Inte för att vara negativ men sådana priser är svårt att få om inte bilen är i väldigt fint skick, om du lägger upp bild och en bra beskrivning på skicket så är det lättare att tipsa om ev pris.

Finns nog några på denna sida som kan tipsa om uppköpare utomlands (då får du mer betalt än i sverige, oftast)

Annars lägger du ut en annons på denna sida, blocket, thesamba.com så får du garanterat kontakt med utlänningar

Nytt mob nr...

5

Blocket brukar scannas av en del utländska handlare men annars är nog http://www.thesamba.com bäst.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Oavsett var du annonserar den så är det tre saker som är viktiga: Bilder, bilder och bilder.

7

Jag sålde min för 60 och det var bannemej inte lätt... Är det en oval äns? När är bilen gjord? (Månad)

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

8

Nu skriver inte du var bilen finns, men även det spelar roll. Tror inte att någon bara åker, låt säga, 50-80 mil för en titt utan då har man bestämt sig och vill inte få en massa otrevliga överaskningar.

Som sagts tidigare så är en annons nu för tiden iskall om man inte har bilder, och har man långt att åka för en titt så är det en nödvändighet.
Det sitter ju anständiga kameror i alla mobiltelefoner idag, så det kan inte vara en trång sektor. Se dock till att ta BRA bilder, skarpa och i bra ljus.
Ser titt som tätt exempel på folk som lägger upp helt odugliga foton som inte säger någonting och man lika gärna kan vara utan.

En bils kondition är oerhört subjektivt och att den "bara" gått 4000 mil är ingen garanti för att den är i gott skick, men visst kittlar det ens fantasi ICQ/ab
Hur har den brukats under dessa mil? Är den krockad, är den komplett, extrautrustning, är den rostig, är den (rost)lagad och framför allt hur har den stått uppställd under alla dessa år den varit ur trafik spelar in. Har den stått under bar himmel, i en lada eller ännu hellre varmgarage gör en jäkla skillnad.

Även om den är i gott skick karossmässigt, så har den stått länge vilket inte är bra för mekaniken. Man får räkna med en helrenovering av bromsar, renogöring av tank, byte av alla gummislangar etc och en fullständig genomgång av elsystem och motor/låda innan man kan (och törs) köra den. Detta skall också vägas in i affären.

Ja, frågorna är många.

Är det ingen panik med att sälja den kan du även vänta tills vädret blir bättre. Den kommer att vara mycket mer lättsåld framåt åren/sommaren.

Trots att vi i sverige hade vänstertrafik på 50-talet var de absolut flesta bilarna vänsterstyrda. Fråga mig inte varför, men det är ju till glädje för oss idag ICQ/ag

När det gäller lämpliga sajter att annonsera på så gäller väl de som ovanstående skrivit. Blocket bevakar många utländska köpare, men vet av egen erfarenhet att man får många svar från många oseriösa knäppgökar också vilket kan vara påfrestande.

Vill nog påstå att boxerville är sveriges största renodlade sajt för köp och sälj av VW-delar och jag skulle nog börja med att annonsera här. Dessutom bevakar många utländska köpare även denna sajt.

Tiderna förändras så att tro att man inte skulle få bra betalt för en fin folkvagn här i sverige är inte helt sant. Visst, det finns kanske inte lika många potintiella köpare, men vi har faktiskt börjar köpa tillbaka många "svenskbilar/bussar" från utlandet på senare år.

Kan bara svara för mig själv, men jag kan tycka att det är roligare om en fin folkvagn blir kvar i sverige än att den exporteras.
Problematiken med ägarebyte, papper och identitet och att bli avförd som ägare när bilen går på export skall inte heller underskattas. Förs inte bilen ur landet på ett korrekt sätt, vilket ofta sker, så kommer bilens nuvarande ägare att stå kvar som ägare tills (i bästa fall) bilen tas i trafik i sitt nya hemland.
Detta kan ta flera år och fram till dess får man vackert betala registerhållningsavgifter och gnaga på naglarna.
Har t.ex. kamrater som fortfarande efter 10-12 år står kvar som ägare och bilen finns kvar i de svenska registren för att bilen inte reklarerades för export vid gränsen när den fördes ur landet ICQ/ac

Du får du se till att fixa fram bilder, jag är nyfiken!!

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

9

Hellberg skrev:

Jag sålde min för 60 och det var bannemej inte lätt... Är det en oval äns? När är bilen gjord? (Månad)

Vill påstå att det är en viss skillnad på att sälja en 60:a eller en 57:a som ju är en beydligt "hetare" årsmodell. Vill även minnas att du sålde din bil i höstas och det är en trög tidpunkt för försäljning av en entusiastbil.

10

60a? Ursäkta ICQ/ab hade en 57a, du ser min tråd, sålde den förra året och jag tror endå att 150 lax för en 57 oval som stått så pass länge att den behöver en stor mekanisk renovering är lite väl mycket när jag "endast" fick 60 lax för min som redan var renoverad på det sättet. Kanske gjorde jag en dålig affär, eller så är 150 lökar för mycket.. T.om en split kan du få billigare ICQ/ab

11

Hellberg skrev:

60a? Ursäkta ICQ/ab hade en 57a, du ser min tråd, sålde den förra året och jag tror endå att 150 lax för en 57 oval som stått så pass länge att den behöver en stor mekanisk renovering är lite väl mycket när jag "endast" fick 60 lax för min som redan var renoverad på det sättet. Kanske gjorde jag en dålig affär, eller så är 150 lökar för mycket.. T.om en split kan du få billigare ICQ/ab

Om man får lägga sig i så tycker ja du ska vara överlycklig att du fick så pass mycket för din. Fast de var väll iofs exporten att tacka.

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

12

Emil O skrev:
Hellberg skrev:

Om man får lägga sig i så tycker ja du ska vara överlycklig att du fick så pass mycket för din. Fast de var väll iofs exporten att tacka.

Det är det jag menar ICQ/ab

13

Den har stått i ett uthus i alla år. Jag befinner mig just nu ganska långt från den, men brorsan är på väg dit och ska plåta lite. Jag hoppas att han fixar nya däck för de som hör till är nog nästan 40 år gamla. Bilen finns femton mil från Göteborg.

Såvitt jag kommer ihåg är den superoriginal och i gott skick. Morsan köpte den i Örebro i slutet av femtiotalet, minns inte om den var sprillans ny eller om den haft en ägare innan hon köpte den. Sen sålde hon den till en moster, som hon så småningom ärvde.

Den är okrockad.

14

Hellberg skrev:

Ops, my bad!
Ögonen är det första man blir blind på.
Du skrev att du fick 60' för den, inte att det var en 60:a ICQ/ac

Nej, det kan jag tycka är i underkant för en renoverad ovalruta. Man kommer inte långt med de pengarna om man skall renovera själv.
Tyvärr är det väl så att man sällan får igen pengarna när bilen skall säljas, men det har blivit bättre på senare år.

Som exempel så lade jag ner över 100 000:- på min första folkvagn, en 57:a på 68:a platta som byggdes i slutet på 80-talet. Det var vansinninga pengar då.
Den bilen fick jag 28000:- för när den såldes 1996 och den var/är i utställningsskick (vann f.ö. Callook-klassen på Bug Run 2006, 10 år efter försäljning).

Vet ej var du får 150 000:- från, men det får man inte för en orenoverad 57:a. Inte ens i utlandet.

Vill minnas att den svarta orenoverade ovalrutan i superskick som var med i "Kim Novak badade inte....." filmen var ute för 80 papp för något år sedan och det var trögt.

Alla är olika och kalla mig knäpp, men jag skulle hellre lägga lät säga 80 tusen på en jättefin orenoverad orörd bil, än samma pengar på en renoverad.

15

Peter S skrev:
Hellberg skrev:

Ops, my bad!
Ögonen är det första man blir blind på.
Du skrev att du fick 60' för den, inte att det var en 60:a ICQ/ac

Nej, det kan jag tycka är i underkant för en renoverad ovalruta. Man kommer inte långt med de pengarna om man skall renovera själv.
Tyvärr är det väl så att man sällan får igen pengarna när bilen skall säljas, men det har blivit bättre på senare år.

Som exempel så lade jag ner över 100 000:- på min första folkvagn, en 57:a på 68:a platta som byggdes i slutet på 80-talet. Det var vansinninga pengar då.
Den bilen fick jag 28000:- för när den såldes 1996 och den var/är i utställningsskick (vann f.ö. Callook-klassen på Bug Run 2006, 10 år efter försäljning).

Vet ej var du får 150 000:- från, men det får man inte för en orenoverad 57:a. Inte ens i utlandet.

Vill minnas att den svarta orenoverade ovalrutan i superskick som var med i "Kim Novak badade inte....." filmen var ute för 80 papp för något år sedan och det var trögt.

Alla är olika och kalla mig knäpp, men jag skulle hellre lägga lät säga 80 tusen på en jättefin orenoverad orörd bil, än samma pengar på en renoverad.

150.000 kom ifrån trådastartarens inlägg, han hade sett att dom gått för 110-150 men ville väll få sagt att det kan bli svårt att få den såld då! ICQ/ab håller med dig att hellre köpa en för 80 som är orenoverad osv..

16

Nej, jag tror inte att vi kommer att få 150 papp för den, det handlade om internationella priser som uppenbarligen ligger betydligt högre.

17

Internationella priser utan någon som helst verklighetsfattning.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

18 Senaste redigerad av Nisslas (2014-03-14 16:03:11)

Med stor risk för att reta någon...

Tror det är en blandning av att vi svenskar är snåla också  ICQ/ab
Men för att svara på frågan:
Vill man få ut så mycket som möjligt (vilket dom flesta vill?) så överväg att sälja utomlands. Störst chans till folk som betalar bra... Visst finns det folk i Svea Rike som kan betala, men tror att det är fler på den internationella scenen  ICQ/ab

Har inte sån stor koll...

19

Det är klart att det är lockande att se vad en större marknad kan erbjuda, men å andra sidan ser jag helst att nån bara kommer och hämtar den i befintligt skick. Jag har ingen aning om hur man organiserar en internationell transport av en bubbla som jag inte har tid att få ordning på efter som vi bor på skilda orter. Jag är lantbrukare på Gotland.

20

Vad man än gör så skall man inte försöka "bättra" på den, bättre att lämna allt orört om den är i fint orört skick. Lite som en antik möbel, att bättra på lite skav sänker värdet om man inte vet vad man gör.

Har motorn stått still i 25år så försök inte starta den lite snabbt med nytt batteri och bensin. Att känna på remskivan om den går runt eller sitter fast kan vara intressant för köpare.

4000mil betyder i många fall att mätaren snurrat runt (går till 0 efter 9999mil). Antingen bedömer man om detta stämmer på skicket som köpare, men att som säljare leta gamla servicestämplar, besiktningspapper etc hjälper att styrka miltalen.

21

lägg ut bilder så kanske jag är intresserad  ICQ/ad

22

Frederik skrev:

Vad man än gör så skall man inte försöka "bättra" på den, bättre att lämna allt orört om den är i fint orört skick. Lite som en antik möbel, att bättra på lite skav sänker värdet om man inte vet vad man gör.

Har motorn stått still i 25år så försök inte starta den lite snabbt med nytt batteri och bensin. Att känna på remskivan om den går runt eller sitter fast kan vara intressant för köpare.

4000mil betyder i många fall att mätaren snurrat runt (går till 0 efter 9999mil). Antingen bedömer man om detta stämmer på skicket som köpare, men att som säljare leta gamla servicestämplar, besiktningspapper etc hjälper att styrka miltalen.

Angående milen har jag rätt god koll på vad den gått, med tanke på att den varit i familjen sen den var tämligen ny.

Och jag tänker inte starta den utan ordentlig genomgång först. Jag vill bara sälja den.

23

totto skrev:
Frederik skrev:

Angående milen har jag rätt god koll på vad den gått, med tanke på att den varit i familjen sen den var tämligen ny.

Och jag tänker inte starta den utan ordentlig genomgång först. Jag vill bara sälja den.

Jag kan köpa den

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

24

Nicklas skrev:
totto skrev:
Frederik skrev:

Jag kan köpa den

Har du råd? Vi vill ha ganska mycket för den, och kommer att lägga ut annons.

25

Igår hade du ingen susning om vad du skulle ha för den, idag är du övertygad att den är dyr, mycket dyr.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream