Nu skriver inte du var bilen finns, men även det spelar roll. Tror inte att någon bara åker, låt säga, 50-80 mil för en titt utan då har man bestämt sig och vill inte få en massa otrevliga överaskningar.
Som sagts tidigare så är en annons nu för tiden iskall om man inte har bilder, och har man långt att åka för en titt så är det en nödvändighet.
Det sitter ju anständiga kameror i alla mobiltelefoner idag, så det kan inte vara en trång sektor. Se dock till att ta BRA bilder, skarpa och i bra ljus.
Ser titt som tätt exempel på folk som lägger upp helt odugliga foton som inte säger någonting och man lika gärna kan vara utan.
En bils kondition är oerhört subjektivt och att den "bara" gått 4000 mil är ingen garanti för att den är i gott skick, men visst kittlar det ens fantasi
Hur har den brukats under dessa mil? Är den krockad, är den komplett, extrautrustning, är den rostig, är den (rost)lagad och framför allt hur har den stått uppställd under alla dessa år den varit ur trafik spelar in. Har den stått under bar himmel, i en lada eller ännu hellre varmgarage gör en jäkla skillnad.
Även om den är i gott skick karossmässigt, så har den stått länge vilket inte är bra för mekaniken. Man får räkna med en helrenovering av bromsar, renogöring av tank, byte av alla gummislangar etc och en fullständig genomgång av elsystem och motor/låda innan man kan (och törs) köra den. Detta skall också vägas in i affären.
Ja, frågorna är många.
Är det ingen panik med att sälja den kan du även vänta tills vädret blir bättre. Den kommer att vara mycket mer lättsåld framåt åren/sommaren.
Trots att vi i sverige hade vänstertrafik på 50-talet var de absolut flesta bilarna vänsterstyrda. Fråga mig inte varför, men det är ju till glädje för oss idag
När det gäller lämpliga sajter att annonsera på så gäller väl de som ovanstående skrivit. Blocket bevakar många utländska köpare, men vet av egen erfarenhet att man får många svar från många oseriösa knäppgökar också vilket kan vara påfrestande.
Vill nog påstå att boxerville är sveriges största renodlade sajt för köp och sälj av VW-delar och jag skulle nog börja med att annonsera här. Dessutom bevakar många utländska köpare även denna sajt.
Tiderna förändras så att tro att man inte skulle få bra betalt för en fin folkvagn här i sverige är inte helt sant. Visst, det finns kanske inte lika många potintiella köpare, men vi har faktiskt börjar köpa tillbaka många "svenskbilar/bussar" från utlandet på senare år.
Kan bara svara för mig själv, men jag kan tycka att det är roligare om en fin folkvagn blir kvar i sverige än att den exporteras.
Problematiken med ägarebyte, papper och identitet och att bli avförd som ägare när bilen går på export skall inte heller underskattas. Förs inte bilen ur landet på ett korrekt sätt, vilket ofta sker, så kommer bilens nuvarande ägare att stå kvar som ägare tills (i bästa fall) bilen tas i trafik i sitt nya hemland.
Detta kan ta flera år och fram till dess får man vackert betala registerhållningsavgifter och gnaga på naglarna.
Har t.ex. kamrater som fortfarande efter 10-12 år står kvar som ägare och bilen finns kvar i de svenska registren för att bilen inte reklarerades för export vid gränsen när den fördes ur landet
Du får du se till att fixa fram bilder, jag är nyfiken!!
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!