1

Jag håller på att renovera en bottenplatta typ1 och då ska ju växellådan bort.

Men kan man på något sätt utan motor veta om växellådan är ok. Vill ju inte montera i hop hela bilen för att sedan inse att det vore bäst att hitta en som är ok.

Jag har ingen aning om skicket på lådan då bilen stått stilla senaste 40 åren.

2

Du måste ta isär lådan för att se om den är dålig
Kan nästan grantera att den har angrepp av rost om oljan inte har varit bytt
Det fräna är att vw lådor kan gå i 40 år till bara du byter olja
När du tappar ut oljan är den förmodligen kommer det svarta partiklar i oljan ( ibland svart sörja)
///  M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ok.. så om jag tömmer ut oljan och den är "kass" så bör jag öppna upp och kolla läget?

om den ser "bra" ut så är den "good to go"?

Har ingen erfarenhet av att öppna lådor men har inte heller tummen mitt i hand..

4

Kör bara
Om du är smart så sköljer du lådan (du får offra en liter)
Om du skall uppna lådan så bör du ha verktyg till detta
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Då tömmer vi och i med ny olja om den som kommer ut är fin Default/smile

Tack Micke för bra svar

6

när vi bytte olja på 73:an så kom det lite skit ifrån oljan men sedan bytte vi till ny o fin olja!

men ibland så är det lite krångel att få i vissa växlar men ska jag spänna kopplingsvajern då eller hur ska jag gå till väga? för spaken känns lite ( läs lite) sladdrig men inte mycket men är det något länkage eller något man kan justera/byta så den blir som ny?

(Förlåt om ja kapar lite i tråden)

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

7

ju11e skrev:

när vi bytte olja på 73:an så kom det lite skit ifrån oljan men sedan bytte vi till ny o fin olja!

men ibland så är det lite krångel att få i vissa växlar men ska jag spänna kopplingsvajern då eller hur ska jag gå till väga? för spaken känns lite ( läs lite) sladdrig men inte mycket men är det något länkage eller något man kan justera/byta så den blir som ny?

Kopplingen justerar du om du har fel spel/frigång vid pedalen. Har du rätt spel där och har svårt att få i växlarna så kan det vara något av följande.
Under spaken i tunneln sitter en bussning som brukar bli utsliten likaså sitter den en koppling till reglaget under baksätet som kan behöva bytas.
Är dessa ok så kanske din låda behöver en översyn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Svwerker skrev:
ju11e skrev:

Kopplingen justerar du om du har fel spel/frigång vid pedalen. Har du rätt spel där och har svårt att få i växlarna så kan det vara något av följande.
Under spaken i tunneln sitter en bussning som brukar bli utsliten likaså sitter den en koppling till reglaget under baksätet som kan behöva bytas.
Är dessa ok så kanske din låda behöver en översyn.

Tackar! Ska kolla upp det i helgen!

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom