1

Hej alla. Jo jag håller ju på med ett mc projekt som inkluderar en växelåda från vw.
Kommer ha drivning med kugg från ena drivknuts flänsen men på andra sidan funderar jag på om man måste ha drivknutsfläns där med som trycker mot packboxarna ändå. kom olja därifrån när jag fyllde på häromdagen...
Börjar bli lite frustrerad på detta nu vad som krånglar..
Eller ä det packbox byte som gäller,   läckte ut lite olja även på den sidan drivknutsfläns monterad!

Hoppas någon kan lite om detta så jag kommer vidare i mitt projekt..

// Tomas

"S"lowbugz 023

2

https://imagizer.imageshack.us/v2/728x546q90/541/94fb.jpg

"S"lowbugz 023

3

Den är inte tät om du inte har medbringaren där
Glöm inte tätnings brickan på insidan av medbringaren för det läcker igenom splinsen om den inte sitter där
sen är vell växellådan 40år gammal så Pboxana brukar vara dåliga
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

(AT-vxl. fr. sept. -72?)
Spännande utmaning(ny variant, yes)!
Skall kedjedrivningen sitta på hö sida(den sida som visas på bild)?
Vxl. bygger mer på hö-sida, vilket innebär att du ju får förlänga medbringaren/infästningen av kedjedrevet, så det går fritt mot vxl.huset. Kommer i sin tur innebära ett böjmoment på "drevflänsen", som kommer att göra att det "ror" i "drevflänsen"/packboxen, vilket i sin tur ger upphov till läckage. Ett sätt att lösa det(hjälpligt) skulle att vara att utnyttja M10-hålet/gängan i stubbaxeln...  (?)
Hur har du löst differentialekvationen? Har du inget "motstånd" på andra sidan får du inte ut någon drivning till kedjesidan.
Du måste alltså låsa diffen, som en solid enhet(som en spole, som används i dr-sammanhang).
Har du väl gjort det kan du lägga ett lock(med o-ring t.ex.) över andra sidan(vä-sida). En stubbaxel vill du väl inte egentligen ha där, som sticker ut och "vispar runder"?
Det är som PPR-Micke skriver "rätt mycket" glapp i splinesen(där av att det sitter ett gummiklätt täcklock).
Jag skulle gjort en ny axel(större diam.), som gick in i diffen(låst med spindeldrevsaxeln)/tätade mot packboxen och hade ett "kugghjulsfäste"....
Ring!
Mats
0705-69 33 43

5

ok. ja då få jag beställa nya packboxar då kanske o tätlocket. 
Ingen som har en drivknutsfläns / medbringare med brickan till salu?

Växellådan skall vara färdig byggd innuti tror jag. Noskon omsvetsad och den skall vara vänd inuti lådan så jag inte behöver köra med backen framåt ICQ/ab
Drivningen skall väl bli på hö sida .
Info jag fick av tidigare ägare var knapphändig..
Här är några bilder från gammalt bygge som ej klart.  samt från mitt projekt tråd.
https://www.netauktion.se/auction/produ … folkhojen/
boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17212

"S"lowbugz 023

6

ok. ja då få jag beställa nya packboxar då kanske o tätlocket. 
Ingen som har en drivknutsfläns / medbringare med brickan till salu?

Växellådan skall vara färdig byggd innuti tror jag. Noskon omsvetsad och den skall vara vänd inuti lådan så jag inte behöver köra med backen framåt ICQ/ab
Drivningen skall väl bli på hö sida .
Info jag fick av tidigare ägare var knapphändig..
Här är några bilder från gammalt bygge som ej klart.  samt från mitt projekt tråd.
https://www.netauktion.se/auction/produ … folkhojen/
boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17212

"S"lowbugz 023

7

Drivaxelfläns(gulförzinkad), liksom packbox och täcklock, finns på hyllan.

8

Hej MH. Låter intressant. Pris?  Behöver packboxen och täcklock till båda sidor men bara 1st drivaxelfläns. Har ju en sådan redan ICQ/ab
PM´a pris till mig gärna..

"S"lowbugz 023

9

Ja när jag ändå håller på att fråga... hur skall växelförarna ( de tre st) innanför noskonen stå när man monterar noskonen?  Jag tror jag fått till nått fel, hittar inget friläge på lådan, så jag med handkraft kan snurrra på kopplings tappen eller drivaxel?

"S"lowbugz 023

10

Alla växelförare skall stå i samma "höjd", dvs. "hockeyklubban"(växelväljaren som sitter löper i noskonen), skall gå att svänga/vridas fritt i hacken för de olika skiftstängerna.
Du kan ha problem med att en synkring "klibbar"(sitter fast) på sin synkringskona. Detta inträffar ofta när det inte finns någon olja i vxl.(nyrenoverad), och/eller som i ditt fall när man vrider runt lådan med handkraft(läs: mycket lite moment).
Lägg i backen(nedersta växelföraren. Backen har ingen synkring.), genom att dra stången framåt/mot dig. vrid runt ingående axel med hjälp av t.ex. en lamell. Du kommer att stöta på ett visst motstånd, tills synkringen har släppt, sen går det "lätt". Tryck tillbaka backaxelföraren till friläge, bakåt/från dig. Vrid på ingående axel(m.h.a. lamellen, vilket egentligen inte borde behövas nu). Lådan skall nu vara i friläge = drivaxelflänsen(/flänsarna) skall inte snurra nu. Gör den(de) det har du något fel i vxl.

11

Tack, skall prova.

"S"lowbugz 023