Det verkar aldrig ta slut med min egen Bubbla
För några år sen monterade jag en justerbar Puma-style framvagn och sänkte bilen så pass låg att det fanns bara 1 cm mellan däcken och framskärmarna. Men då blev fjädringen ganska stum. Men som vanlig, är man ganska lat när det gäller sina egna bilar och körde jag så där för ett tag.
Jag trodde att det var pga av std stötdämpare som bottnade. Jag monterade korta gasstötdämpare, men det blev inte bättre. Gasstötdämpare är ganske hårda, så jag bytte till korta oljestötdämpare. Det blev inte bättre heller. Då förstod jag att det var kulbultarna som bottnade. Beställde och monterade EMPI "sänkta" kulbultarna. När jag körde en bit, verkade fjädringen helt stum. Jämförde EMPI's "sänkta" kulbultarna med orginala, och det verkade att de inte vinklade mer alls. Då hade EMPI stoppat std kulbultar i verpackningen till "sänkta" kulbultar (!!!!).
Då beställde jag droppade spindlar istället. Fick dem på fredag och monterade dem. Såg förresten att damaskarna till dem nya EMPI kulbultarna var redan spruckit, som liksom de var 20 år gammal (obs. jag har bara kört 100 meter med bilen) !!!! EMPI = China-skit
Jag justerade sänksatserna i högsta läget och när allt var klar, satt jag bilen på hjul igen och framskärmarna låg på däcken
Vad ska jag göra nu????
1) Montera lågprofil däck? (Jag har just monterat nya Bridgestones och målad vita sidor på dem. Sen blir det problem igen med mina dubbdäck på vintern. Hastighetsmäteren visar redan 7% för mycket, men med lägre däck blir det även mer...)
2) Montera bort framvagnen, slipa ut ovala hålen av sänkningssatserna så att jag kan höja mer? (Mycket jobb, pffff
)
Förlåt, jag måste bara ventilera lite....
.
.
.
.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Ja det är skönt att få ventilera lite