1 Senaste redigerad av RAINIER (2011-05-16 10:20:55)

Det verkar aldrig ta slut med min egen Bubbla  Default/hmm

För några år sen monterade jag en justerbar Puma-style framvagn och sänkte bilen så pass låg att det fanns bara 1 cm mellan däcken och framskärmarna. Men då blev fjädringen ganska stum. Men som vanlig, är man ganska lat när det gäller sina egna bilar och körde jag så där för ett tag.
Jag trodde att det var pga av std stötdämpare som bottnade. Jag monterade korta gasstötdämpare, men det blev inte bättre. Gasstötdämpare är ganske hårda, så jag bytte till korta oljestötdämpare. Det blev inte bättre heller. Då förstod jag att det var kulbultarna som bottnade. Beställde och monterade EMPI "sänkta" kulbultarna. När jag körde en bit, verkade fjädringen helt stum. Jämförde EMPI's "sänkta" kulbultarna med orginala, och det verkade att de inte vinklade mer alls. Då hade EMPI stoppat std kulbultar i verpackningen till "sänkta" kulbultar (!!!!).

Då beställde jag droppade spindlar istället. Fick dem på fredag och monterade dem. Såg förresten att damaskarna till dem nya EMPI kulbultarna var redan spruckit, som liksom de var 20 år gammal (obs. jag har bara kört 100 meter med bilen) !!!! EMPI = China-skit  ICQ/am

Jag justerade sänksatserna i högsta läget och när allt var klar, satt jag bilen på hjul igen och framskärmarna låg på däcken  ICQ/ad

Vad ska jag göra nu????

1) Montera lågprofil däck? (Jag har just monterat nya Bridgestones och målad vita sidor på dem. Sen blir det problem igen med mina dubbdäck på vintern. Hastighetsmäteren visar redan 7% för mycket, men med lägre däck blir det även mer...)
2) Montera bort framvagnen, slipa ut ovala hålen av sänkningssatserna så att jag kan höja mer? (Mycket jobb, pffff   Default/hmm )

Förlåt, jag måste bara ventilera lite....
.
.
.
.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2 Senaste redigerad av Johan W (2011-05-16 11:00:19)

Default/lol  Ja det är skönt att få ventilera lite ICQ/ag

Jag hade nog smalnat av den 4" och byggt nya torn ICQ/ab

2" är för lite det bygger ju sänksatserna Default/hmm

Och så ser det ju bättre ut med högre profil ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Johan W skrev:

Default/lol  Ja det är skönt att få ventilera lite ICQ/ag

Jag hade nog smalnat av den 4" och byggt nya torn ICQ/ab

Det passer inte riktig med stilen jag har på bilen. Det blir ännu mer job och försämrar väghållningen  Default/hmm

2" är för lite det bygger ju sänksatserna Default/hmm

Vad menar du med det?

Och så ser det ju bättre ut med högre profil ICQ/ad

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4

Mera jobb        -ja
Väghållning       -gör det hur då?


Jag menade sänkspindlarna ICQ/ad dom bygger ju ca1" utåt per sida ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5 Senaste redigerad av RAINIER (2011-05-17 08:31:21)

Man vill ju inte ha mindre spårvid på en bil, särskilt inte fram.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

6

Castershims borde väl höja bilen lite?

Byta tillbaks till vanliga spindlar? Eller blev problemet löst av de droppade? Går bärarmarna lätt i framvagnsbussningarna?

Jag bara slänger ur mig lite. Lycka till!

/Calle

7

Skillnaden i bredd hos en kortad och en original framvagn är försumbar i förhållande till andra effekter som styvare fjädring. Man behöver inte vara orolig för att ett hjul ska släppa greppet pga det.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Jag har redan monterat castershims.
Jag bytte till droppade spindlar pga av kulbultarna som bottnade.
Bussningarna i framvagnen är nya och bärarmarna går mycket lätt.
Jag tror att jag ska prova med mindre däck. Då kollar jag också om det finns dubbdäck i samma storlek.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

9

orginalstome istället för pumastomen, då får du upp höjden, kanske ett alternativ?

10 Senaste redigerad av rogga (2011-05-17 21:55:24)

Johan W skrev:

Default/lol  Ja det är skönt att få ventilera lite ICQ/ag

Jag hade nog smalnat av den 4" och byggt nya torn ICQ/ab

2" är för lite det bygger ju sänksatserna

vad är det jag missat med kortade framvagnar ICQ/ad
droppade spindlar bygger ju ½ tum på varje sida så totalt 1 tum...... 

så om man har en original framvagn och kapar bort 2" så har man en 2" kortad framvagn.... sen bygger spindlarna 1" och då har man fortfarande en 2" kortad framvagn men med 1" total avsmalnad......

och kortar man 4" så har man ju hur man än mäter en 4" kortad framvagn... men sätter man droppade spindlar på den så har man fortfarande en 4" kortad framvagn men med 3" total avsmalnad av spårvidden förutsatt att man har originalfälgar.... har man annan et på fälgarna så ändras även det..... med den är fortfarande kortad 4"....


Nu till frågan Rainier...
*har du fyllt framvagnen med fett? Det går åt ca 5-6 tuber.....
*har du nållager eller plast lagringar till bärarmarna?
* har du smörjnipplar? och borrat hål i platslagringarna om du har sådana?

11

rogga skrev:
Johan W skrev:

Default/lol  Ja det är skönt att få ventilera lite ICQ/ag

Jag hade nog smalnat av den 4" och byggt nya torn ICQ/ab

2" är för lite det bygger ju sänksatserna

vad är det jag missat med kortade framvagnar ICQ/ad
droppade spindlar bygger ju ½ tum på varje sida så totalt 1 tum...... 

så om man har en original framvagn och kapar bort 2" så har man en 2" kortad framvagn.... sen bygger spindlarna 1" och då har man fortfarande en 2" kortad framvagn men med 1" total avsmalnad......

och kortar man 4" så har man ju hur man än mäter en 4" kortad framvagn... men sätter man droppade spindlar på den så har man fortfarande en 4" kortad framvagn men med 3" total avsmalnad av spårvidden förutsatt att man har originalfälgar.... har man annan et på fälgarna så ändras även det..... med den är fortfarande kortad 4"....

1" tillsammans, jo det kanske var så det var Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12

Framvagnen var bytt för 5 år sen (ny). För 3 år sen har jag monterat nya lagren och micarta bussningar, alltså som original.
Det finns gott om fett i framvagnen. Hela grejen med en avsmalad framvagn blir onödig dyr och onödigt mycket jobb.
Jag ska byta från 185/65-15 däck till 165/65-15 däck. Sen kommer jag att anpassa hastighetsmätarens skala, så att den stämmer igen.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

13

Ett gammalt bonntips om man tycker att bilen är för stum är att sänka däcktrycket.
Då fjädrar gummit mer och kompenserar lite grand iallafall.
 

ASV:n (Corvairen) är stenhård bak, därför har jag bara ca 1.2 i bakdäcken.
F1-Roden är likadan,
stenhård pga org torisionsfjädring + coilovers runt om. Kör med 1.2-1.5 i tryck.


Men däckslitaget och bensinförbrukningen blir sämre, men min rygg klarar sig några x-tra år till  ICQ/ae

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

14 Senaste redigerad av hamsedk (2011-05-19 11:26:10)

Och ej at glömma, väggrip och brömsalängde blir vel mycket sämre, om du minsker däcktrycket Default/hmm
och krängnigen av däcket vid sväng......

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

15

nr2 lär du få göra eftersom du ska ha den i vinter med

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

16

hamsedk skrev:

Och ej at glömma, väggrip och brömsalängde blir vel mycket sämre, om du minsker däcktrycket Default/hmm
och krängnigen av däcket vid sväng......

Precis, man kan inte få allt, en enkel kompromiss helt enkelt  ICQ/ab
"Man kan inte både äta kakan och ha den kvar"

Har man riktigt smala diagonaldäck så blir sidleds krängningarna kännbara.
Moderna breda radialdäck är inte lika "mjuka" i sidled pga stålcorden...

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

17

Nu har jag monterat 165/65-15 däck fram. Det ser ganska coolt ut, eller hur?
http://i55.tinypic.com/2r4skz4.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

18

Jo det blev bra ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

19

Snyggt ICQ/ag

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

20

Det blev riktigt nice.... ICQ/af

Jag kör Bubbla med Mc-Phearson.Och jag är stolt över det.......