1

Köpte bilen för bara ett par månader sedan och har inte ägt någon gammal folka tidigare - är med andra ord en riktig rookie i samanhanget...

Körde hem bilen och sedan fram och åter till bilbesiktningen (totalt ca 20mil), sedan har den stått med undantag för en gång för ett par veckor sedan då jag startade bilen bara för att rulla ut ur garaget och sedan in igen i samband med däckbyte.

Vid samtliga tillfällen har den startat och gått som en dröm, inga bekymmer.

Idag ville den inte starta alls...
Batteriet är det inget fel på, startmotorn drar runt fint.
Har lirkat på alla de kablar jag sett.
Tänkte jag skulle sätta batteriet på laddning samt kolla över en lösning för att skydda pluspolen från kontakt med baksätesfjädrarna (det enda dem hade något att säga om på besiktningen).
Då upptäcker jag att den bruna kabeln som sitter ansluten på minuspolen har gått av. Jag fixar kabelbrottet, men detta gör ingen skillnad...

Motorn är en 1600 med förgasare, inte insprutningsvarianten.
Har fått för mig att man med kall motor skall trampa ned gaspedalen en gång innan start för att choka.
Har gjort detta vid tidigare tillfällen och även idag, men idag ville den inte starta alls.
Efter några tillslag på tändningen testade jag spontant att pumpa på gaspedalen, men detta gjorde ingen skillnad.

Vad kan felet vara? Hur går jag vidare med felsökningen?
Startgas kanske?

Tacksam för all hjälp ni kan ge mig. Hoppas min beskrivning av problemet är till hjälp, är som sagt ny på dessa bilar.

VW 1600 TL Fastback

2

Fick en länk av HenrikL här på forumet till ett elschema.
Tydligen går den bruna kabeln från minuspolen på batteriet till diagnoscentralen...
Så antar att det kabelbrottet inte ska påverka huruvida motorn startar eller ej? Hursom så är det ju årgärdat utan att detta gorde någon som helst skillnad.

VW 1600 TL Fastback

3

...vid temp över 0° är det tydligen inte nödvändigt med "startautomatik" (att trampa ned gaspedalen helt en gång innan man slår till tändningen).
Pumpa på gaspedalen skall man tydligen heller inte göra...

Kan detta ha flödat förgasare, och hur gör jag isf nu för att åtgärda detta?
Är det fullgas som gäller nu tills den startar?

Mvh,
Kenneth.

VW 1600 TL Fastback

4

Prova att starta utan att ge gas först. Annars lär du kolla gnista och att du får soppa.

Mera känd som jb...

5

Startmomentets tillvägagångssätt har ingen som helst betydelse överhuvudtaget.
Testat alla tänkbara varianter... känns som att man bara nöter på batteri och startmotor.
Har även testat med startgas - utan resultat.

Kan stiften blivit sura/sotat igen? Ser besvärligt ut att komma åt dem... måste man bort med luftfilter och förgasare för att kolla stiften?

Börjar inse att detta inte är som att skruva i gamla motorcyklar - det är jag van vid, men detta...  Default/hmm

Hjälp.

VW 1600 TL Fastback

6

Om det inte startar med startgas så bör du ha ett tänd fel (ingen gnista )
Om du har brytarspetsar  så kolla så det inte är ärg på dom eller att dom är skadade till att starta med (det går bra att fila dom )
Ta hjälp av en polare tag bort en tänd kabel sätt i ett tändstift kör runt maskin så ser du om det gnistrar i stiftet
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Har kollat fördelardosan - ser inte ut som att det varit vare sig fukt eller att det har ärjat där.
Skall göra som du säger och kolla om det finns någon gnista iaf, men måste som sagt ha hjälp då av någon, så det blir tidigast imorgon.

Återkommer!

VW 1600 TL Fastback

8

På platina (som är på kontakt yterna på brytar spetsana) så räcker det ofta att trycka ned bladmåttet så släpper ärgen
När du är igång så kolla att måttet är rätt på brytarna (0,40mm)
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Okej, tackar för den infon. Kontrolleras imorgon!
Antar att rotorn måste demonteras för att komma åt brytarspetsarna. Hur lossar man på den? Känns onödigt att ta sönder något, så ställer hellre dumma frågor än att chansa. ICQ/ab

VW 1600 TL Fastback

10 Senaste redigerad av Prippsback (2014-02-24 14:48:25)

Här er en bild på hur det ser ut. Sitter ett lock under rotorn.
Antar att jag bör hitta brytarspetsarna under det locket?
Mao måste alltså rotorn bort innan jag kan lyfta på detta lock...
Hur avlägsnar jag rotorn? Sitter ingen skruv eller så på rotorns axel vad jag kan se, och tänker att jag frågar här innan jag börjar rycka och slita i grejerna.

Post's attachments

Screenshot_2014-02-24-14-14-17.png, 915.95 kb, 720 x 1280
Screenshot_2014-02-24-14-14-17.png 915.95 kb, 115 downloads since 2014-02-24 

VW 1600 TL Fastback

11 Senaste redigerad av kisavw (2014-02-24 14:49:06)

bara att lyfta rotorn uppåt. sen täcklocket. då kommer du åt brytarna.
Det fanns ingen bild på ditt inlägg.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

12 Senaste redigerad av Prippsback (2014-02-24 15:34:03)

Ah, okej! Misstänkte det, men som sagt så kändes det vettigt att hellre ställa en dum fråga än att slita sönder något.
Tackar! Kollar spetsarna och gnista imorgon!

Återkommer!

Upptäckte jag med att bilden saknades. Nu finns den där!

VW 1600 TL Fastback

13

Brytarlöst?

VW 1600 TL Fastback

14

Är det det på den? En svart puck borde det vara där då.
Kan vara så att den pajat.

Mera känd som jb...

15 Senaste redigerad av Prippsback (2014-02-25 11:21:10)

Så här ser det ut:

Post's attachments

20140225_111929.jpg, 107.91 kb, 640 x 480
20140225_111929.jpg 107.91 kb, 127 downloads since 2014-02-25 

VW 1600 TL Fastback

16

har du någon gnista på stiftet ?????
om inte så har du  bräntsönder styrenheten i fördelaren
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

Har för tillfället ingen tändstiftshylsa med förlängare som duger för att komma åt att skruva ur stift.
Tänkte att jag rullar förbi macken imorgon och inhandlar fyra nya - kan ju vara bra att ha iaf.
Då kan man väl låta stiften sitta där dem sitter, och bara plugga i ett nytt stift i hatten och kolla gnistan på det?

Iofs missar man ju då om något av stiften som sitter i har dött...
Men å andra sidan, har ett stift eller t.o.m. två dött, så skall väl ändå motorn hoppa igång på övriga cylindrarna.

Vilka stift skall man köpa? Kommer som sagt inte åt att se efter vad för stift som sitter monterat just nu.

Tack för hjälpen!

Mvh,
Kenneth

VW 1600 TL Fastback

18

Du kan ta loss tändkabeln som sitter mitt i fördelarlocket (kommer från tändspolen) och hålla den en centimeter från något metallgods, motorblock tex. Då ska det slå en tydlig gnista där emellan när motorn dras runt med startmotorn. Räcker med bara någon sekund. Men ha en tjock handske på dig så du slipper få en obehaglig stöt Default/yikes

19 Senaste redigerad av Prippsback (2014-03-02 13:21:49)

Har kollat gnista nu, och den finns.
Har ju knappt hunnit med att bekanta mig med bilen sedan jag köpte den, så tanken slog mig att det kan ju vara så enkelt att tankmätaren visar fel?! Kanske är tanken tom trots att mätaren visar 1/2.
Fyllde upp med 5L. Ingen skillnad, förutom att mätaren steg...

Så...
Soppa finns.
Batteriet är friskt.
Gnista finns.
Startgas hjälper inte.
Lirkat och kännt på alla kontakter jag kommit åt...

Något jag missat att kolla?

VW 1600 TL Fastback

20 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-02 16:09:29)

Då går vi vidare!

Du har gnista, men får du fram bensin?

När du vrider tändningsnyckeln i första läget skall du höra ett diskret "klick" från förgasaren.
Där finns en elektrisk "ventil" tomgångsmunstycket. Kolla den, med tändningen på kan du lossa kabeln till vä. På förgasaren och se/höra om det händer någonting..? Borde iofs starta även om den inte funkar...

Kan du manövrera chokespjället? som har en slags stegskiva på förgasarens vä.sida.

Kommer det fram nån bensin på pumpens trycksida? Kolla genom att lossa bensinslangen på förgasaren och stoppa ned den i en flaska, kör runt motorn och se om du får nått i flaskan.
Om inte kan bränslepumpen vara trasig, vanligt fel.

Det är vanligt att någon tidigare ägare extrautrustat bilen med ett bränslefilter på sugsidan, alltså innan pumpen, det är bra om det finns ett sådant filter, men kolla om det är rent, att du har ett flöde genom det, om du nu inte får något i flaskan i ovanstående tips.

Luftfiltret? Är det rengjort? Om du ber nån att vrida startnyckeln och om du håller handflatan över förgasarens insugsfläns, känner du något undertryck? Lukter det bensin, eller kan du se om det kommer nån bensin in i loppet? Kommer det en dusch med bensin från det lila mässningsfärgade böjda röret som mynnar i inloppet, när du drar i gasarmen på förgasaren? (Duschen kommer från accelerationspumpen på förgasarens baksida, eller litet till höger)

En annan grej... Hjälp med att få ur tändstiften... Tja avlägsna först bilen, så kommer du åt stiften lätt ICQ/ac

Jag minns inte riktigt hur det ser ut på din bil, men på typ 1 kan man komma åt stiften litet lättare om man lyfter bilen och skruvar bort bakhjulen.

Men kolla först om du har någon bensin innan och efter bränslepumpen. Om filter saknas som det oftast gör i original, fastnar det med tiden en del skräp i pumpen som blir tilltäppt och kan haverera. Typiskt på gamla bilar är att det blir kondens i tanken, som då orsakar rost, som blir till rostflagor och ställer till en massa besvär i ledningar, pumpar och förknasare...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21

Björn J. skrev:

Då går vi vidare!

Jag minns inte riktigt hur det ser ut på din bil, men på typ 1 kan man komma åt stiften litet lättare om man lyfter bilen och skruvar bort bakhjulen.

kan du förklara detta för mej
jag har nog missat nåt på mina bilar

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

22

Jag också..

23

Måste väl vara en typ 1 utan motorplåtar då.. Men har fortfarande svårt att se hur det skulle kännas lättare ICQ/ad Aldrig sett det som några större problem att komma åt stiften på typ1, hemligheten är att inte skruva på några andra bilar, så att man får andra referenser  ICQ/ag

Hur beter den sig med startgas? Det brukar inte vara så känsligt med startgas, utan hoppa igång några varv. Är det stendött med startgas kan du nog utesluta för nu problem med soppan/ pump/ förgasare. Jag skulle ändå snegla lite till på fördelaren och det brytarlösa (Eftermarknads). Har du kablarna lös till det brytarlösa, så koppla in dem rätt bara, har för mig att de går sönder rätt fort annars. Men börja med att ta lös stiften och inspektera samt kolla om du har gnista på alla. Få tillbaka tändkablarna rätt bara.

24 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-03 16:04:43)

Förresten hade du kollat att du hade gnista på alla tändkablar (med nya lösa stift)? Har du kollat att tändinställningen är rätt?

25 Senaste redigerad av Prippsback (2014-03-03 17:57:00)

Tog lös soppaslangen från ena förgasaren och stack ned dito i en flaska, vred på tändningen och drog runt några varv på startmotorn - snustort i flaskan... kommer inte en droppe soppa ur bränslepumpen mao.

Sitter inget filter innan pumpen, vad jag kan se.
Var dock själv i garaget, så kunde inte kolla om pumpen gav något livstecken i form av ljud eller så då jag vred till tändningen...

Har kollat runt lite på bränslepumpar, men kan inte hitta någon som liknar den som sitter monterad...
hur ska en original pump se ut? (Om man nu åker på att inhandla en ny)

Så här ser den ut på min bil:

Post's attachments

20140303_172237.jpg, 141.6 kb, 640 x 480
20140303_172237.jpg 141.6 kb, 117 downloads since 2014-03-03 

VW 1600 TL Fastback