Köpte bilen för bara ett par månader sedan och har inte ägt någon gammal folka tidigare - är med andra ord en riktig rookie i samanhanget...
Körde hem bilen och sedan fram och åter till bilbesiktningen (totalt ca 20mil), sedan har den stått med undantag för en gång för ett par veckor sedan då jag startade bilen bara för att rulla ut ur garaget och sedan in igen i samband med däckbyte.
Vid samtliga tillfällen har den startat och gått som en dröm, inga bekymmer.
Idag ville den inte starta alls...
Batteriet är det inget fel på, startmotorn drar runt fint.
Har lirkat på alla de kablar jag sett.
Tänkte jag skulle sätta batteriet på laddning samt kolla över en lösning för att skydda pluspolen från kontakt med baksätesfjädrarna (det enda dem hade något att säga om på besiktningen).
Då upptäcker jag att den bruna kabeln som sitter ansluten på minuspolen har gått av. Jag fixar kabelbrottet, men detta gör ingen skillnad...
Motorn är en 1600 med förgasare, inte insprutningsvarianten.
Har fått för mig att man med kall motor skall trampa ned gaspedalen en gång innan start för att choka.
Har gjort detta vid tidigare tillfällen och även idag, men idag ville den inte starta alls.
Efter några tillslag på tändningen testade jag spontant att pumpa på gaspedalen, men detta gjorde ingen skillnad.
Vad kan felet vara? Hur går jag vidare med felsökningen?
Startgas kanske?
Tacksam för all hjälp ni kan ge mig. Hoppas min beskrivning av problemet är till hjälp, är som sagt ny på dessa bilar.

Aldrig sett det som några större problem att komma åt stiften på typ1, hemligheten är att inte skruva på några andra bilar, så att man får andra referenser