51

michaelth skrev:

Om möjligt hellre en större bit, i stället för 2 små... men det tänkte du säkert på ICQ/ad
För min del, beställ  när det passar dig!

Ju mindre jag behöver skära ju gladare är jag, så 2st betyder egentligen att man får en bit 25x50cm om inget annat önskas. Detta blir nog bäst att skicka ihoprullat. 25x25 går att skicka "platt".

Att jag tänkte beställa så snart är för att jag nog blir upptagen med en flytt rätt länge sen och vill inte riktigt tappa kontakten med min källa på firman jag beställer av. Sist råkade jag få tag på någon annan som blev som ett ? när jag pratade om min lilla ev ordervolym. ICQ/ae

52

Japp. Rätt uppfattat  ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

53

Rätt tänkt..

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

54

Japp Frederik det är 2 st på mig ICQ/ag

55

Hej, jag är intresserad av material till att renovera en bränslepump!

56

Hej, två ark kan jag ta!

[

57

Hej , Ja sulle vilja ha två ark ja me' !

58

Hej, jag vill också ha till 2 pumpar! / mats

59

Ett 1 ark (en 25x25cm bit) är räknat på att räcka till upp till 3 pumpar om man skulle vilja, "2 ark" (=en 25x50cm bit) räcker upp till 6 pumpar. Det kan ju vara bra att ha hemma till annat också + att om man klantar sig när man skär ut så har man fortfarande material kvar.

Nu har jag rivit pumpen, inspekterat, monterat ihop och in den igen. Allt verkar fungerat bra.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/membrantest8_zpsb164603a.jpg

Passar på att lägga in lite tilläggande info hur jag monterade ihop membranet. Först och främst när jag monterade isär det gamla membranet slipade jag lite slarvigt bort nitningen, jag tog ju isär den mest på skoj då, och den gamla brickan under nitningen fick lite skåror jag inte litade skulle täta ordentligt mot skruven. Så jag tog en ny bricka, som fick försänkas lite runt hålet för att passa. Nästa gång borrar jag ur nitningen istället. Under brickan sitter original en tätning av en bit membranmaterial, skar till och bytte denna mot ny. Skruven tätade jag också med att stansa ut en bit ur membranmaterialet.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/th_membrantest4_zps63931157.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/th_membrantest5_zps40c8d052.jpg

När det gäller skruven så hade den skruv jag använde rätt högt skruvhuvud. När jag monterat ihop det blev jag osäker på om huvudet skulle slå i pumphusets överdel med pumpslagen. Eftersom jag var lat (redan skruvat ihop det med loctite) filade jag ner skallen lite med en smärgelduk till ca 2mm. Förbannade mig lite ändå, då jag fortfarande inte var säker att den inte skulle slå i taket så det var med spänning jag tog isär det. Skruvhuvudet har dock ej slagit i överdelen. Nästa gång använder jag dock en skruv med platt skalle. Verkar finnas mkt lämpligt på cykel/ motorcykelsidan.

Röda pilar visar var jag satt packning av membranmaterial.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/th_membrantest3_zps98bba901.jpg

Inga märken i "taket"
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/th_membrantest6_zps41f65d1c.jpg

60

Inte klar över om man ska bekräfta men... fortfarande på för två ark!

61

Jag vill alltså ha ett ark! / Mats

62

Ville bara ha lite koll på ett ungefär hur många som var på efter den korta testperioden så att jag beställer rätt.

Jag har funderat lite på det som 25hpman sa att ett membran ( i de 3 skikt pumpmembranet består av) kändes tjockare på hans NOS membran. Det går ju att kopiera det konceptet också och köra två 0.3 och ett i 0.4mm. Jag skulle i alla fall kunna höra om jag får/kan dela ordern så att 2/3 är i 0,3mm och 1/3 i 0,4 mm.

..Jag skulle bra gärna ha ett NOS membran att fingra på.

63

Fortfarande två ark för mig med tack

64

Om det är 0,3 eller 0,4 tror jag inte har någon betydelse mer att det är samma mjukhet och spänst som ett original.

65

två ark för mig

Nytt mob nr...

66 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-03 15:51:41)

Bengt H skrev:

Om det är 0,3 eller 0,4 tror jag inte har någon betydelse mer att det är samma mjukhet och spänst som ett original.

Jag tror inte heller det gör så stor skillnad. Det nya menbranmaterialet känns lite mer flexibelt, men en stor del är nog att det är nytt. Orginal är ju även lite tjockare vad jag fått fram, i medel ca 0,33mm (för olika mätställen). Jag tror dock 0,3mm skall gå bra. 0,33 eller 0,35mm får jag inte tag på. Hårdheten är 70 shore A, vilket är medelhårt, det var det jag blev rekommenderad.

Jag har försökt få kontakt, men inte fått tag på rätt person idag. Så fort jag fått det så beställer jag. Tar hem extra om någon vill ha i framtiden. Återkommer när allt är spikat.

67

Heder åt dig som fixar åt oss.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

68

pompejus skrev:

Heder åt dig som fixar åt oss.. ICQ/ab

X2  ICQ/ab

69 Senaste redigerad av Frederik (2014-03-03 21:37:42)

Tackar.. men det är ju av smått egoistiska skäl, jag vill ju ha själv och det fungerar inte riktigt att ta hem material för ca 100 pumpar själv ICQ/ae

Ledsnade lite på kvalitén på renoveringssatserna som finns, är det någon som använder dem för annat än membranet? Hävarmarna kan man lika gärna snygga till de gamla i bättre kvalitet, ventilbrickorna (trots polering) får jag inte att hålla bättre tätt än begagnade, axeltappen är i fel längd (har de bara kastat ner något för syns skull?) och membranfjädern har helt fel spänning! Monterar man den som den är så måste man få ett alldeles för högt tryck. Mätte för skoj skull lite enkelt med en våg (tryck för att komprimera fjädern till ca 2cm): gammal fjäder ca 2kg, gammal men från i princip oanvänd industrimotor ca 2,5kg, ny repro ca 7kg!  Default/yikes Visst kan man vrida ut fjädern lite (som beskrivet att man kan göra med orginal), men fjädertrycket går inte ner tillräckligt. Kvar i satsen har man i princip membranet, som enl. uppgift inte håller. Då tänkte jag att man lika gärna kunde testa att få tag i material för att prova tillverka själv.. Så på den vägen blev det så här.

70

Så här gillar jag att det ser ut när man plockar av en bränslepump på en motor från -57! Känns inte som den industrimotorn kan ha gått många minuter? ICQ/ab Tog av den för att kunna kontrollera membran och fjäder (enligt ovan). Membranskikten låg på vardera ca 0.33mm även på den.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/1B0EAAC9-6C38-42BE-8A9E-953592D7B5F2-190-00000018DCBC38D2_zps8c434eb3.jpg

71

Denna bilden hade jag i burken, har inte fotat nåt mer p.g.a. oturliga omständigheter.
Jag vet att den ena packningen inte hör dit, men man kan kanske ändå kolla fjäder o länkage?

Har fjädrar o länkage NOS Pierburg på lager....väldigt många. Räcker till alla här som tänker renovera pumpar.

http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/011_zps824741ad.jpg

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

72

Det är ju guld! Lyckades man bara hitta ventilbrickorna så är 30hk pumpsrenoveringarna nästan kompletta!

Precis de där Effbes med 60000km garanti märkningen satt förövrigt i min 30hk industri. När du har kryat på dig vet du att jag är intresserad av både ett par fjädrar och länkage. Även membran (om du vill sälja eller låna ut), tänkte även att man då skulle kunna kopiera och göra en mall för utskärningen till de som skall göra egna.

73

Jag kan nog fixa till ett litet paket med allt i. Mina membran kan du skicka tillbaka sen igen....efter utvärdering. Fotpackning också?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

74 Senaste redigerad av Hella (2014-03-04 13:09:05)

Hejsan!

Är det inte för sent att haka på så vill jag åxå gärna ha 2st ark!

MVH: Hella

Edit; En jobbarkompis som är djupt nergången i Opel-träsket vill åxå ha ett ark, så jag vill alltså ha totalt 3st ark om det går!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

75

Hejsan! En liten uppdatering, jag har beställt material så att det räcker till alla som visat intresse (och lite till). Jag håller på med en flytt från Kalix-Katrineholm som tar nästan all tid denna månad. Tillråga på allt har jag just tackat ja till att åka upp igen för att jobba i Kalix till nästa månad (lagom som jag är utflyttad därifrån), men jag hoppas jag hinner få leveransen och fixa iväg membran till de som vill ha däremellan.

Efter att mätt på nya originalmembran så fick jag dessa till 0,35mm/vardera. Efter dialog med leverantören kom vi fram till att gå upp till 0,4mm istället för ner till 0,3mm. Det skall fungera lika bra, men är troligtvis bättre för hållbarheten. Detta blev lite dyrare + att i förvirringen var prisuppgifterna jag fått utan VAT/moms. Priset blir dock detsamma, men tyvärr troligtvis inte billigare som jag hoppats när det blev så många intresserade.

/Frederik