1

Jag skruvar en 30 Hk och har lite funderingar kring ventilerna och vipparmarna.
På insugsventilerna ligger anläggningsytan mellan justerskruven och ventilen på halva skallen. Jag skulle vilja få den lite mer centrerad, men vad jag kan se i reservdelskatalogen finns inga brickor för det ändamålet. Om jag stoppar dit en 0,6-bricka, vilket sitter i ändarna på ventilbryggan, hamnar de helt centrerade vilket inte är tanken. När jag jämför med andra 30 Hk toppar har samtliga lika dålig passning på samma ventiler så det kanske är någonting som är så? 
Jag ser även i reservdelskatalogen att det sitter ventilhattar (111 109 621 Kappe für ventil) på insugsventilerna vilket det inte gör på min topp. Om jag sätter på hattar kommer anläggningsytan att bli större men fortfarande liggande på hälften. Är det något att lägga krut på eller ska jag bara låta det vara?
Anledningen till min fundering är att stötstången för just den ventilen har krökts och måste bytas och det enda som ser konstigt ut är just anläggningsytan.
Kan det uppstå vibrationer eller svängningar med allt för ocentrerad vipparm som påverkar stötstången?
Motorn är gubbkörd och har inte gått på några extrema varv.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Ventilerna ska vara ocentrerade.
Dvs mittemellan centrum och kanten.
Detta för att ventilerna ska rotera.

Har jag fel, rätta mig.

3 Senaste redigerad av nisslars (2014-03-02 18:14:47)

Jo så långt är jag med, men de här ligger bara på halva ventilen.
Det blir märke som en prick i centrum på ventilen när den vandrar runt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

4

Då har du dem inte ocentrerade, eller kanske för mycket glapp i ventilen?

5

Eller menar du som en förhöjning?

6

http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/Ventiljustering_zps91407faf.jpg

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

7

När man justerar vippan i sidled på en 30hk så får man splipa av lite på hylsan som sitter om axeln vid fästet och sen ev shimsa. Ibland kan vippan slita sig långt in i hylsan o då kan man byta plats på dom för att få en bra geometri i sidled.
Hattarna/lashcapsen var till för att rädda en ventil som var skadad på änden inte för att rätta till ett fel i sidled.

8

Bengt H skrev:

När man justerar vippan i sidled på en 30hk så får man splipa av lite på hylsan som sitter om axeln vid fästet och sen ev shimsa. Ibland kan vippan slita sig långt in i hylsan o då kan man byta plats på dom för att få en bra geometri i sidled.
Hattarna/lashcapsen var till för att rädda en ventil som var skadad på änden inte för att rätta till ett fel i sidled.

Finns det någon koppling mellan krokig stötstång och feljusterad vipparm eller är det ett o-problem jag håller på med? Det är som sagt en orenoverad 30 Hk som ska knattra och gå med låg belastning några säsonger.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

9

Nu har jag gjort som du beskrev Bengt och den sitter som den ska. Tack för tipset. ICQ/ab

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

10

nisslars skrev:

Det är som sagt en orenoverad 30 Hk som ska knattra och gå med låg belastning några säsonger.

En 30 hästare går inte med låg belastning....   ICQ/ad

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

11

Kjell Roar skrev:
nisslars skrev:

Det är som sagt en orenoverad 30 Hk som ska knattra och gå med låg belastning några säsonger.

En 30 hästare går inte med låg belastning....   ICQ/ad

ICQ/ae  ICQ/ae