Jag skruvar en 30 Hk och har lite funderingar kring ventilerna och vipparmarna.
På insugsventilerna ligger anläggningsytan mellan justerskruven och ventilen på halva skallen. Jag skulle vilja få den lite mer centrerad, men vad jag kan se i reservdelskatalogen finns inga brickor för det ändamålet. Om jag stoppar dit en 0,6-bricka, vilket sitter i ändarna på ventilbryggan, hamnar de helt centrerade vilket inte är tanken. När jag jämför med andra 30 Hk toppar har samtliga lika dålig passning på samma ventiler så det kanske är någonting som är så?
Jag ser även i reservdelskatalogen att det sitter ventilhattar (111 109 621 Kappe für ventil) på insugsventilerna vilket det inte gör på min topp. Om jag sätter på hattar kommer anläggningsytan att bli större men fortfarande liggande på hälften. Är det något att lägga krut på eller ska jag bara låta det vara?
Anledningen till min fundering är att stötstången för just den ventilen har krökts och måste bytas och det enda som ser konstigt ut är just anläggningsytan.
Kan det uppstå vibrationer eller svängningar med allt för ocentrerad vipparm som påverkar stötstången?
Motorn är gubbkörd och har inte gått på några extrema varv.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss