1

Först en fråga:
Hur brukar ni mäta in vilken packningstjocklek man skall ha till pumpen (mäta stötstångsslaget) utan originalverktyget? Hur exakt är det, sist tror jag bara att jag satte på packningar+ bakelitfoten och mätte med en bit tumstock på ett ungefär 30-35mm (skall väl vara 29-34mm)

Sen en fundering:
Är det någon som tänkt eller t.o.m. gjort sitt eget pumpmembran till 30hk? Såg på vintagewerks där man istället renoverade de gamla pumpmembranen genom att modifiera så att det gick att byta/ skruva fast membranmaterialet. Man skulle ju kunna testa på ett gammalt pumpmembran att slipa/borra bort nitningen och istället gänga och skruva fast nytt membran.

Att tanken dök upp är att det nu är andra gången jag renoverar en 30hk bränslepump och inget i renoveringssatsen förutom just membranet känns lönt att använda. De >50år gamla prylarna känns fortfarande i bättre skick än det nya skramlet i påsen. Inte ens det nya membranet känns ju något vidare, men man är ju tvungen att byta det stenhårda gamla med något. Frågan är bara var man får tag i lämpligt membranmaterial i bra kvalitet?

http://vintagewerks.com/images/a%20diaphragms02.jpg

2

Problemet är väl spriten i bensinen, som fördärvar gummit... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av Frederik (2014-02-10 01:24:33)

Jag vet faktiskt inte hur gummit i de nya repsatserna håller, men alla delar i dessa känns rätt taffliga. Första gången jag renoverade var det för att axelpinnen trillat bort, satsen jag köpte hade fel axel (för låsring) och var för lång för att låsa med körnslag och för kort för att låsa med låsringarna. Jag gjorde en fuling och låste den med en låsring (den kunde med andra ord leta sig ut åt ena hållet). Resten återanvände jag de gamla delarna, kändes bättre och membranet var friskt. Nu 2år senare glappar axeln för mkt för att fungera. Fick en ny pump av en räddare i nöden här på forumet och den behövde ett nytt membran, så nu använde jag det. Resten i satsen kändes återigen sämre nytt än original 50år+. Gick det bara att hitta rätt membranmaterial tror jag jag hellre skulle prova att renovera det gamla också.

4

Det finns en tysk repsats som säljs på marknader i tyskland som har rätt material i membranet. Det tråkiga med dom andra satserna är att membranet inte tål bensin.

5

Även en polack som tagit fram billiga packningssatser, men han har tyvärr inte just membranet...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6

Det jag tänkte var så här jag tänkte: (Jag gick ut och testade på mitt gamla membran, hela proceduren tog väl en kvart.)

Man tar sitt gamla pumpmembran, som är nitat, slipar/ borrar bort nitningen i mitten på toppen

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/BRAumlNSLEPUMP1_zps0b459a8e.jpg

Då går memranet att dela upp. Överst är en större bricka med tätning under (samma material som membranet), sen den övre större metallringen, 3 membran, den undre mindre metallringen och sist membranaxeln. Det är ju endast själva membranmaterialet som är dåligt, resten av konstruktionen är i bra skick.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/BRAumlNSLEPUMP2_zps65eaa0f5.jpg

Sedan borrar och gängar man upp membranaxeln. Jag borrade upp den och gängade för M5

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/BRAumlNSLEPUMP3_zps978f3980.jpg

Jag sparade den smala övre delen för att packningar och mittbrickor skulle ligga bra. Därav blev M5 lagom

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/BRAumlNSLEPUMP4_zps44d1f58a.jpg

Och så monterade jag ihop det igen med en skruv och liten bricka. Går det bara att få tag i bra membranmaterial är det ju en smal sak att skära till och stansa några hål med ett gammalt membran som mall. Det borde ju gå att få tag i material som är både rätt och t.o.m. i bättre kvalitet (och motståndskraftigt mot etanol). Dessutom sparar man in att köpa en hel sats med mest skräpdelar som blir över och i framtiden är det bara att skruva isär och byta membran på en pisskvart.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/BRAumlNSLEPUMP5_zpsa67e15a4.jpg

7 Senaste redigerad av michaelth (2014-02-10 18:51:43)

kan man inte skrota en ny bränslepump till någon någotsånär ny förgasarbil, och bara stjäla membranet ICQ/ad  ... frågan e ju bara från hur ny bil man kan hitta.. eller är dom för små?
kanske en amerikansk...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Känns som att du e på helt rätt väg. Kanske kan någon av länkarna nedan hjälpa?  Vintagewerks kanske kan övertalas att sälja membran löst? På thesamba pratar man om viton som rätt material. Inte testat... Bara surfat;)

http://vintagewerks.com/Fuel%20Pumps/fp … ation.html

Http://www.rostberg-bengtsson.se/prod/tatning/planpack/pdf/snabbguide_plan.pdfummimattor_2012.pdf

9

Det inger ju verkligen förtroende att membranen i satserna inte tål bensin!

Jag tänkte ta en detektivrunda lokalt först, annars tänkte jag ta kontakt med några lovande firmor. Jag har även funderat på att höra med vintagewerks, men jag tycker att det borde gå att hitta kvalitetsmaterial att utgå från på rätt sida om pölen. Att leta efter något annat fabrikat på pump att slakta har också cirkulerat i huvudet, men dels måste det ju vara rätt stort om man måste ändra bultdelningen och dels känns det som lite slöseri.

10

Ett problem ..om man nu kan se det så. är att membranet är vulkat eller hur det nu är gjort, som en skål.. om det är som en platta blir det inte tillräcklig slaglängd/brister... men måste ju finnas någon som tillverkar diafragmapumpar som tål lite speciella vätskor som tex sprit ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11 Senaste redigerad av Frederik (2014-02-11 00:38:08)

Membranet är inte skålformat från början utan det blir så av "töjningen" i pumphuset. Av åldern blir det sedan permanent format och hårdnar i formen som på bilderna. När det ser ut som på bilderna ovan och är stenhårt har det nästan ingen pumpförmåga kvar alls. Nya membran är helt platta och lite elastiska. Så hittar man bara lämpligt plant gummiark att skära ut ifrån så är saken biff.

Nos renoveringssats
http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/4084885.jpg

12

okey då borde det bli lättare att leta rätt på ett lämpligt material .. då lärde man sig något nytt i dag oxå ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Skulle tro att det är bensinen som torkar ur mjukmedlet i membranen. Det skikt som är närmast bensinkammaren är stenhårt, det mellersta ganska hårt och det undre faktiskt rätt ok. Med 3 gamla pumpmembran skulle man säkert kunna bygga ett friskt ICQ/ag

14

Hmm..intressant..det var precis det här jag tänkte på när jag åkte till jobbet i morse..och så fanns det här.. ICQ/ag ,ja då är det bara att hitta materialet då..borde finnas någon här på forumet som har "know how"-känningar,eller hur? ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

15

Det här är intressant  ICQ/ab

16

Från thesamba: "The sheet viton you need is 1/32 thick. I guess if you can find that you can make your own too."

17

1/32" är ju ca 0,8mm och det är i så fall alla 3 membranen tillsammans. Jag vet inte, men tror ni inte det är bättre att behålla 3 skikts som original? jag har letat efter 0,2-0,3mm tjocklek. Likaså klurar det till det lite att hitta armerat/förstärkt i membrankvalitet.

Google-hittat en firma i England som säljer membrangummi, fast då är det i nitrilgummi (armerad, 0,2 mm). Viton säljer de inte under membran och den är inte armerad. Viton och nittril-gummi har jag hittat här också, men det är svårare med armerad och oftast minsta tjocklek 0,5mm..

18

Kolla med Momentum, dit brukar jag ringa genom jobbet om man ska ha nån konstig packning, gummiduk, mm

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

19

Gjort lite bättre mätningar och membranen är ca 0,35 mm tjocka/ st.

Även kommit lite framåt i mina efterforskningar efter material. Frågan är om det skulle fungera med 0,5 mm membran istället? Antingen använda 2st och få ungefär samma tjocklek som 3 orginal eller använda 3st då det blir lite tjockare, men det kanske blir för styvt?

20

Tja prova och berätta  ICQ/ae  är säkert många som vill veta vad du kommer fram till ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21 Senaste redigerad av bdagman (2014-02-11 20:19:54)

kan det här vara något? Lite stora mängder måhända men de lär ju ha prover...

http://www.kuntze.se/produkter/gummiduk … rgummi-175

edit...  För dig som vill ha färdiga format skär vi till efter önskemål...... Låter ju bra, återstår att se vad det kostar.... Jag e på för en bit ;-).
http://www.packplast.se/default.asp?m=2&n=7

22

Jag har varit i kontakt med en firma idag och 0,5 mm viton (fluorgummi) eller nitrilgummi verkar inte vara några problem. Fick förklarat att skall man ner i mindre tjocklekar av material (som klarar bensin/etanol) handlar det om specialtillverkning och minst 70-80kvm. Tänkte prova att ta hem en bit av varje och testa om det går. Fungerar det så går det även att få måttskuret/stansat (kostnad?).

23

Lite uppdatering. Efter att sökt som en tok efter 0,3mm membranmaterial i Sverige, fick jag kontakt med en firma i England. De hade material i 0,3mm nylonförstärkt nitril som var just för membran till bränslepumpar etc. Jag gissar att de egentligen levererar större kvantiteter till tex tillverkningsindustri, men de var ändå väldigt tillmötesgående när jag förklarade problemet och idag damp det ner en provbit 0,3mm nitrilgummi i brevlådan. Vet inte om det finns fler tokar som mig, men finns det intresserade så kan jag beställa hem. Dock gör ordervolymen nog att det bör vara minst 10 intresserade. Jag tror det då blir ca 150kr för en bit som räcker till fler än en pump. Det slutliga testet blir hur det fungerar i bilen, men membranmaterialet skall vara för bränslepumpar och var i kvalité som klarar dagens bensin (vilket långt ifrån all nitrilgummi som säljs är..)

Dagens pyssel:

jämfört med original
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/braumlnslepump5_zps2b6510ef.jpg

Tillskärningen var väldigt lätt, jag la bara ena pumphalvan mot packningen och skar med en brytkniv runt ytterkanten
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/braumlnslepump1_zps4c571817.jpg

Tejpen är för att inte de 3 skikten skall förflytta sig när jag stansade ut hålen (alla stansade samtidigt för att hålen skulle bli parallella).
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/braumlnslepump2_zpsbe5e6d4a.jpg

Färdigt (till höger eftermarknads pumpmemranet)
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/braumlnslepump3_zps5e99534d.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/braumlnslepump4_zps4769906d.jpg

Det sista jag klurar på är tätningen av bricka och skruv, det är absolut viktigt att det är helt tätt. Under brickan original sitter en gummitätning (samma material som membranet) men när man skruvar dit brickan måste man ta hänsyn till att det även ska bli tätt runt skruvhuvudet. Antingen funderar jag på att sätta en kopparbricka under skruvskallen eller löda ihop skruvskalle och bricka (eller hitta en skruv med stor platt skruvskalle istället för bricka) eller helt enkelt bara montera allt med lite tätningsmassa.

24

Trevligt... skriv upp mig på en bit material... om du anser att detta fungerar (vilket det borde):D
En rand packnings på tub runt bulten borde funka...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Noterat ICQ/ab

Ja jag lutar åt lite packning på tub eller motsvarande, men man vill nog inte ha något klet på ovansidan/ runt skruvhuvudet. Lossnar det där så pumpas det direkt till förgasaren. Men det borde kanske räcka om man det sista man gör innan man drar de sista varven på skruven trycker in lite klet, drar åt och torkar av överflödet. Skruven tänkte jag köra gänglåsning på, men det kanske fungerar med gängtätning istället?