Fräna speglar, var hittade du dem?
På biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti … sal-82685/
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Macfearsome 1303s -74
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Fräna speglar, var hittade du dem?
På biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti … sal-82685/
Där ser man, "Hot Rod Heaven!" som en viss person skulle ha sagt 
Jag vill inte förarga dig men du har bromsar som klarar att stoppa mer är 300kmt och i bak änu mer
Man brukar bygga in anti dive i fram delen
En bild på den räse bilens bak bromsar (det finns säkert mera info att ta delav om du känner för det )
http://mohlin.wankeltrim.se/photogallery.php?photo=177
En film så kan vara lättare att förstå vilken tok jag är när det gäller bygga tävling bilar
http://www.youtube.com/watch?v=BHXNxu-lYgE
/// M
Anledningen är att jag framför allt vill kunna åka fort i svängarna. nu har jag och karossen kommit överens så nu tar den inte i längre. man får bara se till att justera på styrväxeln så inte man käkar innerskärm/ bromsrörsfäste vid fullt rattutslag. med lite riktiga däck som de inte står made in china på så lär de bli ännu mer spännade i sommar 
oboymannen skrev:Dessa två säsongerna har jag kört på 215 45 runt om. Får nog gå ner till 205 eller 195 nästa säsong. Kinesdäcken är katastrof i regn vilket jag fick erfara i somras när bilen gled rakt upp på en refug.
Jo sånt där vill man ju ogärna råka ut för 215 är ju en ganska ordentlig bredd får jag säga, så brett tänkte jag inte ens ha bak
![]()
Jag kör nog på 175 eller 185 fram, det överenstämmer bäst med proportionerna på bakdäcken
Jag vill inte förarga dig men du har bromsar som klarar att stoppa mer är 300kmt och i bak änu mer
Man brukar bygga in anti dive i fram delen
En bild på den räse bilens bak bromsar (det finns säkert mera info att ta delav om du känner för det )http://mohlin.wankeltrim.se/photogallery.php?photo=177
En film så kan vara lättare att förstå vilken tok jag är när det gäller bygga tävling bilar
http://www.youtube.com/watch?v=BHXNxu-lYgE
/// M
Jo jag är medveten om att bromsarna är lite overkill för mina ändamål.
Riktigt fin rx7:a, konstigt att man inte hört talas om den innan
Framförallt så är ju ljudet mycket åtnjutningsbart så det är ju tacksamt med en film som åskådligör det
Inte jättebra bild på bromsarna (oken syns ej) men det satt alltså bromsar från en 944 turbo på denna? Både fram och bak?
Där ser man, "Hot Rod Heaven!" som en viss person skulle ha sagt
Hot Rod Heaven har jag aldrig hört innan, men det ska jag komma ihåg fortsättningsvis 
Jo jag har hört att dessa framvagnar är ganska kinkiga med däck-kvalitet tydligen. Däck är nog en sån grej som man bör undvika att snåla på
Anledningen är att jag framför allt vill kunna åka fort i svängarna. nu har jag och karossen kommit överens så nu tar den inte i längre. man får bara se till att justera på styrväxeln så inte man käkar innerskärm/ bromsrörsfäste vid fullt rattutslag. med lite riktiga däck som de inte står made in china på så lär de bli ännu mer spännade i sommar
Banansvamp skrev:oboymannen skrev:Dessa två säsongerna har jag kört på 215 45 runt om. Får nog gå ner till 205 eller 195 nästa säsong. Kinesdäcken är katastrof i regn vilket jag fick erfara i somras när bilen gled rakt upp på en refug.
Jo sånt där vill man ju ogärna råka ut för 215 är ju en ganska ordentlig bredd får jag säga, så brett tänkte jag inte ens ha bak
![]()
Jag kör nog på 175 eller 185 fram, det överenstämmer bäst med proportionerna på bakdäcken
de blev så att däcken som satt på fäljarna fick stanna men de fick man ju lida för också 
Hot Rod Heaven har jag aldrig hört innan, men det ska jag komma ihåg fortsättningsvis
Tror det var Hr. Landelius som myntade det uttrycket 
Snyggt jobbat
Vilken typ av reducerings ventil har du tänkt att använda till bakbromsarna
Eller skall du satsa på större ok i fram
(När vi lekte med 944a på bana så fick vi problem att bakändan ville komma ut )
/// Micke
när jag byggde skivor runt om på min -61:a soltakare runt år 2000 så satte jag dit en reduceringsventil från wilwood... märkte dock rätt snabbt att den fick stå helt öppen.
den mesta vikten skjuter ju på bakifrån på VW och 911...
på en 944 har du mycket vikt fram oxå samt att den är lite lättare bak. visst, växellådan sitter bak på dom för bättre viktfördelning... men köregenskaperna är extremt olika en trimmad VW eller 911
PPRMicke skrev:Jag vill inte förarga dig men du har bromsar som klarar att stoppa mer är 300kmt och i bak änu mer
Man brukar bygga in anti dive i fram delen
En bild på den räse bilens bak bromsar (det finns säkert mera info att ta delav om du känner för det )http://mohlin.wankeltrim.se/photogallery.php?photo=177
En film så kan vara lättare att förstå vilken tok jag är när det gäller bygga tävling bilar
http://www.youtube.com/watch?v=BHXNxu-lYgE
/// M
Jo jag är medveten om att bromsarna är lite overkill för mina ändamål.
Riktigt fin rx7:a, konstigt att man inte hört talas om den innan
Framförallt så är ju ljudet mycket åtnjutningsbart så det är ju tacksamt med en film som åskådligör det
![]()
Inte jättebra bild på bromsarna (oken syns ej) men det satt alltså bromsar från en 944 turbo på denna? Både fram och bak?
Du får titta lite nogranare så ser du övre örat på oket i under kant på bilden
Om du går in och kollar på bygg bilderna så ser du alla konstiga lösningar
När du kommer upp till kinnekulle banan så kan du gå in i kafeteringen och kolla över disken o kolla på varvrekorden ( 53,13)
/// Micke
Nån får jättegärna förklara för mig hur det är med användandet av porsche drivaxlar. Jag håller på med en subaru konvertering och har alternativet att köra subarulådan med porsche 944 drivaxlar och 930 stubaxlar som jag förstår av Todd på Subarugears, men hur blir det med trumman och splines-ändringen? finns det nåt sätt att behålla VW yttresplines ute vid bärarmarna och bultdelning för en 930 knut? Frågar för att jag såg att det användes Porsche grejer här 
Jag tror att en 930-knut har 100mm bultcirkeldiameter? Att ändra till 90mm vid trumman är lätt, 100mm är nog betydligt svårare att få till 
Edit: http://www.kustom1warehouse.net/Stub_ax … baxles.htm borde fungera med dem?
Dalhems har ju massa för att fixa dit 930 drivknutat.
http://dalhems.se/Product.aspx?guid=e83 … ea19beddc0
Har inte thing och busslådorna 100mm oxå?
Nej på busslådor och 181 är det 90mm. Orginal är det 80mm 
Var kan man köpa 930 knutarna då?
http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 9758fc504e
Hittade just knutarna, även de på dalhems, det blir en jävligt dyr process, men har man börjat så finns det ingen återvändo 
Knutarna e ju billiga jämfört med Volvos och annat så du kommer nog rätt lindrigt undan endå för nya prylar 
Ja 90mm knutar behöver jag oxå till mitt bygge
Problemet är ju att eftermarknadsknutarna håller BETYDLIGT mycket lägre kvalitét än original dock.......
Sedan finns det lite extra trix och göra med drivaxlarna för att få knutarna att hålla betydligt bättre , något jag lärt mig av rallycross folket som kör med VW
Sedan finns det lite extra trix och göra med drivaxlarna för att få knutarna att hålla betydligt bättre
Berätta.. lär oss vad man gör? 
Knutarna e ju billiga jämfört med Volvos och annat så du kommer nog rätt lindrigt undan endå för nya prylar
Ja knutarna i sig var inte så värst dyra men jag skrev processen
dvs knutarna stubaxlarna även 2 porsche axlar som behöver kortas av och splineas om för att få rätt längd tillsammans med subaru växellådan. Så altihoppa lär ju gå på minst 25k
Vilka axlar kan man köra med? Går det med 944?
riseabove skrev:Sedan finns det lite extra trix och göra med drivaxlarna för att få knutarna att hålla betydligt bättre
Berätta.. lär oss vad man gör?
man kortar drivaxlarna ett par mm o flyttar spåret till låsringen lika mycket då..... så axlarna har lite o flexa på ... nu pratar vi IRS axlar enbart
michaelth skrev:riseabove skrev:Sedan finns det lite extra trix och göra med drivaxlarna för att få knutarna att hålla betydligt bättre
Berätta.. lär oss vad man gör?
man kortar drivaxlarna ett par mm o flyttar spåret till låsringen lika mycket då..... så axlarna har lite o flexa på ... nu pratar vi IRS axlar enbart
Knutarna håller oxå bättre om man ser till att axlar/knutar aldrig blir helt raka. Om man flyttar tillbaka hjulen (eller fram drivpaketet) 1-1,5 cm så håller knutarna bättre.
Finns de som åkt 11 sekunderstider på strippen med original 80mm-knutar. Om man bryter alla skarpa kanter i korgen så håller de bättre. Till de större knutarna finns det korgar i krommolly.
riseabove skrev:michaelth skrev:Berätta.. lär oss vad man gör?
man kortar drivaxlarna ett par mm o flyttar spåret till låsringen lika mycket då..... så axlarna har lite o flexa på ... nu pratar vi IRS axlar enbart
Knutarna håller oxå bättre om man ser till att axlar/knutar aldrig blir helt raka. Om man flyttar tillbaka hjulen (eller fram drivpaketet) 1-1,5 cm så håller knutarna bättre.
Finns de som åkt 11 sekunderstider på strippen med original 80mm-knutar. Om man bryter alla skarpa kanter i korgen så håller de bättre. Till de större knutarna finns det korgar i krommolly.
Precis vad jag tänkte säga oxå , det var oxå ett tips jag fått
Finns mycket fina grejor man kan göra för att få saker o ting att hålla
Kan ni tipsa om nån som kan korta axlar och splinea om dom?
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Macfearsome 1303s -74
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.