Hej!
Kan du se vad anslutningarna på generatorn heter?
Jag gissar att den grövre med en skruvanslutning heter B+ och den med flatstiftsanslutning heter DF (dynamo field).
B+ skall kopplas med en grov kabel, 10mm2, till batteriets pluspol, oftast på VW via plus på solenoiden på startmotorn och sedan via den jättetjocka kabeln till batteriets pluspol.
DF skall kopplas till laddningslampans ena pol, laddningslampans andra pol skall kopplas till plus via tändningslåset, ja den är antagligen redan kopplad så (tillsammans med oljetryckslampan).
Det är viktigt att laddningslampan är hel, annat laddar inte generatorn.
Det är så att det måste flyta en svag ström genom laddningslampan och generatorns magnetfält, DF, innan generatorn börjar att rotera, för att det skall bildas ett magnetfält inne i generatorn. Om laddningslampan är trasig eller urkopplad blir det inte så.
Om det är riktigt lyser då laddningslampan när generatorn inte laddar, lampan jordas då genom fältspolen, DF. När generatorn väl börjar att snurra och ladda, blir DF positiv, och då får laddningslampan plus från två håll, den slocknar.
Generatorn är jordad i godset, om den inte är det finns det en anslutning som heter D- som skall jordas. Men den lösningen är mycket ovanlig på vanliga personbilar, kan förekomma på utryckningsfordon med en kraftigare och extremt radioavstörd generator (men vanlig i marina sammanhang).
Den inbyggda regulatorn sitter på borsthållaren, det är två bleck som ser ut som mässing, men det är fosforbrons, som ligger an mot generatorns släpringar. Det kan vara så att dessa bleck inte ligger an mot släpringarna, eller är skadade eller ärjade. Släpringarna kan vara skadade, eller smutsiga.
Regulatorn innehåller en liten elektronisk krets, den kan vara trasig.
Den inbyggda regulatorn har en jordpunkt, jag tror den är utförd som en märla som en av fästskruvarna skruvas genom, kolla att det är kontakt där!
Någon av spolarna inne i generatorn kan vara skadade, eller någon av dioderna inne i generatorn kan vara trasig. Diodfel är rätt vanligt.
Personligen gillar jag bäst växelströmmare med separat regulator.
Dessa har anslutningarna B+ kopplas på samma vis som jag beskrev ovan.
Dessutom tre flatstiftsanslutningar, DF, D+ och D-, dessa tre kopplas till motsvarande anslutningar på den externa regulatorn, men D+ skall ha en förgrening till laddningslampan som ovan.
Men kolla första tipset först, det med D+ till laddlampan.
När du hade en likströmsgenerator med tillhörande laddningsrelä, var ju inkopplingen annorlunda, varför du inte direkt rakt av kan koppla på samma sätt.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."