1

Försökte koppla in generatorn i helgen men får den inte att ladda.
Generatorn har inbyggt relä som är nytt.
Generatorn ska sitta i 61a bussen som ska konverteras till 12 volt, trodde det bara va att koppla som det va på 6V.
Vad har jag gjort för fel?

http://forumbilder.se/DBT2O/5image.jpg

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

2 Senaste redigerad av Björn J. (2017-05-30 19:24:11)

Hej!
Kan du se vad anslutningarna på generatorn heter?
Jag gissar att den grövre med en skruvanslutning heter B+ och den med flatstiftsanslutning heter DF (dynamo field).
B+ skall kopplas med en grov kabel, 10mm2, till batteriets pluspol, oftast på VW via plus på solenoiden på startmotorn och sedan via den jättetjocka kabeln till batteriets pluspol.
DF skall kopplas till laddningslampans ena pol, laddningslampans andra pol skall kopplas till plus via tändningslåset, ja den är antagligen redan kopplad så (tillsammans med oljetryckslampan).
Det är viktigt att laddningslampan är hel, annat laddar inte generatorn.

Det är så att det måste flyta en svag ström genom laddningslampan och generatorns magnetfält, DF, innan generatorn börjar att rotera, för att det skall bildas ett magnetfält inne i generatorn. Om laddningslampan är trasig eller urkopplad blir det inte så.
Om det är riktigt lyser då laddningslampan när generatorn inte laddar, lampan jordas då genom fältspolen, DF. När generatorn väl börjar att snurra och ladda, blir DF positiv, och då får laddningslampan plus från två håll, den slocknar.

Generatorn är jordad i godset, om den inte är det finns det en anslutning som heter D- som skall jordas. Men den lösningen är mycket ovanlig på vanliga personbilar, kan förekomma på utryckningsfordon med en kraftigare och extremt radioavstörd generator (men vanlig i marina sammanhang).

Den inbyggda regulatorn sitter på borsthållaren, det är två bleck som ser ut som mässing, men det är fosforbrons, som ligger an mot generatorns släpringar. Det kan vara så att dessa bleck inte ligger an mot släpringarna, eller är skadade eller ärjade. Släpringarna kan vara skadade, eller smutsiga.
Regulatorn innehåller en liten elektronisk krets, den kan vara trasig.

Den inbyggda regulatorn har en jordpunkt, jag tror den är utförd som en märla som en av fästskruvarna skruvas genom, kolla att det är kontakt där!

Någon av spolarna inne i generatorn kan vara skadade, eller någon av dioderna inne i generatorn kan vara trasig. Diodfel är rätt vanligt.

Personligen gillar jag bäst växelströmmare med separat regulator.
Dessa har anslutningarna B+ kopplas på samma vis som jag beskrev ovan.
Dessutom tre flatstiftsanslutningar, DF, D+ och D-, dessa tre kopplas till motsvarande anslutningar på den externa regulatorn, men D+ skall ha en förgrening till laddningslampan som ovan.

Men kolla första tipset först, det med D+ till laddlampan.

När du hade en likströmsgenerator med tillhörande laddningsrelä, var ju inkopplingen annorlunda, varför du inte direkt rakt av kan koppla på samma sätt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

3 Senaste redigerad av Herbie63 (2014-02-17 23:35:26)

Tack för mycket bra svar! ICQ/ag
Kommer inte ihåg riktigt vad där står men tror att den till höger är d+.
Laddningslampan lyser när tändningen är på.
Har även provat flera relä.
Tror det är den till höger som går till startmotorn, ska kolla detta mer noga.
Vad är det jag behöver koppla annorlunda jämt emot likströmmen?
Hur mycket ska den ladda? 14v?

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

4

Optimal laddningsspänning sägs vara 13,9 V.
Du kan lägga likströmsgeneratorns laddrelä på hyllan, de funkar inte ihop med växelströmmarna, och vice versa!
Du skriver, det syns också på bilden, att du har inbyggt relä (egentligen "regulator") då behöver du inga andra komponenter.
Din blåa kabel är säkerligen kopplad till B+. Den skall gå antingen direkt till batteriets pluspol, eller till den grova kabeln som sitter på solenoiden. När du hade likströmmarna gick den till en anslutning på laddrelät, men det är inte aktuellt nu.
Du har en tunnare svart kabel på DF+ skulle jag tro, den skall till kontrollampan.
Men du, isolera den med en bit krympslang, och eliminera helst skarvhylsan också!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

5 Senaste redigerad av Björn J. (2014-02-18 00:13:44)

Isolera också flatstiftshylsas på chokeelementet, det är himla lätt att kortsluta där av misstag med nån skruvmejsel eller annat köksredskap. ICQ/ab

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

6

Efter en dag i garaget så kom laddningen äntligen igång.
Det är något fel i generatorn, satte i regulatorn i en annan generator och vips 14V. ICQ/ag
Du har rätt om inkopplingen, den blå (B+)går till startmotorn och den tunna (d+)till lampan.
Imorgon ska den lämnas in för genomgång av lager m.m.
Tack för hjälpen!! du verkar kunna en del om el ICQ/ab

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

7

Diodfel är ju vanligt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

8

denna info var mkt bra då ja snart skall byta från lik till växel ICQ/ag

Bubbelicious For Life

9

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsd9280b78.jpg
Ja fråga mig gärna mer den dagen du skall låsa in liken i garderoben... Default/hmm
Här är ett kopplingsschema, egentligen till en MC, men skit i det, det ser nästan likadant ut till Bosch/VW generatorerna. Allt inom den ------ linjen är innnaför skalet till generatorn, det behöver du heller bry dig om. Och på våra generatorer är jorden på generaton och regulatorn (voltage regulator) ihopkopplad i samma punkt.
Men som sagts x flera, det är viktigt att laddningskontrollampan finns med i kretsen, annars funkar det inte! Samma lampa som du har idag till likströmmarna kan du använda rakt av, bara leta upp kabeln till den, förlänga och koppla till DF+ på regulatorn.
Kontrollampan är redan ansluten till + eller 15 i andra ändan, tillsammans med oljetryckslampan och blinklampan, så där behöver du inte koppla något nytt. 15 är för övrigt en punkt i elsystemet som får spänning när tändningslåset vrids på i första läget.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

10

Det finns två olika växelströmmare att välja på, så länge man håller sig till original.
Som jag förstått det så satt det en 50A i Typ1 -75 och den har extern regulator och en 55A som har inbyggd regulator, den på bilden ovan är den sistnämnda.
Ska man koppla in den sistnämnda så tar man de kablarna som sitter på likströmmaren och kopplar in brun till jord, röd (röd/svart?) till skruven som är D+ och grön till flatstiftet som är DF. Likströmsregulatorn tas bort och man kopplar ihop de tunna kablarna med varandra och lika med de grövre. har man en brun sätts den fast i jord.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Ja, men egentligen blir det i princip samma sak med en generator med extern regulator, då man lämpligen placerar regulatorn så nära generatorn som möjligt.
Det där tre kablarna, D-, D+ och DF skall ju löpa parallellt mellan generator och regulator, samma bokstäver på båda anslutningsplintarna. Bara det att D+ skall ha en avgrening till laddlampan.
Men jag brukar tänka som så, att den kabeln som kommer från B+ på generatorn, den är elsystemets viktigaste kabel, så det är lika bra att byta den till en ny fräsch på 10mm2, sedan är det bara en till, och det är den till laddningslampan, lika bra att byta den också, eller skarva i under baksätet till den som sitter i original. Minns nu inte vad den har för färg, men det räcker gott och väl med en 1,5mm2.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

12

hmm på min buss sitter det en växelströms generator.. men hade bara ett stift..gissar till kontroll lampan.. men på torpeden ett "laddnings relä.. när jag fick bussen var 3 kontakten monterad med ena stiftet .. dvs den gamla regulatorn sitter kvar i härvan.. tänkte mig rensa detta vid någon Point.. men då det fungerat flertalet år fick det så förbli... ICQ/ad nackdelen med gamla fordon där förändringar under åren trollats ihop..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13 Senaste redigerad av Björn J. (2017-05-30 19:25:30)

Om den bara har ett stift har den med stor sannolikhet inbyggd regulator, och då är det stiftet D+ alltså till kontrollampan.
Men det måste ju finnas en skruvanslutning också, B+, som är generatorns utgång till batteriet.

Vad spännande det är att gå loss med den stora avbitartången i gamla elsystem som är ombyggda och "kompletterade" av si så där 23 föregående ägare (bilhandlare oräknade).
Ja de har inte bara "trollat" i hop anslutningar, det verkar iband som om allmän vedertagen magi kompletterats med tafatta försök att tvinna ihop, löda, eller snarare kallöda kablar, liksom personer med defekt muskelatur i händerna som inte lyckats klämma kabelskor ordentligt, eller så har man använt glappa enkla, billiga 39 kronors kabelskotänger som inte ens gör skäl för namnet. Sedan är det väl också självlärda elektriker med defekt färgseende som använt hela spektrat av färgoglada kablar, grå, grå, grå och även grå... ICQ/ag
I dessa lägen upptäcker man också att det finns i huvudsak två olika sorters "eltäjp" som åldras på olika sätt. Antingen är den helt torr och låter sig lindas av utan några problem, eller tvärtom, otroligt kladdig och kletig, som dessutom inte tycks ha någon ände.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

14

jo givetvis finns en ringkabelsko med laddsladden..oxå.. vart så paff när jag drog av 3 kontakten, och insåg att den endast satt på 1 stift.. vilket?? då ett motorbyte genomfördes...schansa och det gick ICQ/ag .. har iofs bara kört 23 mil efter det.. och nu e ju motor och kabelhärvan separerade (sedan några år) ICQ/ad ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Vad man skall vara uppmärksam på de där generatorerna med extern regulator, är att anslutningarna inte sitter på samma ställe på sockeln på generatorn och på regulatorn.
Det skall egentligen vara en rund multikontakt med tre stift till generaton och en mer kantig till regulatorn,  men det går givetvis bra med tre vanliga kablar med flatstiftskabelskor i varje ända också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

16 Senaste redigerad av Björn J. (2017-05-30 19:20:03)

När vi ändå pratar om likström, så återupplivar jag denna tråden.
Här är ett enkelt kopplinschema, eller två, hur man kopplar lik- eller växelströmsgeneratorer med externa regulatorer.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/generator22_zps164d4d88.png

OBS! på växelströmsgeneratorn så löper inte de tre kablarna DF, D+ och D- lika fint parallellt som på min bild, någon av den korsar de andra, men anslutningarna har samma namn både på generatorn och på regulatorn. Original fanns här en treledad kabel med en trepolig multikontakt i var ända, en rund vid generatorn och en närmast rektangular vid regulatorn. De med inbyggd regulator har två anslutningar, D+ flatsiftsanslutning, och en skruvanslutning till B+.

Jorden - är inte utritat, men generatorerna jordas i godset, undantag kan förekomma på polisbilar (och andra urtryckninsfordon, militära "radiobilar" etc), som kan ha haft en helt isolerad generator, då finns det även en B- som jordas i bilen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.