876

http://forumbilder.se/DBSMA/imag2438.jpg
Finns inte så mycket nytt o visa jobbat mycket extra på sistone för att finansiera det här och motivationen har väl inte varit på topp.Men snart är det vår så dags att sätta lite fart.Motorn klar för att sättas på plats nu.Men först ska fram vagnen ihop.Har fått hem mina coilovers som oboy mannen här på forumet byggt.

877

http://forumbilder.se/DBSMA/imag2439.jpg
Bakre kofångaren och ett par baklysen har  kommit på plats

878

http://forumbilder.se/DBSMA/imag2440.jpg
Lite inredning på plats.original stolarna har hög rygg och är i topp skick men jag gillar stolar med låg rygg bättre.Dessa är i slitet skick med lite hål  sprickor.Tanken var att klä om dom men får nog köra med slitna stolar / prioritera annat kanske klä om dom senare.

879

http://forumbilder.se/DBSMA/imag2441.jpg
Fälgarna som ska på.5 tum et 24. Kan man få på 195 på dom tro ? Har sänkt ett hack bak.Vad man ska ha i fram vet jag inte.På en 1302 kanske man inte ska ha så smala däck i fram .Sen ska sufletten tas fram och kläs av .

880

Det gör vi tummarna upp för!  ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

881

Ser ju onekligen sweet ut ! Bra jobbat hasse !  ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

882

hasse skrev:

Fälgarna som ska på.5 tum et 24. Kan man få på 195 på dom tro ? Har sänkt ett hack bak.Vad man ska ha i fram vet jag inte.På en 1302 kanske man inte ska ha så smala däck i fram .Sen ska sufletten tas fram och kläs av .

Är du säker på att fälgarna är 5"? Inte 5.5? Sprintstar finns 4.5", med ET jag inte kan, eller 5.5 ET24 och är det de sistnämnda får du nog problem med att "skruven" till p-änden tar i fälgen vid stora rattutslag och nedfjädringar. Och ska du sänka bilen så kommer 195:or ta i skärmarna rätt rejält.
Jag hade 145-15 fram på 5.5" ET24 och rätt kraftigt sänkt. Det tog i massor. :-( Jag flyttade centrum på fälgarna 15mm så nu har jag istället ET39 men det tar i emellanåt ändå. Skruven till p-änden kapade jag helt enkelt av så den tar inte i längre.

Usch vad negativt detta lät, men jag vill bara hjälpa en medmänniska. ;-)

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

883

Goggleman skrev:
hasse skrev:

Fälgarna som ska på.5 tum et 24. Kan man få på 195 på dom tro ? Har sänkt ett hack bak.Vad man ska ha i fram vet jag inte.På en 1302 kanske man inte ska ha så smala däck i fram .Sen ska sufletten tas fram och kläs av .

Är du säker på att fälgarna är 5"? Inte 5.5? Sprintstar finns 4.5", med ET jag inte kan, eller 5.5 ET24 och är det de sistnämnda får du nog problem med att "skruven" till p-änden tar i fälgen vid stora rattutslag och nedfjädringar. Och ska du sänka bilen så kommer 195:or ta i skärmarna rätt rejält.
Jag hade 145-15 fram på 5.5" ET24 och rätt kraftigt sänkt. Det tog i massor. :-( Jag flyttade centrum på fälgarna 15mm så nu har jag istället ET39 men det tar i emellanåt ändå. Skruven till p-änden kapade jag helt enkelt av så den tar inte i längre.

Usch vad negativt detta lät, men jag vill bara hjälpa en medmänniska. ;-)

Nej för tusan det negativa är bättre att höra än att uppleva ICQ/ab  tacksam för all input lite därför jag kör på  byggtråd.på fälgen/ kartongerna står det et 25  men jag fick det till et 23.5 .och 5 tum ska det vara enligt stämplar.min fälg mäter 153. Mm och 5 tum ska vara 127 mm  Default/hmm  bild kommer

884

http://forumbilder.se/DBSPC/imag2443.jpg

885

http://forumbilder.se/DBSPC/imag2444.jpg
Om jag räknar rätt nu så  är en 5.5 tums fälg med et 25 12.7 bredare .
Då ska den bredda  ca 8 mm längre in och ca 5 mm ut mot vad min 5 tums fälg gör.

886

Snyggt fälgval,kommer bli riktigt bra ICQ/ab

887

Kjellgren skrev:

Snyggt fälgval,kommer bli riktigt bra ICQ/ab

Lite begränsat urval när det gäller 130/4 ( i iallafall snygga)  men sprintstar  tror jag blir bra på denna

888 Senaste redigerad av ANTIKDAVID (2014-02-14 21:24:00)

Åhh va fint med sprintstar blir toppen super fin bil förövrigt oxå vilket jävla jobb!! När man mäter bredden på fälgen mäter man insidan av fälgkanten..

Typ1 1956
Typ1 1302 1972 x2
Typ 2 deluxe 1977

889

ANTIKDAVID skrev:

Åhh va fint med sprintstar blir toppen super fin bil förövrigt oxå vilket jävla jobb!! När man mäter bredden på fälgen mäter man insidan av fälgkanten..

Tack ska du ha  ICQ/ab  ja då stämmer det med 5 tum 127 mm

890

Aha, det är alusprintstars, då kommer det att funka utan att det tar i skruven. ICQ/ab  Jag tyckte att det såg ut som plåtfälgarna... Kör på med ditt snygga bygge och ta mitt inlägg som bra att veta. (Fast jag tycker att 195:or på 5" blir väldigt ballongigt)

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

891

Goggleman skrev:

Aha, det är alusprintstars, då kommer det att funka utan att det tar i skruven. ICQ/ab  Jag tyckte att det såg ut som plåtfälgarna... Kör på med ditt snygga bygge och ta mitt inlägg som bra att veta. (Fast jag tycker att 195:or på 5" blir väldigt ballongigt)

Ja det här du nog rätt i. ska nog nöja mig med 185 i bak  .fram får jag lura lite på

892

http://forumbilder.se/DBSVF/imag2448.jpg
Coilovers från oboy mannen.Fjädrarna jag valt är 9.5 tum långa

893

http://forumbilder.se/DBSVF/imag2450.jpg
Som den står nu är den sänkt 7 cm.däcken är 165/75/15

894

http://forumbilder.se/DBSVF/imag2452.jpg

895

http://forumbilder.se/DBSVF/1imag2451.jpg
Finns ca 7 cm kvar o sänka på coiloversen och beroende på däckvalet så kommer jag ner lite till

896

Jag fick byta till ett nummer längre fjädrar + att jag fick komplettera med en hjälpfjäder. För jag kunde inte sänka så mycket som jag ville. För då blev fjädern att sitta helt löst då framvagnen är upphissad.

http://forumbilder.se/DBSVG/hjalpfjader-50mm-4-lbs.JPG
http://forumbilder.se/DBSVG/hjalpfjader.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

897

germanbug skrev:

Jag fick byta till ett nummer längre fjädrar + att jag fick komplettera med en hjälpfjäder. För jag kunde inte sänka så mycket som jag ville. För då blev fjädern att sitta helt löst då framvagnen är upphissad.

http://forumbilder.se/DBSVG/hjalpfjader-50mm-4-lbs.JPG
http://forumbilder.se/DBSVG/hjalpfjader.JPG

Får rätta mig där .10.5 tum är det som jag har lika dig tror jag ? Får se om jag ochså får skaffa hjälp fjäder.

898

hasse skrev:
germanbug skrev:

Jag fick byta till ett nummer längre fjädrar + att jag fick komplettera med en hjälpfjäder. För jag kunde inte sänka så mycket som jag ville. För då blev fjädern att sitta helt löst då framvagnen är upphissad.

http://forumbilder.se/DBSVG/hjalpfjader-50mm-4-lbs.JPG
http://forumbilder.se/DBSVG/hjalpfjader.JPG

Får rätta mig där .10.5 tum är det som jag har lika dig tror jag ? Får se om jag ochså får skaffa hjälp fjäder.

Ja, då har vi likadana fjädrar. Behovet av hur mycket sänkning styrs ju lite på vilken däck-profil man kör med, och hur det ska se ut osv...osv... Har du turen med dig så räcker det det som du har redan har:)
Jag har inte provat min än så jag kan inte säga exakt hur höjden blev.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

899

http://forumbilder.se/DBSVK/imag2455.jpg
Nu börjar det likna nått.Här har jag sänkt 4 cm till på coilovers finns 3 cm till på gängan.Nu sitter fjädern utan att glappa när bilen är hissad.Sänker man mer bör man fundera på hjälp fjäder.

900

http://forumbilder.se/DBSVK/imag2456.jpg