1

Går det att testa funktionen på en varvräknare (elektrisk) på nåt enkelt gör det själv hemma sätt om man inte har nån motor att testa med för tillfället? Skulle behöva testa en om den visar någotsånär rätt...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

2

Vissa handvoltmetrar har frekvensmätning i hz (svängningar/sek).

Bör kunna ge utslag om man mäter över kondingen på fördelaren.

Annars kanske en liten spole som givare med en magnet klistrad på remskivan
dvs samma teknik som används i en del dator CD spelare för att ge timing puls till hastighetsstyrningen.

rpm=hz*60, med en 4-cylindrig motor blir det rpm=hz*60/4

S

3

Ok.

Det är denna som ska kollas så den visar rätt innan jag bygger in den i nytt skal.. ICQ/ab

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2013-09-17165512.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-01-30%2020.16.04.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2014-01-30%2020.18.33.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

4

Såg mkt trevlig ut, ny ellerhur?

S

5

Tänkte du bygga in den i en mekanisk orginalvarvräknare ?
Det tänkte jag försöka med så det här följer jag med spänning !

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

6 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-01-31 07:34:29)

Som sagt är inte mätarn kopplad i nån bil till nån motor. Skulle bara vilja få testat huruvida mätarn stämmer i och med att jag köpt mätarn "begagnad". Den är ny, oanvänd men enligt han jag köpte den av "lever den ett eget liv" och inte visar helt rätt...  Default/lol
Dessutom är diametern för stor jämfört med original och även kromsargen har fel profil. Så jag tänkte offra en 60-tals diesel VDO mätare och ta skalet med glas och kromsarg som detta skulle monteras in i.

Köptes först och främst för tavlans skull. (priset därefter) men om det skulle gå att få hela mekanismen att fungera någotsånär så spelar det inte så stor roll i slutändan om den inte visar hundra procent rätt...

När det gäller sånhär apparatur så är jag analfabet så om nån av er har tips så förklara gärna grundligt hur man kunde tänkas aktivera och kunna ställa in t.ex. Hz vs. rpm... med nån fin (=billig) utrustning...  ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

7

Går det att koppla till nån frekvensomvandlare eller dylikt istället där man ställer in önskad frekvens å får utslag på mätaren som då ska visa rätt efter nån formel från frekvensen?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

8

Verkar detta vettigt??

http://www.cadvision.com/~blanchas/54pontiac/tach.html

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9

Absolut, jag har använt transformatorer och batterieliminatorer som referens till andra byggen. Vi har ju 50Hz i den här delen av världen, efter likriktning blir det 100pulser per sekund ->
100*60/4 rpm = 1500

Tänk på att använda en trafo som ger 12V, så inget brinner upp!

Friskt kopplat, hälften brunnet ICQ/ab

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!

10

Alltså. OM jag tar en helt vanlig batteriladdare så kopplar jag + till + på baksidan och - till jordanslutningen eller till - anslutningen?

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Three%20Five%20Six/2013-09-17165644.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11 Senaste redigerad av Adde Bergström (2014-02-08 10:58:09)

På en varvräknare behöver du tre anslutningar + - & signal. En batteriladdare (modern) ger ut en switchad 12V och lämpar sig inte för testet.

Enklaste är nog ett bilbatteri som 12V matning och en liten trafo eller liknande som signal. Då kopplar du plus på den till varvräknaren och minus till minus (båda strömkällorna till minus alltså)

På din mätare misstänker jag att stiftet i mitten är för signalen. Jorden i chassit är nog bara för lamporna.

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!

12

Hebster har du fått det att funka ? Jag har provat men får inget utslag! Vet inte vad jag gör fel ?
Kjell

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

13

Nej. Har inte hunnit än...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36