Den ena killen är en svensk, tekniskt kunnig snubbe, “enpatte” på garaget.org, som själv kör en Skoda Octavia 4x4. Han ger intryck av att han kan dom olika fyrhjulsdriftssystemen som finns på marknaden eftersom han ger en förklaring nån som undrar på garaget,org.
Versus.
BUSMAN.be som är en väletablerad kille som har lång erfarenhet på syncro-området, av dessa bilar och som i mina ögon borde veta bäst om syncro-systemet, eller så är han bara blind för något annat än syncro.
“In 1985 VW started the production of one of the most versatile cars ever : the T3 syncro 4wd. The vehicle drives like a normal car on the road thanks to the independent suspension. In bad weather conditions road holding is perfect tanks to it’s 4WD and offroad it’s more then average thanks to a lot of ground clearance and the fast VISCO system that devides the power between front and rear wheels as fast as lightning”
http://www.busman.be/pagina38.html
”Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hadde den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..”
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=94486
Jag tänker: Kan det vara så enkelt att den svenska killen grundar sin erfarenhet på att han har provat en syncro med en kass visco, med dåligt siliconvätska och busman.be killen bara kör med fräscha renoverade viscosar.
Vad säger Syncro folket här inne?
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.
