1

Den ena killen är en svensk, tekniskt kunnig snubbe, “enpatte” på garaget.org, som själv kör en Skoda Octavia 4x4. Han ger intryck av att han kan  dom olika fyrhjulsdriftssystemen som finns på marknaden eftersom han ger en förklaring nån som undrar på garaget,org.

                                                                      Versus.

BUSMAN.be som är en väletablerad kille som har lång erfarenhet på syncro-området, av dessa bilar och som i mina ögon borde veta bäst om syncro-systemet, eller så är han bara blind för något annat än syncro.

“In 1985 VW started the production of one of the most versatile cars ever : the T3 syncro 4wd. The vehicle drives like a normal car on the road thanks to the independent suspension. In bad weather conditions road holding is perfect tanks to it’s 4WD and offroad it’s more then average thanks to a lot of ground clearance and the fast VISCO system that devides the power between front and rear wheels as fast as lightning”

http://www.busman.be/pagina38.html

”Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hadde den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..”

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=94486


Jag tänker: Kan det vara så enkelt att den svenska killen grundar sin erfarenhet på att han har provat en syncro med en kass visco, med dåligt siliconvätska och busman.be killen bara kör med fräscha renoverade viscosar.

Vad säger Syncro folket här inne?

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

2

Jag tror den svenska killen blandar ihop svenska Haldex systemet som sitter i bla annat volvo och nyare VW med det eminenta system som sitter i T3 för det kommer från Steyr Puch.

Nu ska vi inte säga att den är bra och den är dålig men jag tror att denna killen vet mer om syncro än dom flesta  http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ skulle kanske vara att denna vet lite mer han har ju i alla fall vunnit Dakarallyt i en 16" syncro  http://www.seikel.de/de/startseite/

3 Senaste redigerad av Hasse T3 (2014-02-08 22:05:39)

Nu har jag läst vad killen på garaget skrev och han var ju kunnig på Syncro han menar att mina syncro T3 är framhjulsdrivna till 90% och framhjulen snurrar flera varv innan bakhjulen snurrar det var det okunnigaste jag läst på länge jag har kört T3 syncro med trasig visco och dom vill inte driva överhuvud taget på framhjulen vilket dom enbart borde enligt han.

Killen är säkert jävligt kunnig på nyare VW vilket jag inte är men äldre ska han nog ge faan i.

Och hur kan han påstå att syncro systemet som han kallar det är ett billigt alternativ när VW lämnade det för att Haldex var betydligt billigare än Steyr Puch.

Om du känner killen så säg åt han o hämta vilken jävla ny amarock eller Touareg som sälj i Sverige så ska jag åka längre ut i skogen med min 16" syncro än vad han kan drömma om att göra med sina nya bilar.

4 Senaste redigerad av svenne duva (2014-02-08 22:36:16)

Jo, nog är han ute och cyklar på fel cykel. Kan säga att min påställda Impreza inte hade några problem med visko.

Passat Syncro hade 90/10 i normalfördelning på vridmomentet, men kunde lika gärna vara 10/90 när det behövdes, till skillnad från Quattro som har 50/50 hela tiden.
Tyvärr är det ett missförstånd att en visko roterar flera varv innan den greppar. En original-Passat hade ganska mjuk viskovätska så den behövde lite mer diff innan den greppade men det handlar definitivt inte om flera varv. Vilken viskokoppling som helst går att ställa på hårt som f*n genom att byta vätska. VW valde en mjukare koppling för bättre ekonomi, till skillnad från exempelvis Subaru som alltid har drivit lika mycket på båda axlarna.

Som Hasse säger, hans påstående gäller inte en T3 Syncro.

5

Syncro vad det som gällde på 80talet finns på fler bilmärke från den tiden att jämföra det med haldex går inte, alternativet var quattro.

Och hade jag fått välja så hade jag velat ha quattro och mer effekt i mina T3 or.

Haldex lämpar sig för radhus pappor som plockar svamp och kör med släp till tippen, har haft och var inte imponerad, värst var min Volvo med ordentligt tunga släp stod bilen stil och vägrade dra och vilket klabb med givare och och annat som gick sönder.